فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه طراحی و پیاده سازی CPU با استفاده از زبان برنامه نویسی سخت افزاری ((Verilog)). doc

اختصاصی از فی توو پروژه طراحی و پیاده سازی CPU با استفاده از زبان برنامه نویسی سخت افزاری ((Verilog)). doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه طراحی و پیاده سازی CPU با استفاده از زبان برنامه نویسی سخت افزاری ((Verilog)). doc


پروژه  طراحی و پیاده سازی CPU  با استفاده از زبان برنامه نویسی سخت افزاری ((Verilog)). doc

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 99 صفحه

 

چکیده:

در این تحقیق که به روش تئوریک از متون برگرفته از کتب و اینترنت جمع آوری شده است . ابتدا دستورات و قالب فرمان های زبان VHDL و Verilog مطرح شده سپس در مورد ساختار کلی CPU و مروری بر تاریخچه آن و انواع CPU های موجود در بازار بحث می شود . و در نهایت چگونگی طراحی و پیاده سازی یک CPU را با استفاده از Verilog بررسی می کنیم و یک CPU ساده را با Verilog شبیه سازی می کنیم .

 

مقدمه:

امروزه زبان توصیف سخت افزار VHDL برای توصیف شبیه سازی و طراح مدارهای دیجیتال از ساده ترین فرم آن تا سیستم های پیچیده دیجیتالی توسط متخصصین دنیه به کار برده می شود .

زبان توصیف سخت افزار VHDL برای توصیف و شبیه سازی مدارهای دیجیتال از ساده ترین نوع آن یعنی گیت ها ، تا سیستم های پیچیده تری مانند پروسسورها و ... و یا طراحی مدارهای کاربرد خاص ASIC به کار برده شود .

VHDL یک زبان استاندارد بین المللی برای توصیف مدارهای دیجیتال به صورت Behavior ، Dataflow و Structural است . که می توان با آن طراحی سیستم های دیجیتال را به صورت برنامه ای به فرم متن ، برای کامپیوتر مهیا نمود تا توسط مهندسین ، متخصصین و شرکت ها در تمام دنیا قابل استفاده باشد .

در گذشته زبان های توصیف سخت افزار مانند ABEL ، PALASM و ... توسط شرکت های مختلف ، برای برنامه ریزی مدارهای قابل برنامه ریزی PLA ( PLA شامل یک طبقه آرایه ای از گیت AND و یک طبقه آرایه از گیت OR می باشد ، به طوری که هر یک از ورودی های یا معکوس آن ها به گیت AND متصل می شود ، در نتیجه خروجی گیت AND حاصل ضرب ورودی یا معکوس آن هاست . به همین ترتیب خروجی هر گیت OR ، مجموع منطقی که به صورت مجموع حاصل ضرب (SOP) است ، بسیار مناسب می باشد ) ، PAL ( PLA چون دو طبقه گیت قابل برنامه ریزی دارد ، گران تمام می شود و تأخیر مدار نیز نسبتاً زیاد است ، در نتیجه سرعت آن کم می باشد ، برای حل این مسأله مدارهای قابل برنامه ریزی PAL ساخته شده . در PLA هر دو آرایه ‌AND و OR قابل برنامه ریزی هستند ولی در PAL فقط آرایه AND قابل برنامه ریزی است و خروجی گیت های AND به ورودی های OR به طور دائم متصل می باشند ) و PLD ( مدارهای منطقی برنامه پذیر PLA و PAL به مدارهای برنامه پذیر ساده SPLD معروف هستند و ظرفیت آن ها حدود 200 گیت می باشد . SPLD  ها برای محدوده وسیعی از کاربردها مناسب هستند و امروزه تقریباً در هر سیستم دیجیتالی وجود دارند . PAL ها ، IC های قابل برنامه ریزی خوبی هستند ، ولی برای طراحی سیستم های پیچیده دیجیتال ، ممکن است چندین PAL نیاز باشد . برای این منظور مدارهای منطقی قابل برنامه ریزی CPLD طراحی شده اند که از دو یا چندین بلوک منطقی و تعدادی ماکروسل ( ماکروسل مجموعه ای از فیلپ فلاپ و مالتی پلکسرها می باشد ) تشکیل شده اند که با سیستم های ارتباطی و سوییچ های قابل برنامه ریزی با هم ارتباط داده می شوند . CPLDهای تجاری با اندازه های مختلف از 2 تا 100 بلوک منطقی یا SPLD و با ظرفیتی حدود 1000 تا 15000 گیت ساخته شده اند . CPLD ها تأخیر کمی در حدود چند نانو ثانیه دارند ، لذا بسیار سریع و حدود فرکانس 100 MHz کار می کنند . CPLD ها با ابزارهای برنامه ریزی CAD که توسط سازندگان تهیه شده است قابل برنامه ریزی می باشند ) به بازار عرضه شده بود . ولی در سال 1980 وزارت دفاع آمریکا ، طراحی یک زبان جدید استاندارد برای توصیف مدارهای سخت افزاری و همچنین برای انتقال داده ی سیستم های دیجیتالی از شرکتی به شرکت و یا به کشور دیگر را ، به سه شرکت IBM ، تگزاس اینسترومنت و اینترمتریکس سفارش داد تا در سال 1985 ، زبان توصیف سخت افزار VHDL به دنیا عرضه شد و در سال 1986 م‍‍‍‍ؤسسه بین المللی IEEE آن را تصویب و استاندارد نمود و VHDL86 نامیده شد . بعد از آن چندین بار VHDL بازنگری شد تا بالاخره VHDL93 در سال 1994 توسط IEEE به تصویب نهایی رسید و به صورت استاندارد IEEE به دنیا معرفی شد که هر چند سال یک بار تغییرات جزیی برای بالا بردن کارآیی آن انجام می شود .

