فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد طرز استفاده صحیح از دستگاههای الکترواستاتیک

اختصاصی از فی توو دانلود تحقیق کامل درمورد طرز استفاده صحیح از دستگاههای الکترواستاتیک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد طرز استفاده صحیح از دستگاههای الکترواستاتیک


دانلود تحقیق کامل درمورد طرز استفاده صحیح از دستگاههای الکترواستاتیک

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 17

 

طرز استفاده صحیح از دستگاههای الکترواستاتیک

1-2  حرکات ارتعاشی و امواج

ارتعاش و موج در بسیاری از پدیده های جهان نقش مهم و اساسی دارند. موج چنان که میدانیم، یکی از وسیله های انتقال انرژی از جایی به جای دیگر است. انتقال انرژی به دو راه صورت می گیرد: یکی به وسیله انتقال ماده، به این معنی که ماده به هنگام انتقال، انرژی جنبشی و انرژی درونی خود را نیز با خود می برد، دیگری به وسیله موج و در این گونه انتقال انرژی خود ماده منتقل نمی شود.

موج انواع مختلف دارد ولی طرز انتقال انرژی توسط همه انواع آن یکسان است: موج در اثر حرکت ارتعاشی ماده تولید می شود و به وسیله محیط مادی منتقل می گردد و انرژی حاصل از منبع ارتعاش را با خود انتقال می دهد. امواج الکترومانیتیک در خلاء نیز منتشر می شوند. علاوه بر این، ‌ارتعاش و موج هر دو در توجیه و درک بسیاری از مباحث فیزیک، مانند صوت، پاره ای از مظاهر نور، گرما، ‌میکروویو و دنیای وراء اتمها، هسته ها نقش مهم و اساسی دارند.

هر حرکتی چه ساه و مرکب، اگر در زمانهای مساوی و متوالی بنام «زمان تناوب» عیناً تکرار شود « حرکت تناوبی» نامیده می شود. حرکات تناوبی سریع را معمولاً‌ « حرکت ارتعاشی» می نامند.

ما،‌ در زندگی روزمره خود معمولاً‌ با حرکات تناوبی ساده ای سرو کار داریم مانند: حرکت آونگ یک ساعت دیواری یا حرکت چرخ رقاصک یک ساعت مچی و یا حرکت ارتعاشی یک شاخه دیاپازن.


5) مشخصات صوت

اصوات را معمولاً‌ به دو دسته تقسیم می کنند: اصوات موسیقی و صدا. اصوات موسیقی به صوتهایی گفته می شود که در گوش اثر مطلوب دارند. این اصوات معمولاً توسط اسبابهای موسیقی تولید می شوند. صوتهایی که در گوش اثر مطلوب ندارند صدا نامیده می شوند مانند صدای تفنگ، صدای حاصل از کشیدن سوهان روی یک قطعه فلز، صدای خروج دود از اگزوز موتور سیکلت و مانند اینها.

اصوات موسیقی با سه صفت متمایز از یکدیگر تشخیص داده می شوند که آنها را مشخصات اساسی صوت می نامند. این مشخصات عبارتند از: بلندی، ارتفاع طنین.

باید در نظر داشت که مشخصات نامبرده ذهنی هستند یعنی ویژگیهایی هستند که گوش آنها را احساس می کنند.

الف) بلندی صوت

بلندی صوت ویژه تمام اصوات اعم از صوتهای موسیقی و صداست و با میزان احساس گوش از صوتی که به آن می رسد ارتباط دارد. بلندی هر صوت بستگی به شدت آن صوت دارد و شدت صوت عبارت است از کیفیتی که بوسیله آن می توان اصوات شدید و ضعیف را از یکدیگر متمایز کرد. هر قدر دامنه [1] نوسان ارتعاشات صوتی بیشتر باشد صوت شدیدتر است به عبارت دیگر قوت و ضعف صوت به میدان نوسان جسم صدا دهنده و فاصله آن تا به گوش بستگی دارد. هرچه میدان نوسانات بزرگتر و آلت صوتی به گوش نزدیکتر باشد تاثیر صوت در گوش شدیدتر و صدا را قوی تر می نامند.

موج، حامل انرژی ارتعاش است و انرژی ارتعاش بوسیله موج از منبع صوت نقطه به نقطه پیشروی می کند و به دستگاه گیرنده مانند گوش منتقل می شود. ولی ضمن پیشروی مقداری از انرژی در مسیر انتشار در فضای مادی به گرما بدل می شود. بنابراین از دامنه ارتعاش و میزان انرژی صوتی نقطه به نقطه کسر می گردد.

