فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق جامع و کامل درباره بررسی و ارزیابی حقوق زن در اسلام

اختصاصی از فی توو تحقیق جامع و کامل درباره بررسی و ارزیابی حقوق زن در اسلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق جامع و کامل درباره بررسی و ارزیابی حقوق زن در اسلام


تحقیق جامع و کامل درباره بررسی و ارزیابی حقوق زن در اسلام

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 181 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

    محور اصلی این پژوهش، حقوق زن به عنوان همسر در خانواده است. پیش از ورود به بحث‏های اصلی و پس از تعریف حقوق، وضعیت زن در طول تاریخ و در برخی فرهنگ‏ها و تمدن‏ها بررسی شده است. در فصل دوم، به بررسی تفاوت‏های زن و مرد از نظر جسم و روح پرداخته‏ایم. فصل سوم، به حقوق زن در ازدواج اختصاص دارد و فصل چهارم، حقوق اقتصادی زن را بیان می‏کند. فصل پنجم نیز به بیان حقوق زن در طلاق می‏پردازد.

    در این میان، باید دانست بالاتر و برتر از موارد حقوقی برای زن، سفارش‏هایی است که در آیات و روایت‏های اسلامی درباره خوش‏رفتاری با زن وجود دارد. اسلام، زن را انیس و مونس مرد و شریک زندگی او می‏داند و به مردان سفارش می‏کند با احترام کامل با زنان رفتار کنند. در فصل ششم این پژوهش به همین موضوع، پرداخته‏ایم. فصل هفتم و هشتم نیز به تبیین حقوق اجتماعی و سیاسی زن و همراه با برنامه سازان می‏پردازد.

 

    فهرست

        دیباچه

        پیش‏گفتار

        فصل اول: کلیات

  1. مفهوم‏شناسی حقوق
  2. نگاه به زن در طول تاریخ

                الف) زن در تمدن‏های بزرگ

                ب) حقوق زن در جاهلیت

                ج) حقوق زن در اسلام

                د) زن در غرب

        فصل دوم: تفاوت‏های زن و مرد و برابری حقوق

  1. تفاوت‏های زن و مرد

                الف) تفاوت‏های جسمی

                ب) تفاوت‏های روحی

                ج) پی‏آمدهای تفاوت‏های جسمی و روحی

  1. برابری حقوق زن و مرد

                الف) برابری حقوق در اسلام و غرب

                ب) تفاوت یا تبعیض

        فصل سوم: حقوق زن در ازدواج

  1. تعریف نکاح
  2. اهمیت ازدواج
  3. هدف ازدواج
  4. حق انتخاب همسر و اذن پدر
  5. حق وضع شرط ضمن عقد

                الف) شرط تعیین محل سکونت

                ب) شرط اشتراک در دارایی

                ج) شرط نداشتن ازدواج مجدد

  1. چندهمسری (تعدد زوجات)

                الف) نقش اسلام در چندهمسری (تعدد زوجات)

                ب) دلیل چندهمسری (تعدد زوجات)

                ج) شرایط چندهمسری (تعدد زوجات)

                    یک ـ اجرای عدالت میان همسران

                    دو ـ توان مالی برای انفاق به همسران و فرزندان1

                    سه ـ حسن اداره همسران و فرزندان1

                د) شبهه‏های مربوط به چندهمسری

        فصل چهارم: حقوق اقتصادی زن

  1. استقلال اقتصادی
  2. مهریه

                مهریه در ادیان دیگر

  1. حق نفقه
  2. ارث

                شبهه‏های مربوط به سهم ارث زن و مرد

        فصل پنجم: حقوق زن در طلاق

  1. تعریف طلاق
  2. جایگاه طلاق
  3. حق طلاق

                الف) طلاق به درخواست زن از طریق دادگاه

                    یک ـ خودداری شوهر از پرداخت نفقه

                    دو ـ غیبت طولانی شوهر

                    سه ـ عسر و حرج

                        اول ـ ادا نشدن دیگر حقوق واجب

                        دوم ـ بدرفتاری شوهر

                        سوم ـ بیماری واگیر و درمان‏ناپذیر

                        چهارم ـ محکومیت قطعی شوهر به حبس طولانی

                        پنجم ـ اعتیاد شوهر

                ب) وکالت زن در طلاق

  1. حق فسخ نکاح
  2. طلاق در ادیان گوناگون
  3. طلاق در اسلام

        فصل ششم: حق خوش‏رفتاری (حسن معاشرت)

