بانکداری الکترونیک و شرایط ایجاد این تکنولوژی
فایل ورد قابل ویرایش
5000تومان
چکیده
بانکداری الکترونیکی نوع جدیدی از بانکداری است که خدمات بانکی درآن با استفاده از محیطهای الکترونیکی صورت میگیرد. اینگونه فعالیت بانکی از سال ١٩٩١ و با همه گیر شدن اینترنت در تمامی دنیا رواج پیدا کرده است. گفته میشود اگر در جامعهای بانکداری الکترونیکی شکل بگیرد، باید به رونق تجارت الکترونیکی نیز امید بست، چون بانکداری الکترونیکی خود پیش نیازی برای ورود به دنیای پررمز و راز تجارت الکترونیکی است. در بانکداری الکترونیکی از ابزارهایی مانند دستگاههای خودپرداز، پایانههای فروشگاهی، کارت هوشمند، موبایل بانکینگ و بانکداری اینترنتی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده میشود. این امر منجر به تسریع روند مبادلات مالی و بانکی، رونق تجارت الکترونیک، رضایتمندی مردم و کاهش هزینههای بانکی میشود. البته در ایران هنوز به الفبای بانکداری الکترونیکی نظم داده نشده است، چه برسد به مواردی چون کمک به کاهش هزینه در بخش دولتی.
روند اتوماسیون سیستم بانکی
در اواخر دهه ١٣٦٠ بانکهای کشور به اتوماسیون عملیات بانکی و رایانهای کردن ارتباطات خود توجه ویژهای نشان دادند. طرح جامع اتوماسیون بانکی نیز به عنوان یک الگو مورد بررسی قرار گرفت. حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی در اوایل دهه ٧٠ آغاز شد و پس از آن کارتهای اعتباری، خودپردازها، سیستمهای گویا، استفاده از تلفن، پیامک و ایمیل وارد خدمات نوین بانکی شد. سیستم شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی در سال ١٣٨١ ایجاد شد. شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاههای خود پرد از ٣ بانک صادرات، کشاورزی و توسعه صادرات آغاز به کار کرد و پس از آن دیگر بانکهای دولتی و خصوصی نیز به این شبکه پیوستند. طرح سیبا، سپهر، مهر، جام یا بانکداری ٢٤ ساعته، یکی پس از دیگری با پیوستن به شبکه پرداخت یکپارچه، نظامی هماهنگ برای پرداختهای خرد به وجود آوردند؛ اگرچه هنوز هم مشکلات زیادی درخصوص دستگاههای مختلف خودپرداز و نحوه ارائه خدمات آن وجود دارد.
بانکداریالکترونیک به طور کلی انواع کانالهای ارتباطی میان بانک و مشتری حقیقی و حقوقی را شامل میگردد. برخی از این سرویسها عبارتند از:
- بانکداری مبتنی بر وب و اینترنت
- بانکداری مبتنی بر فناوری تلفنهای همراه
- بانکداری مبتنی بر تلفن
- بانکداری کیوسکی
- بانکداری به کمک فکس
پس از پیدایش IT، نخستین ساختاری که به دستاوردهای شبکه و اینترنت پی برد سیستم بانکی بود. سیستمهای بانکی از این ابزار به عنوان عاملی جهت ایجاد یکپارچگی و افزایش دامنه فعالیت استفاده نمودند این عوامل مقدمه تکریم واقعی اربابرجوع میباشند. عوامل بسیار اساسی استفاده سیستمهای بانکی از بانکداری الکترونیک، افزایش ضریب امنیت در تبادلات مالی و به صفر رساندن هزینه سنگین این نقل و انتقالات میباشد.
همانطورکه گفته شد بانکداریالکترونیک برای بانکها نیز بسیار سودمند است چرا که علاوه برکاهش هزینه عملیات بانکی سبب کاهش خطای انسانی در انجام امور مالی نیز میگردد. همچنین لزوم به نگهداری و استفاده از پول نقد از بین میرود که این موضوع نیز از چند جهت بسیار مهم است، اول آنکه استفاده از پول نقد درانجام معاملات روزانه، موجب اصطحلاک پول شده و در نهایت سالانه هزینه هنگفتی به کشور تحمیل میگردد که با استفاده از بانکداریالکترونیک این مبلغ به نفع کشور صرفهجویی میشود، دیگرآنکه نگهداری پول نقد، سبب خارج شدن حجم زیادی از اعتبارات و پول از چرخه نظام اقتصادی کشور میشود که سبب تورم و نقدینگی است، مزیت دیگر بانکداری اینترنتی این است که استفاده از ارتباطات برخط برای فروش محصولات شرکتها افزایش مییابد و مشتریان این شرکتها میتوانند از طریق خدمات بانکداری بهراحتی نیاز خود را برطرف نمایند.