آزمایش و محاسبه نشان می دهد که مقدار انرژی صوتی در هر نقطه با مجذور دامنه ارتعاش در آن نقطه متناسب است. یعنی اگر در نقطه ای دامنه ارتعاش نصف گردد انرژی صوتی به یک چهارم مقدار خود تقلیل (کم) می یابد و بالعکس اگر در نقطه ای دامنه ارتعاش دوبرابر نقطه دیگر باشد انرژی صوتی چهاربرابر است.

ضمناً‌ شدت صوت نیز به فاصله شنونده از منبع صوت بستگی دارد. محاسبه و آزمایش نشان می دهد که شدت صوت متناسب با عکس مجذور فاصله از منبع صوت است. یعنی هر گاه فاصله شنونده از منبه صوت دوبرابر و یا سه برابر می شود شدت صوت در گوش شنونده به  و  مقدار خود می رسد.

ب) ارتفاع صوت

ارتفاع، صفت ویژه اصوات موسیقی است و با این صفت دو نت زیر و بم از یکدیگر تشخیص داده می شود. ارتفاع یک صوت بستگی به فرکانس آن دارد. اگر فرکانس دو صوت یکی باشد ارتفاع آن دو صوت نیز یکی است. در این صورت دو صوت را «همصدا» گویند. بنابراین دو صوت هم فرکانس را هم ارتفاع گویند. مثلاً‌هر گاه یک منبع صوت فرکانس 1000HZ را و منبع صوت دیگری فرکانس 1000HZ تولید کند این دو منبع هم ارتفاع هستند.

ولی هرگاه دو صوت هم فرکانس نباشند دارای ارتفاعهای مختلف می باشند و همانطور که بیان گردید ارتفاع یک صوت بستگی به فرکانس آن دارد و هر چه صوتی زیرتر باشد فرکانس آن بیشتر است.

1-9  ساختمان میکروفونها

میکروفون ها از نظر ساختمان به چند دسته تقسیم می شوند. میکروفون های ذغالی،‌ میکروفون های دینامیکی،‌میکروفون های الکترومغناطیسی، میکروفونهای الکترواستاتیک، میکروفون های نواری و میکروفون های پیزو الکتریکی (کریستالی).

2-9  میکروفونهای ذغالی (کربن دار)

میکروفون های ذغالی تشکیل شده از یک مخزن ذرات ذغال، این ذرات ذغال ممکن است به اشکال مختلف هندسی تهیه شود. روی ذرات ذغال یک شاخک قرار دارد که به دیافراگم یا ممبران متصل است که اگر در مقابل این ممبران یا دیافراگم صوت ایجاد کنیم مرتعش می گردد. ارتعاشات حاصل در ممبران،‌ دقیقاً همان مشخصات ارتعاشات منبع صوت را دارا می باشد. و این تغییرات فشار عیناً‌به شاخک انتقال می یابد. تغییرات ایجاد شده در ممبران یا شاخک باعث تغییر مقدار فشردگی ذرات ذغال به یکدیگر شده که در نتیجه مقاومت الکتریکی مجموعه مخزن تغییر می یابد و مشاهده می کنیم که متناسب با همان تغییرات فشار وارده روی ممبران جریان I که از مدار عبور می کند تغییر می یابد. یعنی توانسته ایم تغییرات فشار صوت را تبدیل به جریان الکتریسته نماییم. که این جریان متغیر را می توان بصورت فشار الکتریکی از دو سر مقاومت بازیافت کرد.

این ساده ترین و ارزانترین میکروفون است که از سال 1948 تاکنون از آن استفاده می شود. این میکروفون دارای بازده یا راندمان زیادی است. بنابراین بدون طبقات تقویت کننده می توان از ان استفاده نمود. ولی در شرایط حرفه ای از آن استفاده نمی شودچون از نظر پهنای باند فرکانسی مطلوب نمی باشد یعنی پهنای باند آن وسیع نیست و کیفیت مطلوب و خوبی را دارا نمی باشد بنابراین از آن فقط برای انتقال سخن در تلفن و در رادیو و تلویزیون فقط در ارتباط داخلی بین افراد استفاده می شود. در شکل زیر نمونه ای از یک پهنای بلند فرکانسی در یک میکروفون ذغالی با فشار ثابت دیده می شود.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید

دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد طرز استفاده صحیح از دستگاههای الکترواستاتیک
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.