فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره منابع اقتصادی هر کشور ، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است

اختصاصی از فی توو تحقیق درباره منابع اقتصادی هر کشور ، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره منابع اقتصادی هر کشور ، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است


تحقیق درباره منابع اقتصادی هر کشور ، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است

فرمت فایل : WORD (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 33 صفحه

 

 

 

 

 

مقدمه

 

منابع اقتصادی هر کشور ، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است . میزان رفاه و آسایش مردم به چگونگی برداشت از این منابع و همچنین صیانت از آنها بستگی دارد .

انرژی به ویژه نفت و گاز ، از آن رو که مهم ترین منابع اقتصادی کشور ما به شمار می آیند باید برای جامعه و مردم ما مقوله ای کاملاً شناخته شده باشند . چرا که سرچشمه های تامین 90درصد از منابع ارزی و حدود 65 درصد منابع ریالی این سرزمین اند .

امروزه بیش از 65 درصد از منابع انرژی زا در کشورهای صنعتی ، نفت و گاز تشکیل می دهد و ایران دومین منابع گازی و پنجمین منابع نفتی جهان را دارد . گاز طبیعی سوختی است که استخراج آن به مراتب آسانتر از استخراج نفت انجام می پذیرد و آماده سازی آن به تاسیسات کوچکتری نیازمند است . احداث تاسیسات پالایش گاز از نظر هزینه به هیچ عنوان قابل قیاس با تاسیسات عظیم پالایش نفت نیست . گاز طبیعی در عین برخوردار بودن از این ویژگی ها ، فرصتی طلایی نیز فراهم می آورد تا نفت از سوختن رهایی یافته و به عنوان یک منبع ارزشمند تولید محصولات پتروشیمی مطرح گردد ، با توجه به این مطلب که تولیدات این فرآورده ها گاه تا هزار برابر ارزش افزوده دارد . بنابراین لازم می آید که بدون فوت وقت ، گاز را به عنوان منبع سوخت جایگزین نفت ساخت . تاکنون در زمینه فراهم ساختن امکانات جایگزین گاز به جای نفت به عنوان یک منبع حرارتی عالی بسیاری از شهرها و روستاهای کشور از این نعمت برخوردار شده اند .

نظر به اهمیتی که نسبت به انتقال گاز و رساندن آن برای مصارف گوناگون داده می شد . ارائه یک طرح بهینه برای شبکه های گازرسانی توسط مهندسین طراح را می طلبد .

منشاء گاز

زمین شناسان و دانشمندان معتقدند که گاز طبیعی مانند نفت خام بوجود آمده است بدین ترتیب که سنگهای متشکله پوسته زمین را دو دسته بزرگ تشکیل می دهند .

الف – سنگهای آذرین که به صورت گداخته از اعماق زمین خارج شده و پس از سرد شدن به صورت فعلی باقی مانده اند .

ب – سنگهای رسوبی که توسط باران و جریان رودخانه ها بداخل دریاها رانده شده اند و طی سالهای متمادی طبقه طبقه روی هم انباشته شده و بر اثر فشار طبقات متراکم گشته اند .

امروزه اکثر دانشمندان معتقدند که نفت ، باقیمانده حیوانات و نباتاتی ذره بینی به نام (پلانکتون) است که اجساد آنها در لابلای رسوبات گفته شده در بالا باقی مانده و سپس بر اثر فشار و حرارت و فعل و انفعالات شیمیایی به نفت وگاز بدل شده و میان خلل و فرج برخی از لایه های زمین محبوس مانده اند .

مواد نفتی اصولاً از دو عنصر کربن و هیدروژن ترکیب شده و به همین دلیل مواد هیدروکربوری نامیده می شوند که بنا به نسبت کربن و هیدروژن دارای خواص متفاوت هستند بعضی خیلی سبک بوده و به صورت گاز می باشند و برخی مایع و پاره ای کاملاً جامد هستند مانند آسفالت و قیر .

لایه های زمین که نفت در آنها یافت می شوند ، بیشتر در طبقات سنگهای آهکی متخلخل و سنگهای ماسه می باشند که مانند اسفنج هیدروکربور را در خود نگه می دارند .

نفت به صورت دریاچه یا رود در انبارهای زیرزمینی قرار نگرفته بلکه در بین قسمتی از منافذ ریز و خلل و فرج لایه های مخصوص زمین یافت می شود و بقیه فضای این خلل و فرج را آب گرفته است .

در این لایه های منفذدار آب و نفت و گاز با هم جای گرفته است منتها به ترتیب وزن مخصوص آنها آب که از همه سنگین تر است در زیر و نفت و گاز در بالای آن .

مهمترین ترکیب گاز طبیعی متان است که بیش از 80 درصد و دربعضی منابع تا 97 درصد کل گاز را تشکیل می دهد .

متان ساده ترین ترکیب آلی است که از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است (CH4) این ترکیب سر دسته هیدروکربورهای اشباع است .


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره منابع اقتصادی هر کشور ، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.