 

فهرست مطالب:

چکیده مقاله

فصل اول: آشنایی با VHDL

مقدمه

زبان توصیف سخت افزار  VHDL

بلوک پایه یک طرح دیجیتال یا مجموعه entity/architecture در VHDL

تعریف ورودی در VHDL

اجرای همزمان عبارات ( Concurency )

ضوابط یا نکات عمومی در VHDL

مقدار اولیه دادن به سیگنال

نوع های (Type) دیگر نمایش اطلاعات سیگنال ها

روش های توصیف یا مدل سازی مدارهای دیجیتال در VHDL

توصیف یا مدل سازی Dataflow یا VHDL همزمان

Selected Signal Assignment

توصیف یه مدل سازی رفتاری Behavioral Modelling

حلقه loop

عبارات wait until و wait on

کاربرد Constant

اعلام قطعه ها Components Declaration

مشخصات Configuration Specification

برنامه تست مدارهای دیجیتال به صورت ساختاری (Structural)

کاربرد عبارت assert در برنامه تست

مفاهیم طراحی سلسله مراتبی

روش های طراحی

شبیه سازی یک مدار

ماژول ها

پورت ها

task ها و توابع سیستم

راهنمای کامپایلر

مجموعه مقادیر در زبان Verilog

نوع متغیرهای زبان Verilog

پارامترها parameters

فصل دوم: تاریخچه CPU

مقدمه

سی پی یو CPU

ساختار CPU

انواع  CPU

فصل سوم : طراحی پردازنده (CPU) با استفاده از زبان Verilog

مقدمه

طراحی پردازنده (CPU)

مـراجــع

 

منابع و مأخذ:

ـ کتاب طراحی خودکار مدارهای دیجیتال با FPGA و زبان توصیف سخت افزار VHDL ، تألیف دکتر حسن سید رضی ، انتشارات ناقوس

ـ کتاب معماری کامپیوتر ، تألیف ام. موریس مانو ، انتشارات ناقوس

ـ اینترنت دانشنامه آزاد ویکی پدیا

ـ کتاب آشنایی با Verilog ، تألیف هادی پرندافشار ، انتشارات نص


دانلود با لینک مستقیم


پروژه طراحی و پیاده سازی CPU با استفاده از زبان برنامه نویسی سخت افزاری ((Verilog)). doc
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.