فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

لامپ کم مصرف

اختصاصی از فی توو لامپ کم مصرف دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لامپ کم مصرف


لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف

18 صفحه در قالب word

 

 

 

 

 

سهم روشنایی از کل مصرف الکتریسته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگیر است به عنوان مثال در ایران حدود۳۰ درصد از کل انرژی مصرفی و حدود۴۵ تا ۵۰ درصد از مصرف پیک صرف تأمین روشنایی می‎شود. در دو دهه اخیر پس از ظهور لامپ‎های کم‎مصرف تعداد زیادی از دولت‎ها و شرکت‎های تأمین‎کننده انرژی، با مشاهده فاصله قابل ملاحظه هزینه احداث تأسیسات تولید و شبکه‎های برق‎رسانی و هزینه نسبتاً کم جایگزینی لامپ‎های رشته‎ای با کم‎مصرف، ۵۰ تا ۹۶ درصد از بهای لامپ‎ها را به صورت یارانه پرداخت نموده‎اند. با جایگزینی لامپ‎های مذکور می‎توان با هزینه احداث و تولید یک کیلووات حدود۲۶ کیلووات از ظرفیت تولید و ۱۶ کیلووات از ظرفیت شبکه توزیع برق صرفه‎جویی کرد.

در کشورهای غربی با اینکه ظاهراً مشکلی برای تولید انرژی الکتریکی وجود ندارد، لامپ‎های کم‎مصرف جانشین لامپ‎های معمولی گردیده و با پیک‎سایی مناسب و در نتیجه کاهش سرمایه‎گذاری برای احداث نیروگاه‎ها سود زیادی بدست آمده است. (کاهش آلودگی محیط زیست نیز از فواید جنبی این جایگزینی است)
فواید جایگزینی لامپ کم‎مصرف با لامپ رشته‎ای و لامپ مهتابی :

۱ـ انرژی مصرفی در لامپ کم‎مصرف حدود ۲۰ درصد لامپ‎های رشته‎ای است.

۲ـ طول عمر متوسط لامپ‎های رشته‎ای حدود ۹۰۰ ساعت و طول عمر لامپ‎های کم‎مصرف ۱۰۰۰۰ ساعت است (حدود ۱۱ برابر طول عمر لامپ‎های رشته‎ای)
۳ـ لامپ کم‎مصرف در مقابل تغییرات ولتاژ برق ورودی حساس نیست ( با ولتاژ ۷۰ تا ۲۵۰ ولت بدون تغییر محسوس در کیفیت نور کار می‎کند)

۴ـ افزایش ولتاژ در طول عمر لامپ کم‎مصرف اثر چندانی ندارد ولی در لامپ رشته‎ای باعث کم شدن طول عمر آن می‎شود.

۵ـ میزان نوردهی لامپ کم‎مصرف و لامپ رشته‎ای تقریباً برابر است.

۶ـ افت نوردهی لامپ کم‎مصرف در اواخر عمر به مراتب کمتر از لامپ رشته‎ای است.

۷ـ لامپ‎های کم‎مصرف در اثر کار گرم نمی‎شوند، درمقابل سرما و تغییرات درجه حرارت مقاوم بوده (تا ۳۰ درجه زیر صفر به خوبی کار می‎کند) و در اثر ریزش باران نمی‎شکند
۸ـ ضریب قدرت لامپ کم‎مصرف ۹۶/۰ ولی در لامپ مهتابی ۵/۰ می‎باشد.

۹ـ مصرف انرژی الکتریکی لامپ کم‎مصرف ۳۰ درصد کمتر از لامپ مهتابی است.

۱۰ـ عمر لامپ کم‎مصرف حدود ۵۰ درصد بیشتر از لامپ مهتابی است.

۱۱ـ لامپ کم‎مصرف نیازی به اتصالات متعدد نداشته و حجم لامپ مهتابی را ندارد.

توصیه هایی درموردانتخاب لامپ مناسب

هنگام خرید لامپ توجه داشته باشیم که لامپهای رشتهای معمولی بیش از 3 برابر لامپهای فلورسنت معمولی مهتابی و حدود 5 برابر لامپهای کممصرف برق مصرف میکنند. عمر لامپهای رشتهای نیز که حدود 1000 ساعت است، بسیار کمتر از لامپهای مهتابی و یا لامپهای کممصرف میباشد.

