• پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی زلزله با عنوان: ارزیابی روش های تخمین شاخص رانش بین طبقه ای و کاربرد آنها در تهیه طیف رانش
• پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
• استاد راهنما: عبدالرضا سروقد مقدم
• پژوهشگر: امید زریبافیان
• سال انتشار: زمستان 1379
• فرمت فایل: PDF و شامل 182 صفحه
چکیــــده:
خسارات سازهای و غیرسازهای که در اثر زمین لرزه در ساختمانها پدید میآید در درجه اول ناشی از تغییر مکانهای جانبی است. بنابراین اگر تغییر مکانهای جانبی به نحو مناسبی توسط تامین سختی جانبی کافی، مقاومت جانبی و ظرفیت اتلاف انرژی مناسب، محدود شوند، میتوان خسارت وارده را به طرز مناسبی کنترل کرد. برای نیل به این مقصود باید روشها و شاخصهای مناسبی برای کنترل تغییر مکانهای جانبی در فرایند طراحی لرزهای در دست باشد. اساس روشهای طراحی لرزهای در آئین نامههای فعلی بر معیارهای نیرو و مقاومت استوار است و تغییر مکان جانبی سازهها در درجه دوم اهمیت قرار دارد. به همین دلیل اخیراً در مجامع تخصصی مهندسی زلزله توجه زیادی به روشهای طراحی لرزهای بر مبنای تغییر مکان شده است. هدف اصلی در انتخاب موضوع مورد مطالعه در این پایان نامه نیز کمک به تبیین و تکامل روش طراحی لرزهای بر مبنای تغییر مکان و به طور کلی استفاده گسترده تر از شاخصهای تغییر مکان جانبی در طراحی لرزهای سازهها است.
یک شاخص بسیار مهم برای ارزیابی تغییر مکانهای جانبی سازهها در اثر زلزله میزان حداکثر رانش بین طبقهها است. عملکرد لرزهای ساختمانها یک تابع مستقیم از حداکثر رانش بین طبقهای است که در اثر زمین لرزههای قوی اتفاق میافتد.
دراین پژوهش سعی بر آن است تا با استفاده از مفهوم نوین طیف شاخص رانش بین طبقهای که به اختصار طیف رانش نامیده میشود، بتوان تخمینی از حداکثر رانش بین طبقهای که در اثر زلزله برای یک سازه اتفاق میافتد، داشت. این طیف بر اساس روشهای مختلف و برای زلزلههای متعددی محاسبه شده و با هم مقایسه شدهاند. لازم به ذکر است که در مطالعه این طیفها فقط برای سیستم قاب خمشی فولادی ارائه شدهاند. در این روشهای تقریبی عموما سازهها به صورت تیرهای برشی با ترکیبی از تیرهای برشی و خمشی مدل میشوند و به کمک آنها طیف رانش بدست میآید. به این منظور برنامههایی در محیط نرم افزار MATLAB نوشته شده که در پیوست ارائه گردیده است. علاوه بر مقایسه این روشها در نحوه ارائه نتایج برای کنترل دقت و صحت جوابها از تحیل تاریخچه زمانی الاستیک و غیر الاستیک قابهای خمشی فولادی نمونه استفاده شده و حداکثر شاخص رانش بین طبقهای آنها در اثر زلزلههای مختلف با نتایج حاصل از روشهای تقریبی مقایسه شده است.
از مجموع مطالعات فوق این نتیجه حاصل شده است که روشهای تخمین حداکثر شاخص رانش بین طبقهای که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته برای اهداف یک طراحی اولیه یا یک ارزیابی سریع از رفتار یک سازه در اثر یک زلزله دقت مناسب را دارا بوده و قابل اعتماد هستند. همچنین طیف رانش میتواند نقش مهمی در طراحی لرزهای سازهها ایفا کند و لااقل میتواند به عنوان مکملی برای طیفهای پاسخ در روند طراحی لرزهای بکار گرفته شود.
______________________________
** توجه: خواهشمندیم در صورت هرگونه مشکل در روند خرید و دریافت فایل از طریق بخش پشتیبانی در سایت مشکل خود را گزارش دهید. **
** توجه: در صورت مشکل در باز شدن فایل PDF ، نام فایل را به انگلیسی Rename کنید. **
** درخواست پایان نامه:
با ارسال عنوان پایان نامه درخواستی خود به ایمیل civil.sellfile.ir@gmail.com پس از قرار گرفتن پایان نامه در سایت به راحتی اقدام به خرید و دریافت پایان نامه مورد نظر خود نمایید. **
ارزیابی روش های تخمین شاخص رانش بین طبقه ای و کاربرد آنها در تهیه طیف رانش