
نوع فایل: word
قابل ویرایش 20 صفحه
مقدمه:
در زمینه ترکیب و ساختار نیروی انسانی و مدیریت منابع انسانی که بعنوان قلمروی حرفهای و تخصصی از پدیدههای قرن حاضر است ، میتوان از زوایای متعددی این مسأله را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد . لازم به ذکر است که در آغاز ، وظایف مدیریت پرسنلی به حدی که امروز وسعت یافته ، متنوع و گسترده نبوده ، بلکه منحصر به استخدام ، اخراج و یا کنترل کارکنان بود که معمولاً توسط سرپرستان انجام میگرفت . با توسعه واحدهای تولیدی و افزایش تعداد کارکنان ، دیگر برای سرپرستان فرصت درگیر شدن با مسائل استخدام ، پرداخت حقوق و رسیدگی به پروندهها و سوابق کارکنان باقی نماند و به این ترتیب وظایف مربوط به امور پرسنلی به کارمندهایی محول شد که کار آنها فقط رسیدگی به امور پرسنلی بود البته مسأله نیروی انسانی چیزی نیست که فقط به مدیران امور پرسنلی مربوط شود ، بلکه آنقدر حساس و ظریف است که در مرتبه اول باید مد نظر مدیران ارشد و عالی هر سازمان قرار گرفته و برنامهریزی دقیق و وسیعی در مورد آن انجام گیرد . در ارتباط با مسأله نیروی انسانی و اصلاح ساختار آن در سازمان به صورت جذب ، تربیت و حفظ و نگهداری آن و ایجاد انگیزه مثبت در کارکنان در جهت رشد و توسعه و حصول بهرهوری مطلوب مدیریت سازمان باید سه اصل اساسی و کلی را مورد توجه قرار داده و همواره در رعایت حدود این اصول کوشا باشد که این سه اصل عبارتند از :
1 – اصول اخلاقی
2 – برنامههای رفاهی و مادی
3 – اصول روانشناسی کاربردی در سازمان
علم روانشناسی ثابت کرده است که دو عامل « اصول اخلاقی » و « برنامههای رفاهی و مادی » کافی نبوده و برای تکمیل این دو باید مسأله روانشناسی کاربردی در سازمان را نیز اضافه نموده و به آن توجه شود .
فهرست مطالب:
مقدمه
روانشناسی کاربردی در سازمان
آسیبشناسی روانی سازمان
ویژگیهای اساسی سازمان سالم
ویژگیهای اساسی سازمان ناسالم
بهداشت روانی در محیط کار
اصول بهداشت روانی در سازمان
پذیرفت میداند که
نشانه های پریشانی روانی در سازمان
انگیزش فضای سازمانی و بهره وری
منابع و مآخذ
منابع و مآخذ:
مدیریت منابع انسانی وروابط کار دکتر ناصر میرسپاسی
مدیریت عمومی دکتر سید مهدی الوانی
سازماندهی و رفتار سازمانی دکتر سید جلیل لاجوردی
روانشناسی کاربردی برای مدیران در سازمان دکتر ساعتچی
تحقیقی از سید عیسی میر شفیعی
پروژه بهداشت روانی کارکنان و بهره وری. doc