فصل 1 خلاصهای از بانکداری الکترونیک و شرایط ایجاد این. 1
1-2 بانکداری الکترونیکی و چگونگی لزوم پیدایش آن. 4
1-3 خصوصیات بانکداری الکترونیک... 6
1-4 چالشهای موجود در بانکداری الکترونیک... 6
1-5 موانع توسعه بانکداری الکترونیک در ایران. 7
1-6 جایگاه بانکداری الکترونیک در ایران. 7
1-7 نقش بانکداری الکترونیک در تجارت الکترونیک.. 8
1-8 بسترهای مورد نیاز توسعه بانکداری الکترونیکی. 8
1-9 مشتریمداری در بانکداری الکترونیکی. 9
1-10وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران. 10
فصل 2 مروری بر ویژگیها و مزایای بانکداری اینترنتی و موانع موجود برای گسترش سیستمهای
2-1موانع موجود برای گسترش سیستمهای بانکداری الکترونیک در ایران. 12
2-4بانکداری الکترونیک به چند شیوه مختلف انجام میشود. 20
2-5 مروری بر ویژگیهای بانکداری اینترنتی.. 22
2-6 مزایای بانکهای صد در صد اینترنتی.. 23
2-7با توجه به قابلیت آن در ارائه خدمات در وب سایت، این نوع بانکها مزایای مهمی را در بردارند. 23
2-7-1دستیابی در هر مکان و هر زمان. 23
2-7-2عدم هرگونه دردسر برای گشایش حساب.. 23
2-7-3وبسایتهایی که دارای ویژگیهای سهولت دراستفاده و قدرت عملیاتی بیشتری میباشند 23
2-9 سهولت در پرداخت قبوض... 24
2-10معایب بانکهای صددرصد اینترنتی.. 24
2-10-1ملاقات حضوری در بانک را فراموش نکنید. 24
2-10-2واریز نمودن پول نقد در حسابها را فراموش کنید. 24
2-10-3 نبودن بعضی از خدمات ویژه 24
2-10-5 مواظب هیولای کارمزد باشید. 25
2-10-6 ضرورت آشنایی با فناوری.. 25
2-10-7 انتظار چه کارمزدهایی را باید داشته باشید. 25
2-11 کاربری بانکداری اینترنتی 26
2-11-1معامله کنندگان اینترنتی 26
2-11-2 پس انداز کنندگان 26
2-11-4پرداخت قبوض... 27
2-11-5کارمزد دستگاههای خودپرداز 27
2-11-6 کشیدن چک و درخواست دسته چک... 27
2-12 انواع کارتهای الکترونیکی.. 27
2-12-1کارتهای اعتباری.. 27
2-12-2کارتهای بدهی.. 28
2-12-3 کارتهای هوشمند. 28
2-13 امضای دیجیتال. 28
2-14 مزایای استفاده از پرداخت الکترونیک... 29
2-14-1 برای پذیرنده کارت.. 29
2-14-2 برای دولت و اجتماع. 29
2-14-4 سایر کارمزدها 30
2-15راه حلی برای برتری در بانکداری شعبه اینترنتی.. 31
2-16 شناخت اقتصاد اینترنتی.. 31
2-18 ارائه یک برنامه سازگارتر با تحولات فناوری اینترنت.. 33
2-19در اینجا مروری بر ترفندهای خاصی که این بانکها برگزیدهاند. 34
2-20 حسابگرهای به هنگام اینترنتی روشی ساده و عالی برای جذب مشتری.. 37
فصل 3 چالشهای اساسی بانکداری الکترونیک... 38
3-1 چالشهای اساسی بانکداری الکترونیک... 39
3-2 دو روش یا نوع مختلف برای بانکداری الکترونیکی معرفی شده است........................................................ 40
3-2-1 بانکداری اینترنتی..................................................................................................................................... 40
3-2-2 بانکداری الکترونیکی................................................................................................................................. 41
3-3 به طور کلی میتوان سه مشکل اصلی را از نقطه نظر امنیتی معرفی نمود................................................ 42
3-3-1 Spoofing........................................................................................................................................... 42
3-3-2 E avesdropping............................................................................................................................ 42
3-3-3Data alteration.................................................................................................................................. 43
فصل 4 کاربرد و نقش فناوری اطلاعات در بانکداری الکترونیکی........................................................................ 46
4-1 وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران......................................................................................................... 47
4-2 فناوری اطلاعات در بانکداری........................................................................................................................ 47
4-3 حرکت داراییهای غیرمنقول و بیمه به سمت الکترونیکی شدن.............................................................. 48
4-4 فناوری اطلاعات در بانکداری........................................................................................................................ 49
4-5 ما بر روی 3 زمینه تأکید میکنیم که عبارتند از......................................................................................... 49
4-5-1 فناوری ارتباطات در امور بانکی................................................................................................................ 50
4-5-2 فناوری پردازش......................................................................................................................................... 50
4-5-3 کانالهای فروش الکترونیکی.................................................................................................................... 50
4-6 ATM یا ماشینهای خودپرداز ( Automated Teller Machines)............................................... 50
4-7 بعضی از این خدمات بانکداری الکترونیکی عبارتند از................................................................................ 51
4-8 خدمات تلفن و تلفنبانک............................................................................................................................ 51
4-9 پست الکترونیکی E-Mail........................................................................................................................ 51
4-10 ( SWIFT): Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications. 52
فهرست مراجع....................................................................................................................................................... 53
بانکداری الکترونیک و شرایط ایجاد این تکنولوژی