  1. تعریف خوش‏رفتاری
  2. مصداق‏های خوش‏رفتاری

                الف) حسن خلق (خوش‏رفتاری)

                ب) احترام به زن

                ج) محبت‏ورزی

                د) پوشاندن عیب‏های همسر

                هـ) گذشت

                و) مدارا

                ز) مشورت

        فصل هفتم: حقوق سیاسی و اجتماعی زن

            حقوق سیاسی زن

            حقوق اجتماعی

            حقوق اقتصادی

            حقوق فرهنگی و علمی

            دیدگاه مترقی اسلام پس از انقلاب اسلامی

        فصل هشتم: همراه با برنامه‏سازان

            بررسی و نقد عملکرد رسانه

            پیشنهادهای کلی

            پیشنهادهای برنامه‏ای

                الف) خدیجه علیهاالسلام

                ب) فاطمه علیهاالسلام

                ج) سپیده باکوجی (کاشانی)

                د) بانو امین

            پرسش‏های مردمی

            پرسش‏های کارشناسی

            معرفی نهادهای مرتبط با موضوع

        فرجام سخن

        کتاب‏نامه

 

 

 

دیباچه

امروزه، حقوق زنان از بحث‏های جدی با ماهیت سیاسی ـ دینی شده است و در نشست‏های داخلی و خارجی، مطبوعات و جراید و سخنرانی‏ها، حجم زیادی از گفتارها و نوشتارها را به خود اختصاص داده است. در شرایطی که عده‏ای سخن گفتن درباره این موضوع اساسی را وجهه همت خویش ساخته‏اند گروهی راه صلاح را در پیش گرفته و عده‏ای نیز در قالب شعارهای تند فمینیستی و پیروی از فرهنگ و ارزش‏های مبتذل غربی مشکلات نوینی را فراروی این قشر عظیم گشوده‏اند. ناگفته پیداست که علی‏رغم تبلیغات و تظاهر به حرمت زن و به رسمیت شناخت حقوق وی، متأسفانه زن در غرب حرمت و شخصیت خود را از دست داده و به ابزاری مصرفی مبدل شده و راه نزول و انحطاط را می‏پیماید.

در حالی‏که ارزش زن در اسلام همانند مردان، در پیدایش، رشد فردی و اجتماعی، انجام تکلیف در مقابل خداوند، جامعه، خانواده، قابلیت آموزش و پرورش، اهلیت تملک و تصرف و دیگر حقوق اجتماعی و سیاسی، در نظر گرفته شده است و تفاوت‏های جزیی آن دو نیز ناشی از ویژگی‏های آنان به لحاظ نوع تخصص، تقسیم کار و مسئولیت و لحاظ نمودن توانایی‏های جسمی است.

جهان‏بینی اسلام همه عقاید تحقیرآمیز و بینش‏های باطل و جاهلی را درباره زنان فرو ریخت و به جای آن الگوی جدیدی را در روابط فردی و اجتماعی با زن، به جهان عرضه کرد. از این دیدگاه به زن و مرد به طور مساوی نگریسته شده است.

با وجود تمام مقررات روشنی که اسلام درباره حقوق زن و وظایف آنان آورده است، متأسفانه زن در بعضی از جوامع اسلامی هنوز موقعیت واقعی و شایسته خود را باز نیافته و از حقوق اولیه خود محروم مانده است. در این جوامع مسئله زن با وجود همه شعارها و شور و فریادها، هیچ‏گاه مسئله‏ای طراز اول نبوده است و مجالس قانون‏گذاری و مجامع بین‏المللی آن را جدی و فوری نپنداشته‏اند. در جوامع غربی نیز این تأسف شدیدتر خود را می‏نمایاند.

رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‏ای (28/6/1375) در این باره فرمود:

امروز، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان، معضل بزرگی وجود دارد و آن عبارت است از اینکه نسبت به حقوق و شخصیت بانوان در بعضی از بخش‏های زندگی کوتاهی یا تعرض انجام می‏گیرد یعنی به زنان ظلم می‏شود. بعضی خیال می‏کنند که این کوتاهی و تعرض، مخصوص کشورهای شرقی یا کشورهای اسلامی است، این اشتباه است. ظلم به زنان در کشورهای غربی با همه ادعاهایی که نسبت به زنان دارند اگر بیشتر از کشورهای اسلامی و شرقی نباشد کمتر نیست!

در راستای تبیین حقوق زن از دیدگاه قرآن پژوهشگر ارجمند خانم زهرا عظیمی کوشیده‏اند تا آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند و سرکار خانم حسینی‏نیا نیز تا آنجا که مقدور بود در بخش‏های مختلف نوشتار به تکمیل و تتمیم آن همت نهادند. با سپاس از تلاش‏های ارزشمند این پژوهشگران، امید که مورد استفاده اصحاب رسانه قرار گیرد.

 

انّه ولیّ التوفیق

اداره کل پژوهش

مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما

 

 

پیش‏گفتار

زنان، نیمی از پیکر اجتماع و از پایه‏های اساسی نظام خانواده هستند که و همین امر، عامل اصلی در شکل‏گیری حقوق ویژه آنان است. از گذشته تاکنون، با توجه به فرهنگ، مذهب، شرایط زندگی و مانند آن، حقوقی برای زن در نظر گرفته‏اند. از همین رو، همواره حقوق زن در پرده‏ای از ابهام بوده و در هر دوره‏ای با او به‏گونه‏ای برخورد شده است و می‏شود. زمانی زن را طفیلی مرد می‏دانستند و حقوق کمتری برای او در مقایسه با مرد قائل می‏شدند. امروزه نیز برخی خواستار آزادی و همسانی حقوق زن و مرد، بدون در نظر گرفتن جنسیت آنها هستند.

دین مبین اسلام در شرایطی که زن هیچ‏گونه ارزشی نداشت و حتی در انسانیت او تردید می‏کردند، با بیان کامل حقوق زن و جایگاه وی در خانواده و اجتماع، تمامی اندیشه‏های خرافی آن روز را باطل شمرد و با دقت نظر و دوراندیشی و بدون افراط و تفریط، حقوق و تکالیف زن را بیان داشت.

در قرآن کریم، توجه ویژه‏ای به زن شده و حقوقش سازگار با طبیعت او قرار داده شده است. البته حقوق زن و مرد، تفاوت‏هایی دارد، ولی این تفاوت‏ها هرگز به معنای کم ارج بودن زن و بی‏مقدار بودن حقوق او نیست، بلکه نشان توجه ویژه کامل‏ترین دین الهی به زن و مرد است. خداوند، حقوق و تکالیف آن دو را سازگار با روح و جسمشان و نیز متناسب با نقش ایشان در خانواده و جامعه، وضع کرده است.

محور اصلی این پژوهش، حقوق زن به عنوان همسر در خانواده است. پیش از ورود به بحث‏های اصلی و پس از تعریف حقوق، وضعیت زن در طول تاریخ و در برخی فرهنگ‏ها و تمدن‏ها بررسی شده است. در فصل دوم، به بررسی تفاوت‏های زن و مرد از نظر جسم و روح پرداخته‏ایم. فصل سوم، به حقوق زن در ازدواج اختصاص دارد و فصل چهارم، حقوق اقتصادی زن را بیان می‏کند. فصل پنجم نیز به بیان حقوق زن در طلاق می‏پردازد.

