فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 ساله

اختصاصی از فی توو دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 ساله دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 ساله


دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 ساله

 آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 ساله که بوسیله کمیسیون فنی مربوطه تهیه و تدوین شده و در سی و هشتمین کمیته ملی آئین کار ساختمان مورخ 73/9/21 مورد تائید قرار گرفته , اینکه باستناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاحی قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن‏ماه 1371 بعنوان استاندارد رسمی ایران منتشر میگردد .

 برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم ,آئین کارهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدیدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این آئین کارها برسد در هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .

 بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدیدنظر آنها استفاده نمود .

 در تهیه و تدوین این آئین کار سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی‏المقدور بین این آئین کار و آئین کار کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .

 لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم این آئین کار با استفاده از منابع زیر تهیه گردیده است :

 1 ـ راهنمای آموزش و پرورش پیش دبستانی ـ دفتر آموزش و پژوهش و دفتر امور کودکان و نوجوانان ـ سازمان بهزیستی کشور سال .1372

 2 ـ روانشناسی رشد ( مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک ) تألیف آقای دکتر احدی و خانم بنی جمالی , چاپ و نشر بنیاد .

 3 ـ مردم و پارکها ـ نادر موثقی ـ تهران ـ سال 1350

 4 ـ آئین‏نامه بهداشت محیط مدارس ـ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ـ سال .1363

  1- Educational building digest Unesco principal regional office for asia and the pacific

Bangkok; Thailand; design ideas for play spaces for three to six year olds-19.

2- De chiara and koppelman-time-saverstandards for site planning-1987

3- Ernst neufert architect's data-1990.

4- The backyard landscaper-home planners, Inc. 1992.

5- Din 18034-1991

landschaft sbauarbeit, kinder spielgerate 

 بروز تغییرات اجتماعی و اقتصادی از قبیل رشد سریع جمعیت , تراکم مناطق شهری , کاهش واحدهای فامیلی گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , کاهش مراقبت والدین از فرزندان در نتیجه تغییر در هسته ساختار فامیلی , مشارکت بیشتر زنان ( مادران ) در فعالیت‏های اجتماعی , کاهش در عرصه ساختمانها و ... نیازهای فضایی جدیدی را در سطح جامعه مطرح مینمایند که از جمله آنها , فضای بازی کودکان میباشد . از طرفی دیگر سرزمین ما ایران از نظر جمعیتی دارای ساختی جوان است بدین معنا که نزدیک به نیمی از جمعیت آنرا افراد زیر 20 سال تشکیل میدهند که بیش از 1/3 این گروه سنی کودکان نیز 6 سال هستند . نیازها و خواسته‏های این گروه نیز همانند سایر مردم ابعاد مختلف روانی , اجتماعی , اقتصادی ـ فرهنگی و فیزیکی دارد ولیکن به دلیل اهمیت و نقشی که این سالهای نخست نسبت به سایر مراحل زندگی از نقطه نظر تکامل شخصیتی افراد دارا میباشند , هرگونه برنامه‏ریزی و سرمایه‏گذاری در زمینه‏های گوناگون و برآوردن نیازهای رشدی آن به گونه‏ای صحیح و منطقی تبعات مثبتی را در پی خواهد داشت که کل جامعه از آن بهره خواهد برد . در این میان فضاهای بازی از جمله تمهیداتی هستند که نیازهای رشد کودکان را در تمام زمینه‏ها تامین می‏کنند , چهار زمینه اصلی رشد کودکان شامل رشد جسمی , رشد شناختی , رشد اجتماعی و رشد عاطفی میباشد که ترکیب متنوعی از آن‏ها می‏تواند در زمین بازی قرار گیرد و لذا شناخت توانائیهای جسمی و روانی کودکان در این گروه سنی و کاربرد ضوابطی در امر مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان اینگونه طرحها , امکان تجربیات متفاوتی را برای این گروه سنی فراهم میآورد و قابل ذکر است که تا کنون در مورد تهیه ضوابط و استانداردهای مربوطه کمتر و یا بطور پراکنده کارهایی انجام شده است , و اینک با همکاری گروهی از کارشناسان و با بهره‏گیری از منابع و مآخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آئین کار در هنگام طراحی مجتمع‏های زیستی اعم از مراکز شهری یا روستایی , فضاهای بازی مناسب و در خور کودکان منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول درنظر گرفته شود . 1 ـ هدف و دامنه کاربرد هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامه‏ریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان 1 تا 6 سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ... و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ... مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمع‏های آپارتمانی و ... است به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد . 2 ـ تعاریف

