فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق بررسی تطبیقی حدیث ‏شیعه و اهل سنت

اختصاصی از فی توو دانلود تحقیق بررسی تطبیقی حدیث ‏شیعه و اهل سنت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق بررسی تطبیقی حدیث ‏شیعه و اهل سنت


دانلود تحقیق بررسی تطبیقی حدیث ‏شیعه و اهل سنت

مرکز تحقیقات دارالحدیث، با هدف گسترش پژوهش‏هاى حدیثى در حوزه‏علمیه قم، اقدام به برگزارى نشست‏هاى حدیث پژوهى نمود. اولین‏نشست، با سخنرانى علامه سید مرتضى عسکرى در تاریخ 5/9/1377 درتالار اجتماعات مدرسه عالى دارالشفا و با حضور جمع کثیرى ازطلاب و دانشجویان، برگزار گردید. مقاله حاضر، متن ویرایش شده‏گفتار علامه عسکرى است که براى بهره‏گیرى بیشتر خوانندگان،عنوانهاى فرعى و پى‏نوشت‏هایى بدان افزوده‏ایم.
علوم حدیث
بسم الله الرحمن الرحیم
ان الدین عند الله الاسلام.(آل عمران/19)
لقد من الله على المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوعلیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من‏قبل لفى ضلال مبین.(آل عمران/164)
و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم.(نحل/44)
در مقدمه بحث، لازم است که چند مطلب را بیان کنیم و بعد درباره ‏ارزش حدیث و علم حدیث در شریعت‏خاتم الانبیا و تاریخ حدیث در دومکتب (مکتب اهل بیت و مکتب خلفا) بحث کنیم.
پیوند وحى و حدیث
اسلام، نظامى است که پروردگار عالم، متناسب با فطرت انسان وبراى اینکه او را به درجه کمال انسانیت‏خود برساند، تشریع‏فرموده و این شریعت را از حضرت آدم(ع) تا نبى خاتم(ص) به‏اندازه نیازمندى جوامع بشرى نازل نموده است: بر حضرت آدم(ع)،(صحف) آدم را به اندازه نیاز چند خانوار و (صحف) ادریس را برحضرت ادریس(ع)، به اندازه حاجت‏یک آبادى کوچک و به همین‏ترتیب... تا زمان حضرت نوح(ع) که مردم شهرنشین شدند، متناسب‏با نیاز مردم شهرنشین (که براى مثال، معاملات ربوى دارند).
قرآن کریم درباره شریعت مى‏فرماید: (شرع لکم من الدین ما وصى‏به نوحا). (2) البته بین شرایع، اختلاف نیست و در چند آیه بعدش مى‏فرماید: (وان من شیعته لابراهیم) (3) و به ما مى‏فرماید: (فاتبعوامله ابراهیم حنیفا) (4) ; به پیامبر(ص) هم مى‏فرماید: (واتبع مله‏ابراهیم حنیفا) (5(
شرایع آسمانى، تناقضى با هم نداشته، بلکه در تکامل بوده اند. در شریعت‏خاتم الانبیا، بعد از آنکه پیامبر(ص) در روز غدیرخم،على(ع) را از جانب خدا به جانشینى تعیین کرد، آیه نازل شد: (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام‏دینا). (5) مثل تکامل شریعت از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص)، مثل‏علوم ریاضى دبستان و دبیرستان و دانشگاه است. منتها درشریعتهاى گذشته، همه شریعت در همان کتاب آسمانى‏شان بوده است: چه صحف آدم(ع)، چه صحف ادریس(ع) و چه تورات موسى(ع) و...
تمام پیامبران صاحب شریعت، وصى در شریعت داشته اند و من در جلددوم کتاب (عقائد الاسلام من القرآن الکریم)، سلسله اوصیا را اززمان حضرت آدم(ع) تا زمان حضرت خاتم(ص) آورده ام و تاکید کرده‏ام که هیچ پیامبرى بى‏وصى نبوده است و تا وصى هر پیامبر صاحب‏شریعتى زنده بوده، کتاب آن شریعت هم سالم بوده است. وصى آدم،شیث(ع) معروف به هبه الله بوده است. وصى نوح، سام بود; وصى‏موسى، الیسع بود و وصى عیسى، شمعون. همین طور همه پیامبران،اوصیایى داشتند.
اوصیا از خودشان شریعتى نداشتند. تا اوصیاى انبیاى صاحب شریعت‏در قید حیات بوده اند، آن شریعت و آن کتاب آسمانى، محفوظ بوده‏است. وصى پیامبر صاحب شریعت که وفات مى‏کرد، آن کتاب آسمانى،از سوى زورمندان آن امت، دستخوش تحریف و کتمان مى‏شد. کسانى‏که خودشان را پیروان حضرت موسى بن عمران(ع) مى‏دانستند، تورات‏را تحریف مى‏کردند و آن قسمت از تورات را که مخالف هواى‏نفسشان بود، تحریف یا کتمان مى‏کردند; در شریعت عیسى بن‏مریم(ع) هم همین طور. در کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه‏تهران، نسخه هایى از (تورات) و (انجیل) موجود است که به ظهورپیامبر اسلام(ص) بشارت داده اند.
زورمندان، در هر شریعت، بدعتها و غلوهایى وارد مى‏کردند; چنان‏که از قرآن کریم برمى‏آید: (رهبانیه ابتدعوها) (7) و (لاتغلوا فى‏دینکم) (8) . در شریعت عیسى(ع) نبوده است که عیسى العیاذ بالله‏پسر خداست.وقتى با یک شریعت چنین رفتار مى‏شد، تجدیدشریعت،لازم مى‏آمد. شریعتى که موسى بن عمران(ع) در (تورات) آورده بود، در زمان عیسى بن مریم(ع) دیگر نبود و ربوبیت رب‏العالمین، اقتضا مى‏کرد تا با فرستادن پیامبر دیگرى تجدیدشریعت‏شود. البته شرایع، نه تنها تناقضى با هم نداشته اند،بلکه تکامل مى‏یافته‏اند; ولى تحریف مى‏شده‏اند; (یحرفون) و(یکتمون) در قرآن هست.
حکمت رب العالمین، مقتضى شد تا شریعت‏خاتم الانبیا تا ابدبماند، و گرنه انسانها که تغییر فطرت نمى‏دهند. فطرت زورمندان‏این امت (خلفا وحکام و...) با فطرت زورمندان امتهاى گذشته فرق‏نکرده است. اینها هم اگر مى‏توانستند، کتاب آسمانى خاتم الانبیارا تغییر مى‏دادند و هر چه را مخالف هواى نفس آنها بود، تحریف‏یا کتمان مى‏کردند و آن وقت، قرآن از ارزشى که الآن ما به آن‏ایمان داریم (و معتقدیم همه اش از جانب خدا آمده) مى‏افتاد.

 

 

شامل 32 صفحه Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق بررسی تطبیقی حدیث ‏شیعه و اهل سنت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.