فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 44 صفحه
فهرست
مقدمه ، اخلاق و زندگی .................................................. 4
اخلاق و زندگی ، تهذیب و تعلیم ............................................. 7
اخلاق و زندگی ، لذتهای معنوی ................................. 11
اخلاق و زندگی ، پاکی قلب ................................................ 15
اخلاق و زندگی ، اجتماع .......................................... 20
اخلاق و زندگی ، پیامبر ....................................................... 23
اخلاق و زندگی ، امام خمینی ............................ 26
منابع ................................ 33
مقدمه :
تعلیمات اسلامی چون چشمه آبی است که گرچه در نهایت مزرعه را سیراب میکند امّا درمسیر نیز اثرات نیک خویش را بر جای میگذارد.قرآن کریم:ما به مردان و زنانی که عمل صالح بهمراه ایمان داشته باشند زندگی پاک و پاداش احسنخواهیم داد.اخلاق، یکی از مسائل مهمی است که در زندگی بشر نقش اساسی دارد. این موضوع در اسلام جایگاه ویژهای دارد و در حقیقت یکی از ارکان تشکیل دهنده دین است. به تعبیر دیگر، چگونه فکر کردن و چه اعتقادی داشتن (اعتقادات)، چسان عمل کردن (احکام) و با چه منش و خویی زیستن (اخلاق)، سه رکن اساسی است که محدوده تعلیمات دینی را تعیین میکند و در یک کلمه چنان که از برخی تعبیرات قرآنی و روایی به دست میآید، هدف و مقصد انبیای عظام، تکمیل مکارم اخلاقی و تهذیب نفوس بوده است. بدون شک، آسایش دنیا و آخرت، در سایه اخلاق نیک، تحقق مییابد.انسان اگر بخواهد در زندگی دنیا آسوده بوده و دور از نگرانیها و اضطرابهای ویرانگر به سر ببرد، راهی جز مبارزه با صفتهای زشت و پاکسازی دل از خوهای پلید ندارد. کیست که نداند صفاتی از قبیل: خوشرویی، تواضع، قناعت، محبت، اخلاص، بلندهمتی، طهارت و سلامت نفس و... انسان را از دغدغههای بیحاصل و از پریشانیهای بدفرجام، نجات میدهد و بر عکس، حالات و اوصافی مانند: غضب، خودخواهی، حرص، حسد، بخل، بدبینی، بدخواهی و آلودگیهای روحی، او را در غل و زنجیر گرفتار میکند و هـمـیـن دنـیـای او را کـه مـیتـوانـد در سایـه اخـلاق و رفتار شایسته، به خوشی و آسایش بگذرد، بهجهنمّیسوزانوعذابیپررنجوبیپایانتبدیلمیکنند.
بسیاریخیالمیکنندکهنتیجهدستوراتاسلام را،تنهادرآخرت باید جستجوکردواینمکتبآمدهاستتافقطسعادتاخرویانسانراتأمینکند.
و به آسایش و رفاه انسان در دنیا کاری ندارد. شاید همین فکر باعث شده که برخی از جوانان معتقد به اسلام که در عمل دنبال هوسرانی و خوشگذرانیهای زودگذر هستند، وقتی به توبه و کنارگذاشتن اشتباهات خود دعوت میشوند، در پاسخ بگویند: ما جوانیم و باید از دوران جوانی و عیش و نوشهای آن بهره ببریم، بعد از گذشت این دوران خوش و پرطراوت، در پیری از گذشته خود توبه خواهیم کرد و بدین وسیله خود را برای پذیرش مرگ و رسیدن به سعادت آخرت و لذتهای آن آماده خواهیم ساخت. ما هنوز وقت بسیاری داریم، چرا باید جوانی خود را فدا کرده، از حالات و روزهای خوشآن صرفنظر کنیم و نقد را به نسیه بفروشیم. چنین کارهایی ناشی از محرومیت و عقبماندگی ذهنی است.
این سخن، از برداشت نادرست آنها در باره برنامههای تربیتی اسلام، سرچشمه میگیرد. آنان خیال میکنند که اسلام تنها برای آبادانی آخرت آمده و با انسان و زندگی او در دنیا کاری ندارد و اگر او را به انجام اعمالی موظف کرده، تنها به خاطر این است که نتیجه آن را در آخرت ببیند و وارد بهشت شود.
در منطق اینان قوانین اسلام همچون گلولهای است که از لوله تفنگی خارج میشود و تنها آن نقطه آخر را هدف قرار داده و مسیری که میپیماید، بکلی از دایره مقصود تیرانداز خارج است، در صورتی که اگر بر اساس آیات قرآن و روایات ائمه معصومین علیهمالسلام هدف از تعلیمات اسلامی را ارزیابی کنیم، باید آن را به چشمه آبی تشبیه کنیم که از نقطهای به جوشش در آمده تا در پایان مسیر، مزرعهای را سیراب کند، لیکن بر سر راه خود به تقوا و عمل صالح، در همین دنیا نیز انسان را به رستگاری و سعادت میرساند.
تحقیق درباره بررسی و ارزیابی اخلاق و نقش آن در زندگی فردی