فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد تکنیک FMEA و اهداف آن

اختصاصی از فی توو مقاله در مورد تکنیک FMEA و اهداف آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله در مورد تکنیک FMEA و اهداف آن


مقاله در مورد تکنیک FMEA   و اهداف آن

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه13

 

1-1. معرفی  تکنیک FMEA   و اهداف آن

تعریف : FMEA  متدلوژی یا روشی است سیستماتیک که به دلایل زیر به کار

می رود:

الف – شناسایی و اولویت بندی حالات بالقوه خرابی در یک سیستم ، محصول ف فرایند و یا سرویس .

ب – تعریف و اجرای اقداماتی به منظور حذف و یا کاهش میزان وقوع حالات بالقوه خرابی .

پ - ثبت نتایج تحلیل های انجام شده به منظور فراهم کردن مرجعی کامل برای حل مشکلات در آینده .

در دهه 1950 اهمیت مسائل ایمنی و پیشگیری از حوادث قابل پیش بینی در صنعت هوا –فضا ، علت پیدایش FMEA شد . چندی بعد ، این روش به عنوان ابزاری کلیدی برای افزایش ایمنی در فرایندهای صنایع شیمیایی مطرح شد و از آن به بعد ، هدف از اجرای FMEA پیشگیری از تصادفات و اتفاقات تعریف شده است . در فوریه 1992 استاندارد SAE-J-1739 به عنوان استاندارد مرجع FMEA در صنایع خودرو معرفی شد و به دنبال آن در سال های اخیر ، توسعه سیستم های تضمین کیفیت در صنعت خودرو بخصوص وضع استاندارد QS-9000 در صنعت خودروی آمریکا ، موجب شد که استفاده از FMEA رواج بیشتری یابد.

FMEA تکنیکی تحلیلی و متکی بر قانون «پیشگیری قبل از وقوع »است که برای شناسایی عوامل بالقوه خرابی به کار می رود . توجه این تکنیک بر بالا بردن ضریب امنیت و در نهایت رضایت مشتری ، از طریق پیشگیری از وقوع خرابی است. FMEA ابزاری است که با کمترین ریسک ، برای پیش بینی مشکلات و نقص ها در مراحل طراحی و یا توسعه فرایندها و خدمات در سازمان به کار می رود.

یکی از عوامل موفقیت FMEA زمان اجرای آن است . این تکنیک برای آن طرح ریزی شده که « یک اقدام قبل از واقعه باشد» نه « یک تمرین بعد از آشکار شدن مشکلات » . به بیانی دیگر یکی از تفاوت های اساسی FMEA با سایر تکنیک های کیفی این است که  FMEA یک اقدام کنشی [1] است ، نه واکنشی . در بسیاری از موارد ، وقنی با مشکلی مواجه می شویم ، ممکن است برای حذف آن ، اقدامات اصلاحی تعریف و اجرا شود. این اقدامات ، واکنشی است در برابر آنچه اتفاق افتاده است . در چنین مواردی حذف همیشگی مشکل ، به هزینه و منابع زیاد نیاز دارد؛ زیرا حرکت از وضعیت موجود به سمت شرایط بهینه اینرسی زیادی خواهد داشت ، اما در اجرای FMEA با پیش بینی مشکلات بالقوه و محاسبه میزان ریسک پذیری آنها ، اقداماتی در جهت حذف و یا کاهش میزان  وقوع آنها تعریف و اجرا می شود. این برخورد پیشگیرانه ، کنشی است در برابر آنچه ممکن است در آینده رخ دهد و مسلماً اعمال اقدامات اصلاحی در مراحل اولیه طراحی محصول یا فرایند ، هزینه و زمان کمتری در بر خواهد داشت . علاوه بر این ، هر تغییری در این مرحله بر روی طراحی محصول یا فرایندبراحتی انجام شده و در نتیجه احتمال نیاز به تغییرات بحرانی در اینده را حذف می کند یا کاهش خواهد داد .

FMEA اگر درست و به موقع اجرا شود ، فرایندی زنده و همیشگی است ؛ یعنی هر زمان که قرار است تغییرات بنیادی در طراحی محصول و یا فرایند تولید (یا مونتاژ) انجام گیرد باید بروز شوند و لذا همواره ابزاری پویاست که در چرخه بهبود مستمر به کار می رود .

هدف از اجرای FMEA جستجوی تمام مواردی است که باعث شکست یک محصول یا فرایند میشود ، قبل از اینکه آن محصول به مرحله تولید برسد و یا فرایند آماده تولید شود. FMEA به تنهایی مسائل و مشکلات را بر طرف نمی کند ، بلکه باید در کنار سایر تکنیک های حل مسئله مورد استفاده قرار گیرد . تهیه FMEA فرصت ها یی را برای سازمان فراهم می کند که اگر فقط در قالب یک فرم مستند شوند ، هرگز مشکلات را حل نمی کنند.

1-2. کاربرد FMEA

FMEA در هر یک از شرایط زیر اجرا می شود:

  1. در زمان طراحی سیستمی جدید ، محصولی جدید و یا فرایندی جدید.
  2. زمانی که قرار است طرح های موجود و یا فرایند تولید / مونتاژ تغییر کند.

[1] -Proactive 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد تکنیک FMEA و اهداف آن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.