لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:128
فهرست مطالب
- صنعت برق ایران (تولید، انتقال و توزیع)
فهرست مطالب
1- صنعت برق ایران (تولید، انتقال و توزیع) 4
1-1-1 تاریخچه صنعت برق در ایران.. 4
1-2 انواع نیروگاه های تولید برق.. 10
1-2-3 توزیع برق مصرف داخلی.. 13
1-2-5 تغذیه مصرف داخلی نیروگاه 15
1-2-6 تغذیه از شین اصلی نیروگاه 16
1-2-7 تغذیه از پایانه ژنراتور 18
1-2-8 روش های تغذیه برای راه اندازی.. 23
2-2-1 انواع سیستم راه انداز 25
2-2-2 دیزل راه انداز (بلک استارت) 26
2-3 سیکل ترکیبی نیروگاه شریعتی.. 26
2-3-1 اجزاء و ساختمان توربین گازی هیتاچی.. 27
2-3-1-1 مشخصات کلی توربن هیتاچی.. 28
2-3-1-2 سیستم راه اندازی توربین.. 29
2-3-1-4 راه اندازی توربین گازی 25 مگاواتی هیتاچی (بلک استارت) 30
2-3-2 سیستم راه انداز توربین گازی توسط موتور (موتور کرنکینگ) 31
2-3-2-1 سیکل ترکیبی نیروگاه نیشابور 34
2-3-3 سیستم راه اندازی به صورت استاتیک (تبدیل ژنراتور به صورت موتور) 35
2-3-3-1 طریق تغذیه ژنراتور به صورت موتور 36
2-3-3-2 سیکل ترکیبی نیروگاه فردوسی.. 36
2-3-3-3 (سیستم راه انداز) SFC.. 38
2-3-3-4 مدل های کاری سیستم راه انداز 39
2-3-3-5 مدهای کاری استاندارد شامل.. 40
2-3-3-6 مدهای کاری اختیاری شامل.. 40
3- سیستم راه انداز نیروگاه توس در بدو تأسیس.... 47
3-2-2 دیزل های اضطراری نیروگاه توس... 49
3-2-2-1 تجهیزات جانبی دیزل ژنراتور 50
3-2-2-2 طریقه عملکرد موتور راه انداز دیزل اضطراری.. 50
3-2-2-4 باس بار اضطراری OEV-OEU... 53
3-2-2-5 روش های بهره برداری.. 54
3-2-2-6 رله جهت یاب Directional 54
3-2-2-7رله محافظ درجه حرارت سیم پیچ ژنراتور Winding – over temperature رله B21,B22. 55
3-2-2-8 رله آندر ولتاژ (Under Voltage Relay) 55
3-2-3-9 رله آندر ولتاژ نظارت کننده ولتاژ باس بارها 56
3-2-2-10 رله دایر کشنال – رله جهت یاب F13 – تیپ PM 22 GO... 56
3-3- تابلوهای دیزل ژنراتور اضطراری.. 57
3-3-1 تابلوهای تجهیزات دیزل ژنراتور اضطراری.. 57
3-3-3 آلارم های اخطاری که به رله A20 EP9970 وارد می شود. 59
3-3-4 آلارم هایی که باعث تریپ می شوند. 59
3-3-8 آلارم هایی که باعث تریپ و قطع ژنراتور می شوند. 62
3-3-9 سنکرونسکوب با عقربه گردان.. 62
3-4-1-1 بازده یا راندمان توربین گازی.. 64
3-4-3 ژنراتور توربین گازی.. 68
3-5 جمع آوری و واگذاری توربین گازی به غیر. 70
3-5-1 جایگزین مناسب برای توربین گازی.. 72
3-5-2 موضوع پیشنهاد: جایگزین مناسب برای توربین گازی.. 72
4- محاسبه توان مورد نیاز (زمان راه اندازی) در سطوح مختلف ولتاژ 77
