فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره آداب امر به معروف و نهى از منکر

اختصاصی از فی توو تحقیق درباره آداب امر به معروف و نهى از منکر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره آداب امر به معروف و نهى از منکر


تحقیق درباره آداب امر به معروف و نهى از منکر

فرمت فایل:  Image result for word ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

حجم فایل:  (در قسمت پایین صفحه درج شده )

تعداد صفحات فایل: 17

کد محصول : 001Shop

فروشگاه کتاب : مرجع فایل 


 

 قسمتی از محتوای متن 

 

آداب امر به معروف و نهى از منکر
قرآن کریم :
1 - )أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَتَعْقِلُونَ(353)).
»آیا مردم را به نیکى دعوت مى‏کنید، امّا خودتان را فراموش مى‏نمائید با اینکه‏شما کتاب را مى‏خوانید، آیا نمى‏اندیشید؟«
2 - )یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ * کَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوامَا لاَ تَفْعَلُونَ(354)).
»اى کسانیکه ایمان آورده‏اید! چرا سخنى مى‏گوئید که عمل نمى‏کنید؟ نزد خدابسیار موجب خشم است که سخنى بگوئید که عمل نمى‏کنید.«
حدیث شریف :
1 - امام صادق‏علیه السلام فرمود:
»إنّما یأمر بالمعروف وینهى عن المنکر من کانت فیه ثلاث خصال: عامل بمایأمر به، تارک لما ینهى عنه، عادل فیما یأمر، عادل فیما ینهى، رفیق فیما یأمر،رفیق فیما ینهى«(355).
»همانا کسى امر به معروف و نهى از منکر مى‏کند که سه خصلت در او موجودباشد: به آنچه امر مى‏کند خود عمل نماید و آنچه را از آن نهى مى‏کند، خود ترک کند.
در آنچه امر یا نهى مى‏کند عادل باشد.
در امر و نهى خود ملایمت و مدارا داشته باشد.«
2 - جابر روایت مى‏کند که امام باقرعلیه السلام فرمود:
»فأنکروا بقلوبکم، وألفظوا بألسنتکم، وصکّوا بها جباههم، ولا تخافوا فی اللَّه لومةلائم، فإن اتّعظوا وإلى الحقّ رجعوا فلا سبیل علیهم، إنّما السبیل على الذین یظلمون الناس‏ویبغون فی الأرض بغیر الحقّ، اُولئک لهم عذاب ألیم. هنالک فجاهدوهم بأبدانکم‏وابغضوهم بقلوبکم، غیر طالبین سلطاناً ولا باغین مالاً ولا مریدن بالظلم ظفراً، حتى‏یفیئوا إلى أمر اللَّه ویمضوا على طاعته«(356).
»با قلوب خود انکار نمایید، و با زبان خود نهى کنید، و به پیشانى آنها بزنید، و درراه خدا از هیچ ملامت‏گرى نترسید. پس اگر اندرز گرفتند و به حق بازگشتند، راه‏مؤاخذه بر آنان نیست، بلکه راه مؤاخذه بر کسانى است که بر مردم ستم مى‏کنند و درزمین بناحق سرکشى مى‏نمایند، براى آنها عذاب دردناکى است. در مقابل آنان با بدن‏خود جهاد کنید، و در دلهاى‏تان مبغوض‏شان بدارید در حالیکه خود طالب قدرت‏ومال و خواستار پیروزى از راه ظلم نیستید. با آنان مبارزه کنید تا آنان به امر خدا بازگردند و به طاعت او گردن نهند.«
تفصیل احکام‏
1 - از بارزترین حقایق دعوت به سوى خدا، این است که دعوتگرآراسته باشد به صفات پرهیزکاران، و فرمانبردارى از پیامبران الهى درعمل به اطاعت از خدا، پیش از آنکه دیگران را به اطاعت امر کند، ودورى‏کردن از گناه، پیش از آنکه دیگران را از آن نهى نماید.
2 - از آنجا که خداوند ما را به همکارى در نیکو کارى و تقوا امر کرده‏است، و امر به معروف و نهى از منکر هم از والاترین مصداقهاى‏نیکوکارى و پرهیزکارى مى‏باشد، شخص مؤمن باید با برادران ایمانى‏خود در اقامه امر به معروف و نهى از منکر همکارى کند و این همکارى‏اثرى بسیار بزرگ و سازنده دارد، مخصوصاً در عصر حاضر که همه‏دشمنان دین در قالب احزاب و نهادهاى منظّم، سازمان یافته، و در راه گناه‏و تجاوز بر دیگران با همدیگر همکارى مى‏کنند.
3 - گاهى ترویج معروفها و کارهاى خیر، و پاک کردن جامعه ازمنکرات ایجاب مى‏کند که نهادهاى دینى از قبیل انجمن‏هاى تربیتى، مراکزفرهنگى و تبلیغاتى تأسیس شود و بر مؤمنین است که به این امر اهتمام‏ورزند تا برادران خود را از افتادن در دام فساد و باطل دور نگهدارند.
4 - ابزار تبلیغ و پیام‏رسانى به حسب شرایط زمان روبه توسعه است،وامروزه دستگاههاى صوتى و تصویرى )رادیو و تلوزیون( و شبکه‏هاى‏مطبوعاتى و خبرگزاریها و وسایل پیشرفته تبلیغاتى مانند ماهواره‏ها،کامپیوتر و انترنت در سطح جهانى فساد پراکنى دارند و راههاى ضلالت‏وگمراهى را ترویج مى‏کنند. در چنین شرایطى چه خوب است مؤمنان هم‏همّت گمارند و براى ایجاد ابزارهاى پیشرفته‏تر همکارى نمایند تا از این‏طریق فضیلتها را نشر دهند و پیامهاى الهى را به بشریت برسانند.
5 - از آنجا که کفّار و اهل فسق و فساد از ابزارهاى علمى پیشرفته‏استفاده مى‏کنند و به بررسى‏ها و مطالعات روانشناسى، تربیتى‏وجامعه‏شناسى مى‏پردازند و از این شیوه‏ها براى نشر افکار خود بهره‏مى‏گیرند، بر حوزه‏هاى علمیّه است که براى همراهى با زمان و مقاومت دربرابر فساد و گمراهى، برنامه‏هاى درسى و آموزشى خود را تکامل‏ببخشند. علماى اعلام و اصحاب اندیشه براى تربیت مبلّغان و دعوتگران‏تلاش نمایند، به گونه‏اى که آنان براى انجام امر به معروف و نهى از منکر به‏بهترین وجه و با بهترین شیوه، شایستگى پیدا کنند تا این قول خداوندتحقّق یابد:
)ادْعُ إِلَى‏ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ...(357)).
»با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما...«
بدون شک شیوه‏هاى درست آموزشى بهترین وسیله‏اى است که به‏دانش پژوه، حکمت مى‏آموزد و او را با مقتضیات زمان و مکان آشنامى‏گرداند. وبهترین ابزار هدایت هم کلام خداوند، و سنّت پیامبرواهل‏بیت اوعلیهم السلام، است و بر مبلّغان است که از نور قرآن و روایات‏روشنائى بگیرند و از آنها با کمال جدّیت و اهتمام بهره ببرند، نصوص‏الهى را حفظ کنند، در آنها تدبّر و تأمّل نمایند، و آنها را محور سخنان خودقرار دهند و»حوادث واقعه« را در پرتو آنها تفسیر نمایند )واللَّه‏المستعان(.

 

 

  متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود را دریافت می کنید و ۱ لینک هم برای ایمیل شما به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد.

 
/images/spilit.png

دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره آداب امر به معروف و نهى از منکر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.