در این میان، باید دانست بالاتر و برتر از موارد حقوقی برای زن، سفارش‏هایی است که در آیات و روایت‏های اسلامی درباره خوش‏رفتاری با زن وجود دارد. اسلام، زن را انیس و مونس مرد و شریک زندگی او می‏داند و به مردان سفارش می‏کند با احترام کامل با زنان رفتار کنند. در فصل ششم این پژوهش به همین موضوع، پرداخته‏ایم. فصل هفتم و هشتم نیز به تبیین حقوق اجتماعی و سیاسی زن و همراه با برنامه سازان می‏پردازد.

 

 

فصل اول: کلیات

پیش از ورود به بحث اصلی، لازم است کلیاتی درباره دو واژه «حقوق» و «زن» بیان شود. ازاین‏رو، در ابتدا به تعریف حقوق از نظر حقوق‏دانان و فقیهان اسلامی خواهیم پرداخت و سپس رویکردهای مختلف برخی جوامع را به جایگاه اجتماعی زن در طول تاریخ، بررسی می‏کنیم.

 

 

  1. مفهوم‏شناسی حقوق

واژه حقوق، در سه معنای مختلف کاربرد دارد:

الف) حقوق به معنای مجموعه مقررات حاکم بر روابط اجتماعی؛ یعنی مجموعه بایدها و نبایدهایی که اعضای یک جامعه، ملزم به رعایت آنها هستند و دولت ضمانت اجرای آنها را برعهده دارد. واژه حقوق در این معنا، به معنای جمع به کار رفته و بر مجموعه‏ای از مقررات دلالت می‏کند، ولی به عنوان یک کلمه جمع که دارای مفرد باشد، مورد توجه نیست، بلکه نظیر کلماتی همچون «گروه» و «قبیله» (اسم جمع) به کار می‏رود. می‏توان گفت حقوق به این معنا، نظیر واژه شرع یا شریعت در اصطلاح فقهای اسلام است. حقوق در این معنا، گاهی مرادف «قانون» دانسته می‏شود؛ مثلاً به جای «حقوق اسلام» گفته می‏شود: «قانون اسلام».1

ب) حقوق به معنای جمع حق؛ «برای تنظیم روابط مردم و حفظ نظم در اجتماع، حقوق برای هر کس امتیازهایی را در برابر دیگران می‏شناسد و توان خاصی به او می‏بخشد. این امتیاز و توانایی را حق می‏نامند که جمع آن حقوق است و «حقوق فردی» نیز گفته می‏شود».2

ج) حقوق به معنای علم حقوق؛ «یعنی دانشی که به تحلیل قواعد حقوقی و سیر تحول آن می‏پردازد».3

در این پژوهش، مقصود از حقوق، معنای دوم است. چون در این معنا، حقوق جمع حق است، به اختصار به تعریف حق می‏پردازیم. البته برای حق، تعریف‏های فراوانی شده است که در اینجا، تنها چند تعریف آورده می‏شود:

الف) «حق، امری است اعتباری که بر حسب آن، شخص یا گروه خاصی، قدرت قانونی پیدا می‏کنند که نوعی تصرف خارجی یا اعتباری در شی‏ء یا شخص دیگر [انجام دهند] و لازمه آن، امتیازی برای ذی حق بر دیگران می‏باشد».4

ب) «برای تنظیم روابط مردم و حفظ نظم در اجتماع، حقوق برای هر کسی امتیازهایی را در برابردیگران می‏شناسد و توان خاصی به او می‏بخشد. این امتیاز و توانایی را حق می‏نامند؛ مثل حق حیات، حق مالکیت، حق آزادی شغل و...».5

ج) «حق، امری است اعتباری که برای کسی (له) و بر دیگری (علیه) وضع می‏شود».6

د) «حق، سلطه و اختیاری است که حقوق هر کشور به منظور حفظ منافع اشخاص به آنها می‏دهد».7

و) «حق، امتیاز و نفعی است متعلق به شخص که حقوق هر کشور، در مقام اجرای عدالت، از آن حمایت می‏کند و به او توان تصرف در موضوع حق و منع دیگران از تجاوز به آن را می‏دهد».8

