سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :
- مبانی نظری جو روانی اجتماعی کلاس
- مدرسه به عنوان یک عامل اجتماعی کردن
- مدیریت کلاس
- چهار قانون مدیریت کلاس
- تیپ شناسی معلمان و جو کلاس
- الگوهای رهبری معلم و جو کلاس
- جنسیت معلم و جو کلاس
- جنسیت
- شاگردان و جو کلاس
- سندانش آموزان و جو کلاس
- پایگاه اجتماعی – اقتصادی شاگردان و جو کلاس
- انضباط و جو کلاس
- تشویق و تنبیه و جو کلاس
- وضعیت فیزیکی و جو کلاس
- جو کلاس و پیشرفت تحصیلی
- اهمیت و اثرات جو کلاس
- ویژگی های جو مطلوب کلاسی
- جهت گیری های کنترل دانش آموزان
- اصول و راهکارهای ایجاد جو مطلوب کلاس
- تحقیقات داخلی و خارجی
مشخصات فایل:
پرسشنامه رایگان: دارد(پرسشنامه جو روانی- اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران ،1995)
نوع فایل: word
منبع: دارد (فارسی و لاتین)
پیشینه پژوهش: دارد(ایرانی و خارجی)
تعداد صفحات: 37
گارانتی بازگشت وجه: دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
خلاصه ای از مطالب:
مدرسه به عنوان یک عامل اجتماعی کردن:
مدرسه نخستین نهاد اجتماعی موثر بر زندگی نوجوانان (براون[1] و ا وانز[2]،2000) و تعیین کننده فرصتها، کیفیت زندگی و رفتارهای نوجوانان است. مدرسه تاثیری بی مانند و ژرف بر زندگی نوجوان می گذارد و نقش مهمی در تعریف احساس کلی فرد از اجتماع در نوجوانی دارد(کیا ، کیتین و هیدی الیس[3] ، 2007).
مدرسه اولین محیطی می باشد که فرد بعد از خانواده وارد آن می شود (ستوده ،1380).واز دیگر عوامل حمایت کننده فردی به شمار می رود که برای رشد شخصیت و پرورش استعداد ها و توانایی های جوانان و نوجوانان مهم است (اکبری ،1381).
بررسی های انجام شده، مدرسه را در چارچوب مفاهیمی چون تعلق، عضویت، رضایت، تعهد، التزام و ارتباط، به عنوان پیش بینی کننده دستاوردهای آموزشی، روان شناختی، رفتاری و اجتماعی دانش آموزان به شمار می آورند. برخی از پژوهش ها، بهداشت روان[4] را به عنوان یکی از پیامدهای مدرسه دانسته اند. شماری از بررسی ها بر پیامدهای آموزشی مانند توجه به تحصیل جنکینز[5](1997 )رفتار در مدرسه مانند تقلب و سرپیچی از قوانین مدرسه وموفقیت و پیشرفت تحصیلی در مدرسه (فردریکرز[6]، لومنفلید[7] و پاریس[8]،2004 ،مارکوس[9] ، ساندرز[10] و ریو[11]،2001)، انگیزه های دانش آموز و ترک تحصیل( روزر[12] ، 1996) تاکید کرده اند.رفتارهای پرخطر برای سلامت از جمله سوء مصرف موادو رفتار جنسی (هاوکینز[13] ، 2001)، رفتارهای پرخاشگرانه (گریفین[1]، بتوین[2] شیرز[3]، دویل[4] و ویلیامز[5]، 2002) و کژرفتاری (آرتور[6]، هاوکینز، پولارد، کاتالانو و باگلیونی،2002) نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر نوجوانان در ارتباط با مدرسه دانسته شده اند.(به نقل از فیروزکوهی ،1394)
در رابطه با جو یا محیط اجتماعی مدرسه تعاریف متعددی وجود دارد. مرکز خدمات انسانی دانش (2004) بیان می کند که جو مدرسه منعکس کننده ی جنبه های فیزیکی و روانشناختی مدرسه است که کمتر تغییر می پذیرند و پیش شرط های لازم را برای تدریس و یادگیری فراهم می کنند. بر این اساس (گتزلز ، ترجمه کریمی ،1378) نیز بیان می کنند که محیط اجتماعی – انسانی و کیفیت و روابط و مناسبات حاکم بر سازمان ها می تواند پدید آورنده ی جوی مناسب یا نامناسب باشد. در واقع جو مدرسه در احساسات و نگرش هایی که در مورد یک مدرسه وجود دارد و توسط دانش آموزان، معلمان و کارمندان بیان می شود، خود را نشان داده و بیانگر احساسی است که دانش آموزان از تجربیات روزانه ی خویش در مدرسه به دست می آورند .این احساس می تواند میزان یادگیری و انگیزه ی دانش آموزان را متاثر سازد، به عنوان مثال وینر (1990 به نقل از هیلمن، 1999) بیان می کند که انگیزه ی دانش آموزان باید در محیط اجتماعی مدرسه مورد مطالعه قرار گیرد و تغییر در انگیزه با تغییرات در بافت اجتماعی مدرسه مرتبط است.
محیط مدرسه سالم و حمایت کننده، معیاری برای موفقیت مدرسه ای دانش آموزان به شمار می آید.از جمله عوامل جو مدرسه می توان به جو عمومی مدرسه به عنوان یک احساس شایستگی،مشارکت وانتظارات مثبت اشاره نمود که با بهتر بودن تحصیل دانش آموزان مرتبط است . از طرفی معلمان هم به عنوان اعمال کننده ی تنبیه ها و پاداش ها گونه های مختلف قدرت در کلاس درس را اجراکرد،و از این رو جو کلاس درس را تعیین
101- Griffin
102-Botvin
103-Scheier
104- Doyle
105-Williams
106-Arthur
88 -Brown
-Evans 89
Kia-keating, heidi-Ellis 90-
91-mental health
92-J enkins
93-Abbott
94-fredricks
95 -Blumenfeld
96 -paris
97-marcus
98-sanders
99- Roeser
100- Hawkins
پیشینه پژوهش ،مبانی نظری ،تعریف، انواع و نظریه های جو روانی -اجتماعی کلاس(فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد)