فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مرکز فرهنگی - خدماتی محله زرتشتیان کرمان. pdf

اختصاصی از فی توو مرکز فرهنگی - خدماتی محله زرتشتیان کرمان. pdf دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مرکز فرهنگی - خدماتی محله زرتشتیان کرمان. pdf


مرکز فرهنگی - خدماتی محله زرتشتیان کرمان. pdf

 

 

 

 

نوع فایل: pdf

تعداد صفحات: 160

 

نکته مهم: برای دریافت فایل ها همراه فرم ب به صورت word «قابل ویرایش» با ما تماس بگیرید.

چکیده:

امروزه نیز می توان تفاوتهای فرهنگی،اعتقادی و یا تفاوت در گویش و لهجه را میان گروههای مختلف ساکن در یک شهر مشاهده کرد. این تفاوتها به اندازه ی سابق به چشم نمی آیند اما نمی توان آنها را انکار کرد.این تفاوتهای به ظاهر کوچک می تواند تفاوت نوع روش زندگی،تفاوت در خواسته های گروهی از مردم از چهره شهری خود و حتی تعبیری متفاوت از راه و روش زندگی را نتیجه شود که در این مرحله دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت. این مطالعات نشان میدهد محله مفهومی است که هر یک از حوزه های مختلف علمی بنا به زمینه های نظری خاص خود،به تعریف آن پرداخته اند.داشتن مرز و محدوده مشخص،حس همبستگی و روابط متقابل میان ساکنان،هویت جمعی،یکپارچگی فضا و فعالیت،حس تعلق مکانی،خودکفایی نسبی و جمعیت متناسب از مضامین مشترک در تعریف محله است.بر مبنای ویژگیها و معیارهای مورد نیاز،مفاهیم جمعیتی،زیرساختی، سیاسی،حسی،اجتماعی و محیطی به عنوان اصول پایه در تعریف محله محسوب میشوند. بنابر این لازم دیدم به طراحی محیطی مناسب و در شأن مذهب زرتشت بپردازم تا هم به مکانی برای تجمع در مراسم آیینی تبدیل شود و هم با خلق فضایی متناسب و آشنا با روحیات و خواسته های فرهنگی شان،محیطی دلنشین برای گذران اوقات فراقت و رفع نیازهای قومی شان فراهم کنم. بنابراین کوشیدم با استفاده از عناصر اصلی مذهب و فرهنگ زرتشت و حفظ احترام و ارزشگزاری برای این عناصر، محیطی آشنا را ایجاد کنم تا برای کاربران نیز حس جذب کنندگی و رغبت به استفاده از آن را ایجاد کنم.

 

مقدمه:

رشد فزاینده ابعاد شهر نشینی و شکل گیری مقیاس جدیدی از رشد شهری در طی دهه های اخیر موجب شده است که شهر و شهر سازی معاصر با چالش های تازه ای چون افزایش نا هنجاری های اجتماعی، کمرنگ شدن هویت و حس تعلق اجتماعی، گسترش مشکلات اجتماعی و محیطی، نابرابری های اجتماعی-اقتصادی و در مجموع کاهش کیفیت زندگی مواجه شود(صرافی،1380،73؛حاجی پور،1385،37).

خردترین واحد در نظام برنامه ریزی شهری را، که کانون کنش و واکنش های اجتماعی است، با توجه به تجارب گذشته و در قسمت هایی از جهان پیشرفته می توان در قالب «محله» و بر پایه واحد اجتماعی محلی ارزیابی کرد.بدیهی است نقشی که محله در شهرهای سنتی ایفا می کرد، تا حد زیادی متفاوت با نقشی است که محله های کنونی در شهرهای امروز و به خصوص کلان شهرها به عهده دارند. این تحقیق کاربردی می کوشد تا با توجه به برداشت ها و تعاریف گوناگون محله، مبتنی بر دیدگاه های مختلف علمی، به تشریح تعاریف و ابعاد این مفهوم برای دستیابی به اصول مشترک و مورد اجماع در تعریف آن بپردازد. علاوه بر آن، نظری اجمالی نیز به برداشت های علمی از مفهوم محله در شهرهای ایران خواهد داشت. و در نهایت تلاش می شود تا با درک صحیح مفهوم محله و نیازهایش، با طراحی عنصر حیاتی محله یعنی « مرکز محله» و رفع این نیازها در مرکز محله به بازشناسی محله ی مورد نظر و پایداری و حفظ چهارچوب آن کمک شود.

بدین ترتیب در این مسیر تلاش می شود تا به پرسش هایی از این دست پاسخ داده شود:

مفهوم «اجتماع و جامعه» در تعامل با محله چگونه تحلیل شدنی است؟

مفهوم «فضا» را به عنوان مفهومی جغرافیایی با توجه به موضوعات اجتماعی چگونه می توان تحلیل کرد، و ارتباط آن با محلیت و مکان و فضای شهری چیست؟

مفهوم محله در شهرهای ایران چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد؟

با توجه به دیدگاه ها و نظریه های مختلف مفهوم محله، ابعاد و عناصر و ویژگی های آن کدام اند؟

آیا امروزه نیز، تفاوتهای میان اقشار مردم از نظر صنفی، فرهنگی و یا مذهبی، مانند گذشته به چشم می آید؟

آیا لازم است به این تفاوتها(در صورت وجود)در روش زندگی، توجه خاص کرد؟

چگونه معماری می تواند پیوند و ارتباط میان اعضای گروه های مختلف مذهبی یا فرهنگی را حفظ کند؟

آیا معماری می تواند نمود بصری مناسبی از ارزش ها و اعتقادات گروهی خاص را همراه با احترام به آنها خلق کند؟

 

طرح مسئله:

امروزه نیز همانند گذشته همچنان می توان تفاوتهایی را میان گروههای مختلف ساکن در یک شهر مشاهده کرد، اعم از تفاوتهای فرهنگی،اعتقادی و یا تفاوت در گویش و لهجه.هرچند که این تفاوتها به اندازه ی سابق به چشم نمی آیند اما نمی توان وجود آنها را نیز انکار کرد.این تفاوتهای به ظاهر کوچک و بی اهمیت می تواند تفاوت در نوع روش زندگی،تفاوت در نیازها و خواسته های گروهی از مردم از چهره ی شهری خود و حتی تعبیری متفاوت از راه و روش زندگی را نتیجه شود که در این مرحله دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت.

قطعاٌ تفاوت در تعاریف مردم از چهره ی شهری-به عنوان بستر اصلی برآورده کردن نیازهای روزمره شخصی- تفاوت در تعارفی همانند تفریح، آرامش، امنیت، فرهنگ، مذهب، مرکزیت شهری و... را موجب می شود.

حال این وظیفه ی ما طراحان شهری و معماران است تا با نگاهی موشکافانه به این تفاوتها آسایش شهرنشینان را فراهم کنیم که این امر خود مستلزم خلق فضاهایی متفاوت برای رفع نیازهای متفاوت است.ایجاد محله های مختص هر فرهنگ و هر قوم،در یک شهر مدتهاست که از خاطر خالقان فضا رفته است که همین امر دلیل اصلی تداخل خواسته های متفاوت از چهره ی شهر و در نتیجه عدم آسایش عمومی شده است.عدم وجود فضاهایی تعریف شده- که وجود آن ایجاد حس اعتماد برای کاربران(مردم) آن شهر و حس شناخته شدن و دیده شدن را به آنها القا می کند- موجب می شود تا این حس اعتماد، به حس فراموش شدگی و عدم توجه تبدیل شود.

