فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان

اختصاصی از فی توو اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان


اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان

 

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان بود.

روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه و کنترل می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان یکی ازهنرستان های کارودانش آموزش وپرورش ناحیه دو اصفهان به تعداد 170 نفر تشکیل دادند. نمونه این پژوهش30 نفر از دانش‌آموزان که با اجرای تست سلامت عمومیG.H.Q-28 روی آنان اجرا شد (نمره بالاتر نشان دهنده وضعیت سلامت عمومی نامناسب تر است). ، به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از این : آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه موثر است.

متغیر وابسته در این پژوهش سلامت روا ن بودکه با، پرسشنامهGHQ-28 توسط گلدبرگ با ضریب پایایی 81 /0 درچهار زیرمقیاس محاسبه شد.

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس براساس ضریب اتا برسلامت عمومی 21 % ،‌روابط بین فردی 13 % و درافسردگی 22% موثر بوده است و براضطراب اثر بخش نبوده است.

متغیر وابسته بعدی سازگاری بود که با پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی توسط سینها و سنیک اندازه گیری شد. به روش دو نیمه کردن 95/0 ، آزمون مجدد 93/0 و کودر ریچاردسون 93/0 با سه خرده مقیاس سنجیده شد.

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش براساس ضریب اتا آموزش مدیریت استرس بر سازگاری عاطفی 26 % و برسازگاری اجتماعی 16 % بوده است و برسازگاری آموزشی اثرنداشته است. و متغیر وابسته دیگر این پژوهش پیشرفت تحصیلی بود ، که آموزش، اثربخش نبود. درمتغیر وابسته شیوه مقابله با استرس که با این پرسشنامه توسط پارکروایندلر،، در سه خرده مقیاس با ضریب پایایی 81 /0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد اثربخش آموزش مدیریت استرس برسبک مقابله مسأله مدار و سبک مقابله هیجان مدار آزمودنی ها در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نمی‌شود(05 /0 p< ). و درآموزش مدیریت استرس برسبک مقابله اجتناب مدار براساس ضریب اتا اثر بخش بوده و آن را 14% افزایش داده است.

نتایج تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین باقیمانده نمرات پیشرفت تحصیلی آزمودنیها در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده نمی‌شود(05 /0 p< ). متغیر مستقل آموزش مدیریت استرس بود که 10 جلسه تنظیم و آموزش داده شد. یک ماه بعد نیز بین دو گروه تست پیگیری انجام شد.

داده ها با استفاده از نرم افزار 16-Spss تحلیل شد. نتیجه تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه موثر است (p<0/01).

کلید واژه ها: آموزش مدیریت استرس- سلامت روان- سازگاری- پیشرفت تحصیلی- دانش آموزان دوره متوسطه.


 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

کلیات پژوهش

 

   


 

مقدمه:

   سلامت روان دارای دو جنبه می باشد. یکی سازگاری با محیط بیرونی و دیگر سازش با محیط درونی.

محیط مجموعه عوامل و امکاناتی است که مراجع می تواند از آن میان برای توسعه توانایی های خود به منزله یک انسان آزاده، دست به انتخاب بزند( پاترسون، 1966).

در تعریف سلامت روان تاکنون تعاریف متعددی ارائه شده که همگی بر اهمیت تمامیت و یکپارچگی شخصیت تأکید ورزیده اند.

سلامت روانی را تعادل بین اعضا و محیط در رسیدن به خود شکوفایی می داند(پورافکاری،1373).

نظام زیستی نگر که اساس روانپزشکی را تشکیل می دهد، سلامت روانی را زمانی محقق می داند که بافتها و اندامهای بدن به طور سالم و بی نقص به وظایف خود عمل کنند. هر نوع اختلال در دستگاه عصبی و در فرایندهای شیمیایی بدن، اختلال روانی را به همراه خواهد کرد( گنجی ، 1376).واژه موفق در افراد مختلف معیارها و مصادیق متفاوتی دارد و با توجه به تفاوتهای فردی ، از هر انسانی باید درحد توان و امکاناتش انتظار انجام دادن کار و پیشرفت داشته باشیم؛ مثلاً ممکن است احراز معدل 14 در کلاس برای دانش آموزان چشمگیری محسوب شود، درحالی که برای دانش آموز دیگر کسب همین نمره نشانه ای از افت تحصیلی بسیار شدید باشد (شفیع آبادی، 1378‌).  

برای بسیاری از مردم، استرس مجموعه ای از احساسات منفی شامل تنش، اضطراب، عصبانیت و ناآرامی است. استرس به عنوان پیامد منفی فیزیولوژیکی بر روی سیستم داخلی افراد توسط محرکهای خارجی یا استرس زاها شده است. برای مثال طلاق، شکست در یک آزمون مهم و یا مرگ یکی از اعضای خانواده همگی موقعیت پراسترس هستند که ممکن است سبب ناآرامی در افراد شوند. برخی از افراد نیز تصویر مثبتی از استرس در ذهن دارند. کسب ارتقاء ، ازدواج ، یا صاحب فرزند شدن نیز در فرد استرس تولید می کند. بر خلاف احساسات منفی مرتبط با استرس ، نوع مثبت استرس همان شرایط مطلوب زندگی هستند لیکن صرف نظر از این که هیجان ایجاد شده نتیجه استرس زاهای مثبت یا منفی باشد ، هر فردی نیاز به تطبیق با تغییر ایجاد شده دارد. فشار خون فرد ممکن است بالا رود، ضربان قلب افزایش یابد و همچنین سایر عملیات سیستم سمپاتیک فعال شود. (جلالی نایینی، 1384)

 


دانلود با لینک مستقیم


اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.