 بروز تغییرات اجتماعی و اقتصادی از قبیل رشد سریع جمعیت , تراکم مناطق شهری , کاهش واحدهای فامیلی گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , کاهش مراقبت والدین از فرزندان در نتیجه تغییر در هسته ساختار فامیلی , مشارکت بیشتر زنان ( مادران ) در فعالیت‏های اجتماعی , کاهش در عرصه ساختمانها و ... نیازهای فضایی جدیدی را در سطح جامعه مطرح مینمایند که از جمله آنها , فضای بازی کودکان میباشد . از طرفی دیگر سرزمین ما ایران از نظر جمعیتی دارای ساختی جوان است بدین معنا که نزدیک به نیمی از جمعیت آنرا افراد زیر 20 سال تشکیل میدهند که بیش از 1/3 این گروه سنی کودکان نیز 6 سال هستند .

 نیازها و خواسته‏های این گروه نیز همانند سایر مردم ابعاد مختلف روانی , اجتماعی , اقتصادی ـ فرهنگی و فیزیکی دارد ولیکن به دلیل اهمیت و نقشی که این سالهای نخست نسبت به سایر مراحل زندگی از نقطه نظر تکامل شخصیتی افراد دارا میباشند , هرگونه برنامه‏ریزی و سرمایه‏گذاری در زمینه‏های گوناگون و برآوردن نیازهای رشدی آن به گونه‏ای صحیح و منطقی تبعات مثبتی را در پی خواهد داشت که کل جامعه از آن بهره خواهد برد .

 در این میان فضاهای بازی از جمله تمهیداتی هستند که نیازهای رشد کودکان را در تمام زمینه‏ها تامین می‏کنند , چهار زمینه اصلی رشد کودکان شامل رشد جسمی , رشد شناختی , رشد اجتماعی و رشد عاطفی میباشد که ترکیب متنوعی از آن‏ها می‏تواند در زمین بازی قرار گیرد و لذا شناخت توانائیهای جسمی و روانی کودکان در این گروه سنی و کاربرد ضوابطی در امر مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان اینگونه طرحها , امکان تجربیات متفاوتی را برای این گروه سنی فراهم میآورد و قابل ذکر است که تا کنون در مورد تهیه ضوابط و استانداردهای مربوطه کمتر و یا بطور پراکنده کارهایی انجام شده است , و اینک با همکاری گروهی از کارشناسان و با بهره‏گیری از منابع و مآخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آئین کار در هنگام طراحی مجتمع‏های زیستی اعم از مراکز شهری یا روستایی , فضاهای بازی مناسب و در خور کودکان منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول درنظر گرفته شود .

 1 ـ هدف و دامنه کاربرد

 هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامه‏ریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان 1 تا 6 سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ... و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ... مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمع‏های آپارتمانی و ... است به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد . 2 ـ تعاریف 2 ـ 1 ـ فضای بازی : محیطی امن و سالم , مهیج و شادی‏آور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچه‏ها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزش‏های لازم را فرا گرفته و زمینه‏های پرورش خلاقیت نیز فراهم آید . 2 ـ 2 ـ کودکان پیش‏دبستانی ( گروه سنی 1 تا 6 سال ): سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان 6 سالگی اتلاق می‏شود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی 1 تا 6 سال میباشد .

 هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامه‏ریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان 1 تا 6 سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ... و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ... مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمع‏های آپارتمانی و ... است به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد .

 2 ـ تعاریف

 2 ـ 1 ـ فضای بازی : محیطی امن و سالم , مهیج و شادی‏آور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچه‏ها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزش‏های لازم را فرا گرفته و زمینه‏های پرورش خلاقیت نیز فراهم آید . 2 ـ 2 ـ کودکان پیش‏دبستانی ( گروه سنی 1 تا 6 سال ): سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان 6 سالگی اتلاق می‏شود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی 1 تا 6 سال میباشد . 3 ـ شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 6 سال ( پیش‏دبستانی ) 3 ـ 1 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 2 ساله .