بنابراین طراحی و تعریف محله های متفاوت شهری برای قومیت ها و فرهنگ های متفاوت، امری ضروری است.در امتداد این امر، طراحی مکانی مرکزی برای هر محله که نقش شناسنامه و معرف عقاید و آداب و رسوم مردم آن محله را ایفا کند نیز ضروری است. فضایی برای تجمع مردمی هم عقیده و هم فرهنگ، تا بتوانند راحتتر به ادای آداب و رسوم، مراسم اعتقادی و حتی تفریحات قومی و فرهنگی خود بپردازند.وجود فضایی برای تجمع عمومی مردم یک شهر از دیرباز در طرح و نقشه ی شهرهای ایرانی لحاظ می شده، امری که امروزه به فراموشی سپرده و اسباب ناآرامی و کاهش آسایش عمومی را موجب شده است.

مرکز هر محله باید به گونه ای باشد تا آن را از سایر محله ها متمایز کند، به گونه ای که با ورود فردی از محله ای دیگر،حس ورود به مکانی متمایز را به او القا کند، به عبارتی دیگر باید غریب گز باشد و درعین حال حس دعوتکنندگی را منتقل کند.می بایست در نگاه اول و نگاهی اجمالی، نمایانگر تفاوت های فرهنگی و اعتقادی مردمان محله باشد.علاوه بر اینها می بایست برای خود اهالی نیز مکانی امن، آرام و آشنا با روحیات عمومیشان باشد تا بتوان آن را مرکز محله نامید.

با توجه به مطالب گفته شده و نیز موضوع این طراحی(مرکز خدماتی رفاهی محله زرتشتیان کرمان)توجه به عقاید خاص مذهبی- فرهنگی زرتشتیان اهمیت بسزایی دارد. از آنجایی که زرتشتیان در کرمان جزو اقلیت های مذهبی این شهر می باشند همانند سایر اقلیت های مذهبی، بیشتر در یک محله و منطقه از شهر گردهم آمده و ساکن شده اند،به گونه ای که در کرمان محله ی زریسف(zarisf)را به نام محله ی زرتشتیان می شناسند.اما مشکل عمده ی این قشر از ساکنین شهر عدم وجود شناسنامه ی محلی و نیز نبود مکانی خاص برای انجام امور فرهنگی و آیینی ویژه ی خود می باشد. از آنجایی که کرمان فقط داراییک آتشکده ی دایر و مشغول به کار می باشد، زرتشتیان نیز برای انجام تمام امور مذهبی و آیینی خود به همین یک آتشکده مراجعه می کنند در حالی که ابعاد فضایی این آتشکده پاسخگوی این تعداد از جمعیت زرتشتیان نمی باشد.

 

فهرست مطالب:

