فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ایدالیسم و تعلیم و تربیت

اختصاصی از فی توو دانلود مقاله ایدالیسم و تعلیم و تربیت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله ایدالیسم و تعلیم و تربیت


دانلود مقاله ایدالیسم و تعلیم و تربیت

واژه ایدالیسم از کلمه Idea به معنی ایده و یا موجود مجرد اخذ شده است و در زبان فارسی واژه ایدالیسم با تعابیر مختلفی نظیر پندگرایی ، تصور گرایی و اصالت ذهن ، اصالت تصور ، اصالت معنی ، آرمان گرایی و . . . بکار بفته است . از نظر لغوی کلمه idea به معنی وجود معرفت و معلومات ذهنی مستقل از حس است که در مورد تقدم معرفت ذهنی بر تجربه حسی تاکید می کند و واقعیت را امری نفسانی و ذهنی و یا لااقل وابسته به ذهن تلقی می کند . از نظر ایدالیسم های معاصر نظیر « لویس انتز » ایدالیسم به آن دسته از تئوری ها گفته می شود که به روح یا ذهن اهمیت فراوان می دهد بنابراین واژه نظیر ذهن یا روح و خدا و روح مقدس و . . . در این مکتب فلسفی زیاد بکار می رود ایدالیسم در طول تاریخ به صورت های مختلف ظاهر شده است .

  • ایدالیسم دینی « روحانی » که جرج بریکلی نماینده ی آن است که اصالت را به خداوند و روح که آفریده او ست می دهد .
  • ایدالیسم ذهنی :

که فیخته فیلسوف آلمانی « Fichte » نماینده آن است که معتقد است تنها هستی واقعی خدا یا من مطلق Abosolute است و هر چیزی که « جز من » یا « نه من » است یعنی تمام واقعیت های بیرونی ، از من یا هستی مطلق « خدا » هستند

  • ایدالیسم عینی :

که شیلیک Shialing پایه گذار آن است که معتقد است جهان هستی مستقل دارد که تحرک و تغییر بزرگترین ویژگی آن است . به نظر او طبیعت همان روح دینی و محسوس است و اندیشه یا روح همان طبیعت نادیدنی و چهره ی نا محسوس است .

  • ایدالیسم مطلق :

که فلسفه فرد ریش هگل « G . F . Hegel » فیلسوف آلمانی است که جهان را به عنوان افکار و اندیشه روح مطلق تصور می کند که میان آنها روابط منطقی حاکم است نه روابط عل و معلولی و موجودات محسوس را هستی نسبی تلقی می کند که به منزله سایه های وجود معقول به شمار می آید .

هستی شناسی :

ایدالیست ها معتقدند اشیاء محسوس پیرامون ما « عالم محسوس » غیر واقعی است و آنچه واقعیت دارد عالم ادراکات یا معقولات به عبارت دیگر هستی عالم خارج امری اعتباری و ذهنی است یعنی واقعیت غیر ادراکات و مفاهیم ذهنی و به طور کلی انگیزه ها و پندارهای انسان وجود ندارد به همین دلیل پارامیندس Paramindes فیلسوف قدیم یونانی « آنچه که در اندیشه ها نباید نمی تواند واقعی باشد » بدین ترتیب از نظر ایدالیسم ها اگر انسانی نباشد که جهان را درک نماید جهان وجود نخواهد داشت و به قول شوپنهار Shopenhaver  فیلسوف معروف آلمانی « جهان پندار من است » یعنی جهان خارج از ذهن انسان نیست و اگر هست – چنانکه کانت Kant می گوید قابل شناخت نمی باشد و به اعتقاد افلاطون جهان مادی نه ه« بود » است و نه « نبود » بلکه « نمود » است به طور خلاصه ایدالیسم ها به ذهن و پندارهای ذهنی تصورات اهمیت فراوان می دهند .

ماهیت انسان از نظر ایدالیست ها :

ایدالیست ها در مورد ماهیت انسان اعتقاد دارند که روح یا ذهن جوهر و ماهیت اصلی انسان را تشکیل می دهد و دارای قدرت تفکر ، تعقل ، اراده ، آزادی اراده می باشد . بر این اساس معتقدند که هر انسانی می تواند احساس بقای پس از مرگ داشته باشد اما اینکه روح چیست وچگونه وجسم مادی تعلق گرفته است نظر ایدالیسم ها متفاوت است . به عنوان مثال هرمن هارل هورن معتقد است روح در جریان تحول و رشد طبیعت آخرین چیزی است که به موجودات زنده هدیه شده است هما نطور که انسان در طبعیت دارای مقام والایی است . روح در انسان نیز بالاترین بخش هستی او است .

شناخت شناسی :

شناخت انسان مستقل از تجارب او است یعنی لازم نیست انسان اشیا را تجربه نماید زیرا انسان تصوراتی را از جهان دارد . بنا بر این افلاطون پیشنهاد می کند که شناخت واقعی از طریق تفکر و ا ندیشیدن حاصل می شود نه از راه حواس . و برای رسیدن به

حقیقت بایستی به تقویت نیرو های ذاتی ذهن پرداخت . که این نیروها عبارتند از :

توانایی تشخیص اندیشه های حقیقی ، قدرت کشف و شهود ویا آگاهی از طریق درون

اندیشی و .....

ارزش در ذات خود ابدی ، مطلق و تغییر نا پذیرند و آنچه در جایی خوب یا دانسته شود ارزشها نیستند بلکه ارزش گذاری هستند . ابدی و مطلق بودن ارزشها امری بدیهی و بی نیاز از استدلال است . مثلاً هر کسی ارزش عدالت یا زیبایی را امری بدیهی می داند و اگر این ارزش ها را انکار کند از لحاظ ارزشها نابینا است .

ارزشها دارای سلسله مراتبی هستند مثلاً ارزشهای معنوی از ارزشهای مادی برترند و ارزشهای پایدار وغایی از ارزشهای گذرا برترند و وسیله ای برای ارزشهای دیگر محسوب می شود . ارزشهای اخلاقی بالاترین مرتبه را در بین ارزشها دارا هستند . با توجه به دیدگاه های فلسفی این مکتب می توان ا ندیشه های ترتیبی را از این مکتب استخراج کرد که به اختصا به برخی از آنها اشاره می شود

نظرات تربیتی ایدالیسم :

تربیت در نظر ایدالیست ها عبارتند از : نفوذ ا نسان رشد یا فته بر روی انسان در حال رشد و هدف پرورش نیروهای ذهنی یا تفکر در ا نسان یا تحقیق ذات تربیت شونده و به کمال رسا ندن او است دو نالد باتلر ایدالیست معاصر اعتقاد دارد در موضوعاتی که فکر در آنها دخالت دارد از روش تدریس ( دیا لک تیک) استفاده کرد ولویس آنتزا از ایدالیست های معاصر روش ( دیا لک تیک) را با روشهای دیگر مقایسه کرده و می گوید روش بسیار جامعه است البته از شیوه های دیگر مانند سخنرا نی و استدلال و..... استفاده می کند و هدف از تدریس تنها ارائه  اطلاعات نیست بلکه کمک به شاگرد است تا اطلاعات را از طریق اعمال نظم و ترتیب با معنی سازد . ایدالیست ها

شامل 18 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ایدالیسم و تعلیم و تربیت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.