در دیدگاه معاصر، خودپنداره یک طرحوارۀ شناختی تلقی میگردد. در واقع، خودپنداره هر فرد اقدامی است به منظور ساخت یک طرحواره برای سازماندهی ادراکات، احساسات و نگرشهایی که آن فرد در مورد خود دارد. برخی از محققان خودپنداره را شامل دو بخش خودپندارۀ علمی و خودپندارۀ غیرعلمی میدانند. به اعتقاد آنها، خودپندارۀ عمومی هر شخص از مفاهیم ویژۀ متعددی تشکیل شده است که شامل خودپندارۀ علمی، خودپندارۀ انگلیسی و خودپندارۀ ریاضی میباشد. خودپندارۀ غیر علمی نیز متشکل از خودپندارههای مجزا و ویژهتری است مانند خودپندارۀ توانایی فیزیکی، ظاهر فیزیکی و ارتباط با همسالان.+ نمره گذاری و تفسیر
مقیاس خودپنداره کودکان (CSCS)