فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام با عنوان عوامل موفقیت و موانع بیداری اسلام با فرمت word در 11 صفحه

اختصاصی از فی توو دانلود تحقیق درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام با عنوان عوامل موفقیت و موانع بیداری اسلام با فرمت word در 11 صفحه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

فهرست مطالب

مقدمه

«عوامل موفقیت و گسترش اسلام»

خلق و خوی پیامبر صلی الله علیه وآله

شیفتگی و دلدادگی اصحاب

قرآن

نرمی در عین صلابت

تربیت هسته ی اصلی اسلام

دعوت و تبلیغ اسلام

پرهیز از خشونت در دعوت

مال خدیجه و شمشیر علی علیه السلام

اخبار کتب پیشین آسمانی

موقعیت جزیره العرب و تاثیر آن در گسترش اسلام

مدینه و تاثیر آن در گسترش اسلام

«موانع بیداری اسلامی»

‌ تحریف اسلام و وارونگی مفاهیم دین

حکام کشورهای اسلامی

تفرقه

تحجر و جمود مقدس‌نماها

روشنفکرنماها

آخوندهای وابسته

منابع

 

مقدمه

مسئله ی گسترش سریع اسلام یکی از مسائل مهم تاریخی جهان است که درباره ی علل آن بحث و گفتگو می شود... اسلام از آن جهت که از سرزمین خودش خارج شد و افقهای دیگری را گشود مانند مسیحیت است.

اسلام در جزیره العرب ظهور کرد و امروز ما می بینیم که در آسیا٬ آفریقا٬ اروپا٬ آمریکا و در میان نژادهای مختلف دنیا پیروانی دارد و حتی عدد مسلمین گو این که مسیحی ها کوشش می کنند کمتر از آنچه که هست نشان بدهند و اغلب کتابهای ما٬ آمارشان را از فرنگی ها می گرفتند٬ ولی طبق تحقیقی که در این زمینه به عمل آمده٬ شاید از عدد مسیحیان بیشتر باشد و کمتر نباشد. ولی در اسلام یک خصوصیتی هست از نظر گسترش که در مسیحیت نیست و آن مسأله ی سرعت گسترش اسلام است. مسیحیت خیلی کند پیشروی کرده است ولی اسلام فوق العاده سریع پیشروی کرده است چه در سرزمین عربستان و چه در خارج عربستان٬ چه در آسیا٬چه در آفریقا و چه در جاهای دیگر.

این مسأله مطرح است که چرا اسلام این اندازه سریع پیشروی کرد؟ حتی لامارتین شاعر معروف فرانسوی می گوید: اگر سه چیز را در نظر بگیریم احدی به پایه ی پیغمبر اسلام نمی رسد. یکی فقدان وسائل مادی: مردی ظهور می کند و دعوتی می کند در حالی که هیچ نیرو و قدرتی ندارد و حتی نزدیکترین افرادش و خاندان با او به دشمنی بر می خیزند٬تک ظهور می کند٬ هیچ همکار و همدستی ندارد٬ از خودش شروع می شود٬ همسرش به او ایمان می آورد٬ طفلی که در خانه هست و پسر عموی اوست­ علی علیه السلام ­ایمان می آورد٬ تدریجا افراد دیگر ایمان می آورند آن هم در چه سختی ها و مشقت ها! و دیگر٬ سرعت پیشرفت یا عامل زمان و سوم بزرگی هدف. اگر اهمیت هدف را با فقدان وسائل و با سرعتی که با این فقدان وسائل به آن هدف رسیده است در نظر بگیریم٬ پیغمبر اسلام­ به گفته ی لامارتین و درست می گوید­ در دنیا شبیه و نظیر ندارد. مسیحیت اگر دردنیا نفوذ و پیشرفتی پیدا کرد٬ بعد از چند صد سال که از رفع مسیح گذشته بود تا اندازه ای در جهان جایی برای خود پیدا کرد.

«عوامل موفقیت و گسترش اسلام»

1 .خلق و خوی پیامبر صلی الله علیه وآله

راجع به علل پیشرفت سریع اسلام٬ ما به تناسب بحث خودمان که بحث در سیره ی نبوی است سخن می گوییم. قرآن این مطلب را توضیح داده است و تاریخ هم همین مطلب را به وضوح تأیید می کند که یکی از آن علل و عوامل «سیره ی نبوی» و روش پیغمبر اکرم یعنی ... خلق و خوی رسول اکرم٬ سیره ی رسول اکرم٬ طرز رفتار رسول اکرم٬ نوع رهبری ومدیریت رسول اکرم... است و حتی بعد از وفات پیغمبر اکرم هم٬ تاریخ زندگی پیغمبر اکرم یعنی سیره ی او که بعد در تاریخ نقل شده است­ خود این سیره ی تاریخ­ عامل بزرگی بوده است برای پیشرفت اسلام... خداوند در سوره ی آل عمران٬ آیه ی 159 می فرماید: «فبما رحمه من الله لنت لهم.» خدا به پیغمبرش خطاب می کند: ای پیامبر گرامی! به موجب رحمت الهعی به تو٬ در پرتو لطف خدا٬ تو نسبت به مسلمین اخلاق لین و نرم و بسیار ملایمی داری٬ نرمش داری٬ ملایم هستی٬ روحیه ی تو روحیه ای است که با مسلمین همیشه در حال ملایمت و حلم و بردباری و حسن و خلق و حسن رفتار و تحمل و عفو و امثال اینها هستی.«و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک».اگر این خلق و خوی تو نبود٬ اگر به جای این اخلاق نرم و ملایم٬ اخلاق خشن و درشتی داشتی مسلمانان از دور تو پراکنده می شدند.یعنی این اخلاق تو یک عاملی است برای جذب مسلمین. این خودش نشان می دهد که رهبر٬ مدیر و آنکه مردم را به اسلام دعوت می کند و می خواند یکی از شرائطش این است که در اخلاق شخصی و فردی نرم و ملایم باشد.

خلق و خویش مانند سخنش و مانند دینش جامع و همه جانبه بود. تاریخ٬ هرگز شخصیتی مانند او را یاد ندارد که در همه ی ابعاد انسانی در حد کمال و تمام بوده باشد. او به راستی انسان کامل بود.

 

 

 

 

فرمت word               تعداد صفحات:11


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام با عنوان عوامل موفقیت و موانع بیداری اسلام با فرمت word در 11 صفحه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.