4-1 سطوح ولتاژ در شبکه مصرفی داخلی.. 77
4-3 ترانس های توزیع داخلی.. 79
4-4 مقدار مصرف موتورهای 6 کیلوولت از باس یک واحد. 81
4-5-1 باس 400 ولت از باس یک واحد. 83
4-6-1 مصرف کننده های 6 کیلو وات باس کامون.. 88
4-6-2 مصرف کننده های 400 ولت باس کامون.. 89
4-8-1 خصوصیات طراحی سوئیچ گیر کمکی.. 95
4-8-2 سوئیچ گیر 6 کیلوولت... 98
4-8-3 سوئیچ گیر فشار ضعیف 220ولت DC.. 98
4-8-4 سوئیچ گیر فشار ضعیف 220ولت AC.. 99
5-1-3- باس داکت ژنراتور 1 تا 4 AP.. 103
5-1-4- ترانسفورمرهای ژنراتور 1 تا 4 AT01. 104
5-1-5- کلیدهای 6 کیلوولت 1 تا 4 BA ، 1 تا 4 BB ، θ BN , θ BM , θ BL.. 104
5-1-6- تابلوهای عمومی نیروگاه θ. 105
5-1-7- ترانسفورمرهای واحد. 106
5-1-8- ترانسفورمرهای راه انداز نیروگاه 106
5-1-9- تابلوهای توزیع اصلی 4/0 کیلوولت واحد ( 1 تا 4 CA و 1 تا 4 CB) 107
5-1-10-حالت های بهره برداری.. 107
5-1-11- تابلوهای توزیع اصلی 4/0 کیلوولت واحد 1 تا 4 CC 1 تا 4 CD و 1 تا 4 CE.. 108
5-1-12- توزیع اصلی 4/0 کیلوولت نیروگاه: 108
5-1-13- توزیع اصلی 4/0 کیلوولت نیروگاه θCL.. 109
5-1-14- تابلوهای زیر توزیع اصلی4/0کیلوولت نیروگاهθDH,θDG,θDE,θDD,θDC.. 109
5-1-15- تابلوهای 7K4/0 زیر توزیع اصلی نیروگاه θDJ,θDK... 110
5-1-16- توزیع اصلی 220 ولت θEB,θEADC.. 111
5-1-17- شینه های بدون قطع 220 ولت... 111
5-1-18- توضیح اصلی 24 ولت θEJ, θEH dc. 112
5-1-19- تابلوهای θEU,θEV 4/0 کیلووات دیزل ژنراتور اضطرای.. 112
5-2-1- زیر توزیع 220 ولت 1 تا 4 FA و 1 تا 4 FB.. 113
1-1مقدمه
انرژی الکتریکی یکی از حامل های با ارزش انرژی بوده و از آن برای به حرکت درآوردن بارهای مکانیکی توید روشنایی و گرما و تولید حامل های با ارزش دیگر مانند هوای فشرده استفاده می شود. از مزایای این حامل می توان به پاکیزه بودن آن و انتقال آسان آن اشاره نمود. انرژی الکتریکی به دلیل قابلیت اندازه گیری و کنترل بهتر و همین طور محدودیت ناشی از عدم امکان ذخیره سازی از سایر انواع انرژی متمایز است.
اگر این حامل انرژی را در یک زنجیره ای از تولید تا مصرف نهایی در نظر بگیریم در گذر از هر مرحله این زنجیره خواه ناخواه تلفاتی از این انرژی را خواهیم داشت. از آنجائی که ظرفیت تولید انرژی الکتریکی با توجه به هزینه سنگین سرمایه گذاری در آن محدود می باشد، لذا افزایش میزان بهره وری از ظرفیت موجود در کشور تأثیر بسیار مطلوبی در زمینه و سرمایه گذاری در بخش تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی را بدنبال خواهد داشت.