در فقه امامیه نیز حق، نوعی قدرت و توانایی بر چیزی یا کسی یا هر دو تعریف شده است.9 با توجه به آنچه گذشت، می‏توان گفت «حق، اقتدار، سلطه و امتیازی است که برای شخصی اعتبار شده است و دیگران به رعایت آن مکلف هستند».10

  1. قدرت‏الله خسروشاهى و مصطفى دانش‏پژوه، فلسفه حقوق، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى رحمه‏الله، 1379، چ 1، ص 16.
  2. ناصر کاتوزیان، مقدمه علم حقوق، تهران، شرکت انتشار با همکارى بهمن برنا، 1371، چ 15، ص 2.
  3. همان.
  4. دفتر همکارى حوزه و دانشگاه، درآمدى بر حقوق اسلامى، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1364، چ 1، ج 1، ص 52.
  5. همان، صص 1و2.
  6. محمدتقى مصباح یزدى، حقوق و سیاست در قرآن، نگارش: محمد شهرابى، قم، مؤسسهآموزشى و پژوهشى امام خمینى رحمه‏الله، 1377، چ 1، ج 1، ص 24.
  7. مقدمه علم حقوق، ص 266.
  8. ناصر کاتوزیان، مبانى حقوق عمومى، تهران، نشر دادگستر، 1377، چ 1، ص 374.
  9. براى نمونه، به دو تعریف از فقیهان امامیه اشاره مى‏شود:

الف) «فَإنَّ الْحَقَّ نَوْعٌ مِنَ السَّلْطَنَةِ عَلى شَىْ‏ءٍ مُتَعَلِّقٍ بِعَیْنٍ کَحَقِّ التَّحْجِیرِ وَ حَقِّ الرِّهانَةِ وَ حَقِّ الْغُرَماءِ فِى تَرَکَةِ الْمَیِّتِ أَوْ غَیْرِها کَحَقِّ الْخِیارِ الْمُتَعَلِّقِ بِالْعَقْدِ أَوْ عَلَى شَخْصٍ کَحَقِّ الْقِصاصِ وَ حَقِّ الْحِضانَةِ وَ حَقِّ الْقَسَمِ وَ نَحْوِ ذلِکَ، فَهِىَ مَرْتَبَةٌ ضَعِیفَةٌ مِنَ الْمِلْکِ بَلْ نَوْعٌ مِنْهُ.» سید محمدکاظم طباطبایى یزدى، حاشیة المکاسب، قم، مؤسسه اسماعیلیان، 1378، ص 55.

ب) «وَ أَمَّا الْحَقُّ، فَهُوَ... سَلْطَنَةٌ مَجْعُولَةٌ لِلْإنْسان مِنْ حَیْثُ هُوَ عَلى غَیْرِهِ وَلَوْ بِالْإِعْتِبارِ مِنْ مالٍ أَوْ شَخْصٍ أَوْهُما مَعا»، سید محمد آل بحرالعلوم، بلغة الفقیه، تهران، مکتبة الصادق، 1403ه . ق، ج 1، ص 13.

  1. سیدجلال الدین مدنى، مبانى و کلیات علم حقوق، تهران، نشر همراه، 1374، چ 3، ص 25.

 

 

  1. نگاه به زن در طول تاریخ

در طول تاریخ، نگرش‏ها و برخوردهای متفاوتی درباره زن بوده است که در ادامه، به بیان گوشه‏ای از این دیدگاه‏ها می‏پردازیم

 

الف) زن در تمدن‏های بزرگ

یونان، روم و ایران، سه تمدن بزرگ و شناخته شده در تاریخ جهان هستند که علم و فرهنگ از این سه تمدن سرچشمه گرفته است. هند و چین نیز به عنوان دو کشور پرجمعیت و با سابقه‏ای طولانی، جوامعی هستند که وضع زن در آنها به اختصار بررسی می‏شود.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق جامع و کامل درباره بررسی و ارزیابی حقوق زن در اسلام
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.