فرمت فایل: word(قابل ویرایش)تعداد صفحات26
بانکداری الکترونیک شامل انواع کانالهای ارتباطی میان بانک و مشتری حقیقی و حقوقی میشود. برخی از سرویسهای آن شامل:
1- بانکداری مبتنی بر وب و اینترنتی
2- بانکداری مبتنی بر فناوری تلفنهای همراه
3- بانکداری مبتنی بر تلفنی
4- بانکداری کیوسکی
5- بانکداری به کمک فکس
6- پیام کوتاه
7- بانکداری مبتنی بر دستگاه خودپرداز
8- بانکداری مبتنی بر دستگاههای
9- بانکداری مبتنی بر کارتهای هوشمند و...میشود.
بانکداری الکترونیک با اشاعه ابزارهای دریافت و پرداخت الکترونیکی باعث کاهش وابستگی مبادلات روزانه به پول نقد و چک و در نهایت کاهش هزینههای مربوط به چاپ، نگهداری اسکناس میشود.
حجم مبادلات تجاری از طریق بسترهای الکترونیکی
در چند دهه اخیر با گسترش ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی حجم تجارت الکترونیک در رقابت با تجارت به شیوه سنتی از رشد و تحول مناسبی برخوردار بوده است. در تحقیقی که موسسه فارستر انجام داده پیشبینی شده که در فاصله سالهای 2002تا 2006 به طور متوسط هر سال 5 در صد به حجم مبادلات تجاری از طریق بسترهای الکترونیکی افزوده میشود و مبلغ آن از 2293 دلار در سال 2002 به بیش از 12837 میلیارد دلار در سال 2006 خواهد رسید.
در این مقاله قصد داریم وضعیت توسعه بانکداری الکترونیک در ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم.
بانکداری الکترونیک