بطور کلی لامپهای مهتابی وکممصرف برای کار یا مطالعه مناسبتر از لامپهای معمولی هستند و در خانه میتوان ترکیبی از دو لامپ آفتابی و مهتابی کممصرف استفاده کرد.

انتخاب لامپ و میزان نور آن بستگی به نوع فعالیتی که انجام میدهیم دارد. باید دانست که برای انجام کار به خصوص اگر کار ظریفی انجام میدهیم، نور بیشتری مورد نیاز است تا سایه روشنها بهتر دیده شوند و سرعت دید افزایش یابد. از این گذشته سن افراد نیز در نوری که استفاده میکنند مؤثر است، افراد مسن نیاز به نور بیشتری دارند. لازم به ذکر است که در اغلب این موارد بهتر است به جای افزایش روشنایی سقف، از نورهای موضعی چراغ مطالعه، آباژور، و... استفاده کرد.

بطور کلی اگر مبنای خود را یک میانگین بگیریم، بنا بر محاسبات انجام شده، بهترین نور برای هر متر مربع و در یک فضای عادی با رنگآمیزی معمولی، حدود 10 وات است، بنابراین یک سالن 20 متری را میتوان با دو لامپ 100 وات یا 3 لامپ 60 وات رشتهای و یا دو لامپ 18 وات کممصرف روشن کرد.

اغلب دیدهایم که بعضی از خانوادهها در خانه یا آپارتمان خود از لوسترهای بزرگ با شاخههای متعدد استفاده میکنند و از این گذشته بعضاً در هر لوستر از لامپهای پرقدرت استفاده میکنند، استفاده از چنین لوسترهایی نه فقط سبب بالا رفتن بیرویة مصرف برق میشود، بلکه فشار زیادی نیز بر سیمکشی داخلی منزل ما وارد میآورد.
مثالی می
آوریم تا این موضوع روشنتر شود. خانوادهای را در نظر بگیرید که در سالن نشیمن و سالن پذیرایی خود از دو لوستر 10 شاخه که بر هر شاخه آن یک لامپ 60 وات تعبیه شده استفاده میکند و به علاوه 4 یا 5 لامپ 100 وات دیگر نیز در خانه روشن کرده باشد، در چنین حالتی ما فقط برای روشنایی محل سکونت خود نزدیک به 2 کیلووات ساعت برق یعنی تقریباً معادل مصرف یک یخچال - فریزر در طول یک شبانهروز نیاز داریم. با این حال چنین مصرفی ممکن است چندان به نظر نیاید و در مقایسه با مصرف برق یک بخاری برقی توجه ما را چندان جلب نکند. بنابراین بهتر آن است که در صورت استفاده از لوسترهای با شاخههای متعدد، از لامپهای کممصرف ویژه لوستر استفاده کنیم و از این نوع لوسترها تنها در اتاق پذیرایی استفاده کنیم و در عین حال فقط به بکارگیری لامپهای کممصرف اکتفا نکنیم، بلکه با نصب کلیدهای متعدد یا دیمر امکان روشنایی جزئی را نیز فراهم آوریم.

همانطور که گفته شد به جز لامپهای رشتهای و مهتابی، در چند سال گذشته تولید و استفاده از لامپهای کممصرف نیز رواج زیادی پیدا کرده است. این نوع لامپها که از لحاظ شکل و اندازه شبیه لامپهای رشتهای هستند، 8 برابر بیشتر از لامپهای رشتهای عمر میکنند و گرچه قیمت آنها نسبت به بقیه لامپها بیشتر است اما با توجه به عمر زیاد و مصرف کمی که دارند، بویژه برای مصرفکنندگانی که بیشتر از 1000 کیلووات ساعت در ماه مصرف میکنند، مقرون به صرفه هستند. در حال حاضر لامپهای کممصرف 18 ، 20 ، 26 ، 40 و 50 وات در بازار موجود میباشد بطور مثال یک لامپ 26 وات کممصرف معادل 130 وات نوردهی دارد و 8000 ساعت کار میکند که معادل عمر 8 لامپ رشتهای که هر کدام 1000 ساعت عمر میکنند، میباشد.

 

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است

متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است

 

 


دانلود با لینک مستقیم


لامپ کم مصرف
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.