1-1-1 تاریخچه صنعت برق در ایران
در سال 1264 ناصرالدین شاه توسط آقای حاج محمد حسن امین الضرب (تاجر اصفهانی) یک مولد برق از نوع گرام به قدرت 3 کیلو وات را به منظور روشنایی بخشی از کاخ سلطنتی برای نخستین بار وارد ایران کرد، سوخت این مولد گاز حاصل از ذغال سنگ بود. در سال 1279 به دستور مظفرالدین شاه یک دستگاه مولد برق با قدرت 12 اسب بخار توسط آقای حاج محمد باقر میلانی معروف به رضایف خریداری شد. این مولد در سال 1281 نصب و از آن به منظور تأمین روشنایی حرم امام رضا (ع) استفاده گردید. 3 سال بعد مولد دیگری با قدرت 75 اسب بخار توسط امیررضوی خریداری و در کنار مولد اول نصب گردید. اولین مجوز تأسیس یک کارخانه برق به یک بازرگان ایرانی به نام حاج حسین آقا امین الضرب داده شد. حاج حسین آقا امین الضرب اقدام به تأسیس اولین کارخانه برق عمومی در تهران کرد. تهران تا سال 1322 هـ ق. فاقد برق بود. در چهاردهم محرم الحرام سال 1322 هـ ق. برابر با 1282 هـ ش. قراردادی دایر بر تأسیس کارخانه چراغ برق بخاری و آجرپزی ما بین حاج حسین آقا امین الضرب و دولت موقت در 17 فصل منعقد شد که مهر و امضای امین الدوله و مشیرالدوله را در پای خود داشت. این مولد برق عبارت بود از یک ماشین بخارپیستونی با سه دیگ و سوخت زغال سنگ. این مولد دارای ژنراتوری ساخت کارخانه AEG آلمان بود که به قدرت 400 کیلو وات سه فاز کار می کرد و حاج حسین آقا امین الضرب آن را با 50 نفر کارمند اداره می کرد. سپس ماشین بخار دیگری با قدرت 100 کیلو وات به آن افزوده شد از این زمان به چند خیابان عمده تهران مانند لاله زار، چراغ برق، درختی (سعدی فعلی) شاه آباد (جمهوری اسلامی) و استامبول و محلهای اطراف آن دارای برق شدند.
در این هنگام شهرداری تهران مسئولیت تهیه، نصب، تعمیر و نگهداری تأسیسات مربوط به روشنایی معابر را بر عهده داشت و به این منظور در شهرداری تهران واحدی به نام اداره روشنایی ایجاد شد. به طوریکه از کتاب های تاریخ برمی آید، پیش از آن که حاکمان و دولت مردان نقشی سازمان یافته در اداره عمومی شهر و روشن کردن
خیابان ها و فراهم آوردن تسهیلات برای روشنایی خانه ها داشته باشند، نیکوکاران و خیران بنا بر باور های خود که نور را برخوردار از تقدس و مظهر پاکی و خرد و نیکی می دانستند از انجام هر کاری در این راه بر پایه عرف و ارزش های اجتماعی و وجدان شخصی فروگذار نبودند و بدون مداخله حکومت و دولت کم وبیش به خدمت شهر خویش می پرداختند، تا این که در زمان حکومت ناصرالدین شاه مسافرت های شاه و برخی رجال و روشنفکران ایرانی به اروپا و تأثیرپذیری و انتقال این تأثیرات به ایران و آمیخته شدن آن با شیوه های سنتی، اندک اندک مقدمات بر پایی تشکیلات نوین سازمان یافته ای را فراهم آورد که بعدها به منظور تأمین امور عمومی شهر به
دستگاه های پیچیده اداری مبدل شد. در 25 مهرماه 1315 با تصویب اساسنامه موسسه برق شهرداری تهران، اداره روشنایی شهرداری به موسسه برق تهران تبدیل شد و به عنوان یک موسسه مستقل زیرنظر شهرداری به انجام وظایف محوله از جمله مطالعه در تعرفه نرخ جریان برق و نظارت در اجرای آن، تصویب قراردادهای مخصوص فروش جریان برق با موسسات و کارخانه ها و پرداخت.
تا سال 1341 برای مدیریت برق کشور، سازمان واحدی وجود نداشت و تصمیمات کلان از طریق وزارت کشور در سازمان برنامه و بودجه به شهرداری ها و موسسات خصوصی یا دولتی متولی برق در شهرستان ها ابلاغ و اعمال می شد. برنامه سوم عمرانی کشور از مهرماه 1341 آغاز گردید و تا آخر سال 1346 ادامه یافت. نخستین قانونی که در سطح کلان مدیریت برق تدوین شد. قانون سازمان برق ایران در 13 دیماه سال 1341 است که وظیفه آن اجرای سیاست ها و هدف های برنامه سوم عمرانی کشور و اعمال مدیریت بر برنامه ریزی و اجرای طرح های تولید و ایجاد
شرکت های برق منطقه ای از طریق انجام موسسه های برق موجو و هدایت
سرمایه گذاری ها در بخش برق بود. توسعه سریع صنعت برق در نحستین سال های اجرایی
دانلود پایان نامه بهره برداری نیروگاه در شرایط غیر عادی