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه

طرح مسأله

نحوه ی بروز یا وقوع آن

وسعت و شدت

نحوه ی برخورد فعلی با مشکل

نقش پژوهشگر

اطلاعات زمینه ای

مرکز محله 3 بهارستان

بوستان آب و آتش تهران

آدریان (آتشکده) تهران

آتشکده کرمان

چه نتیجه ای از حل مشکل انتظار می رود؟

اهمیت و ضرورت مسئله

اهداف تحقیق

سوالات تحقیق

روش تحقیق

فصل دوم : مفهوم محله، استانداردها و نیازمندیهای آن

مفهوم محله

محله از دیدگاه جامعه شناسی شهری

محله از دیدگاه علوم اجتماعی

محله از دیدگاه جغرافیای شهری و اجتماعی

محله از منظر برنامه ریزی شهری

انتقاد از تئوری محله

رویکردهای نوین

فصل سوم : هویتمندی محله

هویت در محله ها

خصوصیات یک محله هویتمند

فصل چهارم : محله در شهرسازی و مفهوم آن در شهرهای ایران

جایگاه مفهوم محله در شهرسازی

مفهوم محله در شهرهای ایران

ویژگی‌های محله ایرانی

فصل پنجم : ارائه طرح ها و راه حل ها

الگوهای برنامه ریزی و جایگزینی نیازمندی های شهری

محله ها و ناحیه های شهری

نواحی مسکونی

اهداف برنامه ریزی

تعداد جمعیت و موقعیت واحدهای مسکونی در محله ها و نیازهای آن ها

نیازهای واحدهای مسکونی

فصل ششم : تاسیسات و نیازمندی های وابسته به شهر و جمعیت شهر

فصل  هفتم : معرفی زرتشت و آیین زرتشتی

آشنایی با زرتشتیان و دین زرتشت

معرفی عناصر مقدس وارزشمند در فرهنگ ومذهب زرتشتی

معرفی برخی از آیین و جشن های زرتشیان

آیین سدره پوشی

جشن های ماهیانه

جشن فروردینگان

جشن اردیبهشتگان

جشن خوردادگان

جشن تیرگان

جشن امردادگان

جشن شهریورگان

جشن مهرگان

جشن آبانگان

جشن آذرگان

جشن دیگان

جشن بهمنگان

جشن اسفندارگان

جشن های فصلی(گاهنبارگان)

فصل  هشتم : معرفی شهر ورجمکرد

ساختار کالبدی ورجمکرد

فصل نهم : معرفی سایت

وجه تسمیه

معرفی ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی کرمان

جغرافیای طبیعی

شرایط آب وهوایی

آب و هوا

دما

باد

بارش

مکانیابی محل سکونت زرتشتیان در کرمان

معرفی سایت مورد طراحی

فصل دهم : روند طراحی

فصل یازدهم : بحث و نتیجه گیری

توضیحات

ضمایم

منابع ومأخذ

کتابشناسی

مقالات

منابع اینترنتی

نقشه ها و عکس های طرح

پلان موقعیت شهری سایت

پلان کاربری های همجوار سایت

پلان  طراحی

مقاطع طرح

چکیده

چکیده انگلیسی

 

منابع و مأخذ:

  • شیعه،اسماعیل،مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری و منطقه ای،تهران:دانشگاه علم و صنعت
  • زبردست،اسفندیار،اندازه ی شهر، تهران:مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری
  • قبادیان،وحید،بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران، تهران:دانشگاه تهران
  • کسمایی،مرتضی و احمدی نژاد محمد،اقلیم و معماری، تهران:خاک
  • استولارد،پل،برگردان سید مناف هاشمی و سید علی حسین پور،پیشگیری از جرم از طریق طراحی مسکن، طحان/هله
  • بدیعی،مجید،رفتار اجزاء سازه ها (مقدمه ای بر مهندسی ساختمان و سازه)،علوم روز
  • موبد آذرگشسب اردشیر،مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان،فروهر

 

مقالات

8) سبحانی نژاد،مهدی،کارشناس ارشد شهرسازی، پاییز٨٨،زمینه ارتقاء مشارکت مردمی با تاکید بر هویت محله ای وساماندهی فضائی (با تاکید بر نظرسنجی مردمی)

9) اوستا،سیاوش (حسن عباسی)،1382آئین اوستا ایران هفت هزار سال پیشینه تمدن

10)عبدالهی،مجید،صرافی،مظفر،توکلی نیا،جمیله،1386بررسی نظری مفهوم محله و باز تعریف آن با تأکید بر شرایط محله های شهری ایران

11)معماریان،غلامحسین،هاشمی طغرالجردی،مجید، کمالی پور،حسام،تابستان1389 ،تأثیر فرهنگ دینی بر شکل گیری خانه : مقایسه تطبیقی خانه در محله مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان کرمان،فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 2، ص 1-25

 

منابع اینترنتی

  • yataahoo.com
  • wikisource.org
  • wikipedia.org
  • tolafghan.com
  • roshd.ir
  • daneshnameh.roshd.ir
  • aftabir.com
  • tahoorkotob.com
  • Topnoco.com

دانلود با لینک مستقیم


مرکز فرهنگی - خدماتی محله زرتشتیان کرمان. pdf
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.