مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت میگیرد.
تعریف
تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریت ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که ارائه شده، به قرار زیر است:
- هنر انجام امور با و بهوسیله دیگران
- فرایندی که طی آن تصمیمگیری در سازمانها صورت میپذیرد
- انجام وظایف برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل
- علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
- بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیمگیرنده و رابط برای اعضای سازمان
مدیریت از دید کارکردی شامل وظایفی همچون برنامهریزی، تصمیمگیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و کنترل میگردد. این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با کمی و کاستی یا فزونیهایی در واژههای بیانکنندهٔ وظایف روبروست، اما به نظر روانتر از تعاریفی است که میکوشند مدیریت را محصور به یک ویژگی خاص نمایند یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند. بااینحال، تعاریف متعدد از مدیریت با توجه به کارکردهای آن از سوی محققانی چون فایول یا گیولیک دارای تفاوتهایی است که بهسادگی نمیتوان از آنها گذر کرد. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانسته است تعریف خود را مدیریت کند.
تعریف ذیل، مفاهیم کلیدی مدیریت را دربردارد:
- مدیریت یک فرایند است.
- مفهوم نهفتهٔ مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.
- مدیریت مؤثر، تصمیمهای مناسبی میگیرد و به نتایج مطلوبی دست مییابد.
- مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه میگویند.
- مدیریت بر فعالیتهای هدفدار تمرکز دارد.
- مدیریت عبارتست از عملی که بهصورت آگاهانه و مستمر انجام میشود و به سازمان شکل میدهد.
مدیریت تولید ، عملکردی است که عهدهدار مسئولیت برنامهریزی تاکتیکی و راهبردی فراوردههای موجود و جدید یک شرکت است. مدیریت فراورده، عملکرد چرخهٔ حیات سازمانی در درون یکشرکت است که با برنامهریزی یا پیشنگری یا بازاریابی فراورده یا فراوردهها در همهٔ مراحل چرخهٔ حیات محصول سروکار دارد.
مدیریت تولید یک فعالیت درون سازمانی است که از پیشبینی، برنامهریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل می شود. مدیر تولید همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت نهایتاً منجر به افزایش درامد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند شد. از طرف دیگر یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و کارایی ها و ویژگی های محصول مسئولیت پذیر باشد. ازین رو در ساختارهای سازمانی مختلف بعضاً مدیر تولید یک جایگاه سازمانی مشخص و معین را دارد و در بعضی موارد عضو بخش های فروش و بازاریابی و یا عضو بخش مهندسی محسوب می شود.
معمولاً برای بررسی عملکرد مدیران تولید شاخصه های سود و ضرر یک بنگاه مورد ارزیابی قرار میگیرد. یک مدیر تولید باید بتواند خواسته ها و نیازهای بخش فروش و بازاریابی را به بخش های مهندسی و فرایند سازمان انتقال دهد و از طرف دیگر باید بتواند محدودیت های بخش مهندسی و طراحی با توجه به شناختی که از بازار و خواسته مشتریان دارد برطرف نماید تا محصول بدست آمده با هزینه ای منطقی بتواند پاسخگوی بخش عمده ای از نیازهای مشتریان باشد.
سر فصل ها:
1- شناخت تولید و فعالیت های تولیدی
مقدمه
تولید
تولید از نظر اقتصادی
ارزش افزوده
و...
2- آشنایی با برخی مفاهیم در مدیریت تولید
نظام تولید
مسائل و مشکلات نظام تولید
مدیریت تولید
اهداف مدیریت تولید
و...
3- ارزیابی طرح های صنعتی
موارد مطرح در بررسی های اقتصادی
بررسی های فنی
اجزای بررسی های فنی
و...
4- طرح استقرار ماشین آلات
خط و مشی های مدیریت
طبقه بندی فرآیندهای ساخت
فرآیندهای ترکیبی
فرآیند تحلیلی
و...
5- تعمیرات و نگهداری
دیدگاه های مربوط به تعمیر و نگهداری
دیدگاه فنی
تعمیر
تعویض
تجدید و نوسازی
و...
6- بررسی کار
روش سنجی
نتایج حاصل از حرکت سنجی
مراحل بررسی
اصول صرفه جویی در حرکات
و...
7- نظام نظارت بر موجودی
نظارت بر موجودی
فواید استقرار نظام نظارت بر موجودی
طبقه بندی کالا
هزینه های شروع تولید
هزینه های سفارش
و...
8- برنامه ریزی و نظارت بر تولید
برنامه ریزی تولید
عوامل موثر در تولید
نظارت بر تولید
پیش بینی فروش
و...
9- نظام نظارت کیفی
کیفیت
عوامل موثر بر کیفیت
مرغوبیت در طراحی محصول
کیفیت طرح
و...
10- روش های ریاضی
نقطه سر به سر
هزینه های ثابت
و...
پاورپوینت کامل و جامع با عنوان مدیریت تولید در 373 اسلاید