 2 ـ 1 ـ فضای بازی :

 محیطی امن و سالم , مهیج و شادی‏آور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچه‏ها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزش‏های لازم را فرا گرفته و زمینه‏های پرورش خلاقیت نیز فراهم آید .

 2 ـ 2 ـ کودکان پیش‏دبستانی ( گروه سنی 1 تا 6 سال ):

 سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان 6 سالگی اتلاق می‏شود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی 1 تا 6 سال میباشد .

 3 ـ شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 6 سال ( پیش ‏دبستانی )

 3 ـ 1 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 2 ساله . ـ شروع به راه رفتن و صحبت کردن می‏کند . ـ راحت راه میرود و راحت زمین می‏خورد . ـ می‏تواند با کمک از پله‏ها بالا و پائین برود . ـ کنترل ادرار و مدفوع خود را می‏کند . ـ نسبت به افراد غریبه واکنش نشان می‏دهد .

 3 ـ 1 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 2 ساله .

 ـ شروع به راه رفتن و صحبت کردن می‏کند .

 ـ راحت راه میرود و راحت زمین می‏خورد .

 ـ می‏تواند با کمک از پله ‏ها بالا و پائین برود .

 ـ کنترل ادرار و مدفوع خود را می‏کند .

 ـ نسبت به افراد غریبه واکنش نشان می‏دهد .

 ـ دوست دارد غذا خوردنش توام با بازی باشد .

- بزرگترها را به بازی با خودش مجبور می‏کند .

 ـ دوست دارد بچه‏ها در اطرافش باشند ولی مستقیما با آنها وارد بازی نمی‏شود .

 ـ اشیأ مدور توجه این کودکان را جلب می‏کند .

 ـ می‏تواند به طور ایستاده خم شود و اسباب بازی خود را جمع کند .

 ـ تطابق چشم با پا کامل نیست .

 ـ حس کنجکاوی کودک شدید است .

 ـ به فضاهای کوچک و محدود عکس‏العمل نشان میدهد و احساس دلتنگی می‏کند .

 ـ دوست دارد اشیأ را به داخل ظرفی ریخته و دو مرتبه بجای اول برگرداند .

 3 ـ 2 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 2 تا 3 ساله

 ـ به تنهائی از پله‏ها بالا میرود و در موقع پائین آمدن دستش را به نرده یا دیوار می‏گیرد . بهمین دلیل از سرسره می‏تواند استفاده کند .

 ـ هر پله را با قرار دادن هر دو پا روی آن طی می‏کند .

 ـ توپ بزرگی را می‏تواند لگد بزند و یا شوت کند .

 ـ به خوبی و در یک خط مستقیم می‏دود و کمتر به زمین می‏خورد .

 ـ بسیار فعال و سر زنده و با نشاط است .

 ـ ماهیچه‏ های انگشتان او بهتر عمل می‏کند ( ماهیچه‏های کوچک ).

 ـ روی سه چرخه می‏نشیند , دسته آنرا با دست می‏چرخاند و هدایت می‏کند ولی هنوز قادر به پا زدن نیست .

 ـ بودن در کنار مادرش را به هنگام بازی دوست دارد .

 3 ـ 3 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 3 تا 4 ساله .

 ـ می‏تواند در ضمن دویدن , موانع موجود بر سر راه خود را دور بزند .

 ـ می‏تواند اسباب‏بازیهای بزرگ را هل بدهد .

 ـ می‏تواند چهار زانو بنشیند

 ـ فعال و پرانرژی است ولی زود خسته می‏شود .

 ـ هماهنگی بین چشم‏ها و دستها تا حدودی ایجاد شده است .

 ـ در بکار بردن دستها , پاها و بازوان بیشتر از کار کردن با انگشتان مهارت دارد .

 ـ می‏تواند روی پنجه پا راه برود .

 ـ می‏تواند برای یک لحظه روی یک پا بایستد .

 ـ از وسایل گوناگون به راحتی و با مهارت بالا می‏رود .

 ـ می‏تواند سه چرخه براند .

شامل 28 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 ساله
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.