فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مفهوم عدل در آیات و روایات

اختصاصی از فی توو مفهوم عدل در آیات و روایات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مفهوم عدل در آیات و روایات


مفهوم عدل در آیات و روایات

دانلود تحقیق مفهوم عدل در آیات و روایات 8 ص با فرمت WORD 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

اولین مسئله ای که باید روشن شود این است که عدل چیست ؟ ظلم چیست ؟ تا مفهوم اصلی و دقیق عدل روشن نشود هر کوششی بیهوده است و از اشتباهات مصون نخواهیم ماند . مجموعاً چهار معنی برای این کلمه وجود دارد :

الف) موزون بودن :اگر مجموعه ای را در نظر بگیریم که در آن ، اجزاء و ابعاد مختلفی بکار رفته است و هدف خاصی از آن منظور است ، باید شرایط  معینی در آن از حیث مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت ارتباط اجزاء با یکدیگر رعایت شود ،و تنها در این صورت است که آن مجموعه می تواند باقی بماند و اثر مطلوب خود را بدهد و نقش منظور را ایفا نماید . مثلاً یک اجتماع اگر بخواهد باقی و بر قرار بماند باید متعادل باشد ، یعنی هر چیزی در آن به قدر لازم (نه به قدر مساوی ) وجود داشته باشد . یک اجتماع متعادل ، به کارهای فراوان اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، قضایی ، تربیتی احتیاج دارد و این کارها باید میان افراد تقسیم شود و برای هر کدام از آن کارها به آن اندازه که لازم و ضروری است افراد گماشته شوند . از جهت تعادل اجتماعی ، آنچه ضروری است این است که میزان احتیاجات در نظر گرفته شود و متناسب با آن احتیاجات ، بودجه و نیرو مصرف گردد. اینجاست که پای مصلحت به میان می آید ، یعنی مصلحت کل ، مصلحتی که در آن ، بقا و دوام «کل» و هدف هایی که از کل منظور است در نظر گرفته می شود . از این نظر ، «جزء» فقط وسیله است ، حسابی مستقل و برای خود ندارد .

ب) تساوی و نفی هرگونه تبعیض: گاهی که می گویند : فلانی عادل است ، منظور این است که هیچگونه تفاوتی میان افراد قائل نمی شود . بنابراین ، عدل یعنی مساوات .


دانلود با لینک مستقیم


مفهوم عدل در آیات و روایات
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.