
با روز آمد شدن و پیشرفتهاى قابل توجه در فناورى اطلاعات و دولت الکترونیک، آموزش IT بیشتر نمود مىیابد اما در این راستا متولى واقعى آموزش کامپیوتر معلوم نیست کدام یک از سه سازمان آموزش فنى و حرفهاى کشور، شوراى عالى انفورماتیک کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى است.وزارت ارشاد با دادن مجوز به موسسات فرهنگى و هنرى در جهت آموزش کامپیوتر گام بر مىدارد و عملا بدون نظارت، فعالیت غیر صلاحیتدار این گونه موسسات را مهر تایید زده است. سازمان آموزش فنى و حرفهاى کشور خود را متولى بى بدیل این رشته مىداند در حالى که نه در زمینه امتحانات مربیگرى و نه در زمینه آموزش خود را همگام با علم روز نموده و یک کارشناس در چندین مورد آزمون عملى نرمافزارهاى متعدد را برگزار مىنماید شاید باور کردنى نباشد اما فرد امتحان دهنده مربیگرى در مواردى که در امتحان عملى نرمافزار شرکت مىکند و امتحان نرم افزار براى اولین بار برگزار مىگردد براى دیگر شرکت کنندگان طراح سوال است آمار قبولى نزدیک به صفر در بسیارى از رشتههاى امتحانى نظیر سختافزار و ... حکایت از غیر استاندارد بودن سوالات و عدم بررسى باز خورد سوالات دارد به نحوى که داوطلبان مربیگرى ناچار به چندین بار امتحان نافرجام مىگردند این همه سختى براى مربیان جدید الورود است مربیان قدیمىتر مدرک مربیگرى با عنوان کلى مربیگرى نرمافزار دارند که اجازه دارند هر نرمافزارى را تدریس کنند و این دقیقا ظلم در حق مربیان جدید است و مدارک اصلدار یافته قدیم باطل باید گردد از دیگر نکات اخذ نمره هفتاد از صد به عنوان شرط در آزمون مربیگرى است که قبلا اخذ نمره پنجاه ملاک بوده به هر حال هر مربى آموزش کامپیوتر به مرور با تدریس بیشتر کامل مىگردد و این گونه سختگیرىها بى مورد به نظر مىرسد بعد از قبولى در آزمون کتبى نوبت به پیدا کردن برگزار کننده آزمون عملى است که هر روز در دسترس نیست و خلاصه رفت و آمد و کاغذ بازى که در بهترین شرایط یک سال بلکه بیشتر طول مىکشد در خواست پروژههاى عملى که هر کدام بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد و در اختیار گذاشتن مجانى سورس برنامه چه معنى مىتواند داشته باشدمقایسه علمى آموزشگاه فنى و حرفهاى که شخصى با مدرک مربیگرى word یا تایپ و کارت مدیریت تاسیس مىکند با شرکت کامپیوترى که جهت عضویت در شورایعالى انفورماتیک کشور فیلترهاى علمى لازم، تجربه، مهندسین کامپیوتر و اعتبار و تجربه عملیاتى مهندسین در جهت آموزش به همراه دارد ضمن روز آمد بودن و ارائه آخرین نرمافزارهاى روز توسط این شرکتها رجحان و برترى تکنولوژیکى شورایعالى انفورماتیک کشور و شرکتها و کارشناسان عضو را ثابت مىکند صد البته آموزشگاههاى فنى و حرفهاى کارآمد که توسط مهندسى کامپیوتر و کارشناسان متعدد اداره مىگردند نیز کم نیستند اما اینکه هر آموزشگاه کامپیوتر با یک مدرک ساده توسط هر کسى با هر مقطعى و هر رشته تحصیلى ایجاد گردد جاى تامل و بررسى بیشتر دارد از دیگر موارد قابل طرح قیمتهاى پیشنهادى نازل آموزش فنى و حرفهاى کشور به همراه تعداد ساعتهاى زیادى است در مقایسه با قیمتهاى جهانى و سبد اقتصاد خانوار ایرانى و معیشت پرسنل آموزشى بسیار نازل است به حدى که تقریبا در بسیارى از موارد رعایت نمىگردد تعادل در لیست قیمتها با قیمتگیرى از بازار و مشورت با دستاندرکاران ضرورى است
در بازار رقابت، بسیارى از آموزشگاهها که داراى کیفیت نازلى هستند اقدام به قیمت شکنى نموده به قسمى که آموزشگاهها و شرکتهاى مرتبط حتى قادر به جوابگویى اجاره خود نیستند تعدد آموزشگاهها و شرکتهاى آموزش دهنده، کیفیت بد آموزش به دلیل رسوخ افراد ناکارآمد، وضع مالى خراب مردم، از دلایل رکود این رشته است به گونهاى که بسیارى از آنان
وضعیت آموزش علوم کامپیوتر در ایران