فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله دانستنی های پزشکی

اختصاصی از فی توو دانلود مقاله دانستنی های پزشکی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله دانستنی های پزشکی


دانلود مقاله دانستنی های پزشکی

 

مشخصات این فایل
عنوان: دانستنی های پزشکی
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 18

این مقاله درمورد دانستنی های پزشکی می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله دانستنی های پزشکی می خوانید .

مراقبتهای فوری پس از گزش مارها
این مراقبتها که بلافاصله بایستی شروع گردند عبارتند از :
1- بستن فوری نوار در بالا و پائین محل گزش. پس از برداشتن تمام اجسام حلقوی مانند ساعت و غیره از عضو، نوار را بایستی بالافاصله پس از تمام شدن محل تورم بست و نه روی آن.
فشار بایستی بحدی باشد که فقط جریان خون وریدی را متوقف نماید نه شریانی را و نبض در زیر محل بستن نوار بایستی ضربان عادی خود را داشته باشد.
2- مکیدن زهر از بدن بیمار – یک شکاف طولی باندازة 5 تا 8 میلیمتر در روی محل دندانها حیوان داده و آنرا بمکید. این عمل بایستی حداکثر تا یکدقیقه پس از گزش انجام گیرد و گر نه سودی نخواهد داشت . عمل مکیدن را مکرر انجام داده و پس از هر مکیدن آب دهان خود را به خارج بریزید.
مکیدن سم مارها در صورتیکه شخص مکندة زخم بازو یا حالت احتقان در دهان خود نداشته باشد هیچگونه سمیتی ندارد، در غیر اینصورت مکیدن صلاح نبوده و بایستی توسط شخص دیگری انجام گیرد. سایر احتیاطاتی که بایستی در این موارد در نظر گرفته شود از این قرارند :
1) عمل بریدن و مکیدن را اگر نیمساعت از زمان گزش گذشته باشد انجام ندهید.
2) شکاف را عمیق ندهید بلکه فقط پوست و نسج زیر جلدی را ببرید.
3) اگر محل گزش نزدیک یک مفصل و یا شریانی است که دارای نبض می باشد شکاف ندهید زیرا در این مواقع دادن شکاف بیش از گزش مار خسارت آور است.
3- بیحرکتی کامل بیمار و بعداً انتقال او به بیمارستان، زیرا هر نوع حرکت او پخش زهر را به بدن تسریع و تشدید می کند.
4- تشخیص نوع مار بیمار و بعداً انتقال او به بیمارستان، زیرا هر نوع حرکت او پخش زهر را به بدن تسریع و تشدید می کند.
تشخیص نوع مار در صورت امکان. این کار برای بکار بردن پادزهر صحیح بر علیه گزش مفید است و اینکه اصولاً بدانیم درمانی جهت بیمار لازم است یا خیر؟ اگر بتوانیم مار را بکشیم این تشخیص سریعتر صورت می گیرد و در هر حال بایستی جسد مار را با بیمار به بیمارستان منتقل نمود.
5- تزریق پادزهر – تزریق پادزهر بسته به شدت گزش و مقدار سم داخل شده به بدن است. بعضی از گزش ها اصولاً به تزریق پادزهر احتیاج ندارد زیرا عکس العملهای شدیدی در مقابل تزریق آن دیده می شود که خطر آن بسیار زیاد و بیش از اثر خود زهر می باشد.
پادزهر را بایستی داخل ورید تزریق نمود نه در محل گزش و تزریق آن حتماً بایستی توسط و یا تحت نظر یک پزشک و بدستور او انجام گیرد.
در نواحی که گزش مار شایع است جعبه کمکهای اولیه بایستی جزو لوازم خود پادزهر را نیز منظور نماید تا در مواقعی که تأخیری در انتقال بیمار به بیمارستان بروز نماید از آن استفاده گردد.
کارهائی که نبایستی در مورد بیماران مارگزیده انجام داد از این قرارند :
1- اجازة ورزش و یا حتی حرکات ساده را به بیمار ندهید. زیرا باعث ازدیاد گردش خون در محل گزش شده و سم را سریعتر به تمام بدن پخش می  نماید.
2- اجازة نوشیدن الکل را به بیمار ندهید. زیرا هم گردش خون را تسریع می نماید و هم باعث ضعف دستگاه عصبی می گردد. عقیدة عمومی مبنی بر مفید بودن الکل جهت گزش مارها کاملاً بی اساس و غلط است.
3- روی محل گزیدگی یخ نگذارید. زیرا یخ باعث خنثی کردن اثر زهر نشده و بر  عکس با پوشانیدن علائم موضعی پزشک را در تخمین شدت بیماری به گمراهی می کشاند.

گزش یا گاز گرفتن حشرات و بهبود آنی آن

گزش زنبور و عنکبوتها و یا سایر حشرات بندرت کشنده است ولی چون تعداد این گزش ها به مراتب بیشتر از گزش مارها می باشد بنابراین تعداد مقتولین نیز بیشتر از مارگزیدگی است.
پس از گزش، بیمار احساس درد فراوان کرده و ممکن است استفراغ نموده یا بیهوش گردد.
مراقبت پزشکی فوری لازم است و اگر بتوانیم نوع حشرة گزنده را نیز تعیین کنیم مفید است.
گزش عنکبوتهای سمی شامل درد و سفتی عضلات، انقباض و قولنج شکمی و درد عمومی بدن می گردد، و پس از چند روز موجب پوسیدگی و جدا شدن قسمتی از محل گزیدگی گشته و ممکن است منجر به مرگ هم بشود.
مسمومیت آنی و فوری و گزش حشرات در وحلة اول کمتر از عکس العملهای حساسیتی است که بیمار ممکن است در دفعات آتی گزش به آن دچار شود.
حتی گزش زنبور عسل و زنبورهای وحشی ممکن است در این موارد باعث بیهوشی فوری و مرگ گردند که بعلت ایجاد حساسیت قبلی و شوک آنافیلاکسی می باشد.

بخشی از فهرست مطالب مقاله دانستنی های پزشکی

گیجی ناگهانی در سالمندان
مراقبتهای فوری پس از گزش مارها
کارهائی که نبایستی در مورد بیماران مارگزیده انجام داد از این قرارند :
مراقبت از سوختگی بوسیلة آتش
سوختگی های شیمیائی
اشعة خورشیدی
جعبه دارو و کمکهای اولیه

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله دانستنی های پزشکی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.