بر اساس تحلیل های خرابی انجام یافته بر روی انواع مدل های سازه های چلیکی تک لایه فضاکار با تاشه مثلثی سه طرفه با اتصالات صلب، سه نوع مکانیزم خرابی شامل مکانیزم خرابی کلی، خرابی موضعی همراه با فرو جهش دینامیکی و مکانیزم خرابی موضعی بدون فرو جهش دینامیکی در این مدل ها مشاهده گردید. متناسب با امکانات آزمایشگاهی موجود در آزمایشگاه کف قوی دانشکده عمران دانشگاه تبریز، انواع مدل های سازه های چلیکی با شرایط تکیه گاهی طولی با دهانه S=3 m و طول L=4 m با نسبت های متفاوت ارتفاع به دهانه تحت انواع بارگذاری ها تحلیل و مشاهده گردید که مدل با نسبت ارتفاع به دهانه معادل H/S=0.5 (ارتفاع برابر با H=1.5 m) تحت بارگذاری منفرد قائم واقع در کلیه گره های محور مولد مرکزی چلیک (نظیر انباشت بار برف)، مکانیزم خرابی کلی را به نمایش می گذارد. یک مدل آزمایشگاهی با گره های جوشکاری شده با ابعاد به شرح فوق ساخته شده و تحت بارگذاری منفرد قائم واقع در کلیه گره های محور مولد مرکزی مورد آزمایش قرار گرفت. مشاهده گردید که رفتار مدل های آزمایشگاهی و عددی کاملا مشابه بوده و اعتبار نتایج عددی از طریق مطالعات آزمایشگاهی صحت سنجی و ابرام گردید.
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 12
فرمت فایل: pdf
مطالعات آزمایشگاهی سازه های چلیکی تک لایه فضاکار با رفتار مکانیزم خرابی کلی