چکیده
پژوهش حاضر به رابطه بین مسئولیت پذیری و سلامت روان خانواده اصلی با سازگاری زناشویی در معلمان متاهل مقطع متوسطه شهرستان سرایان پرداخت. پژوهش حاضر در مقوله مطالعات همبستگی قرار میگیرد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را تمامی معلمان متاهل مقطع متوسطه شهرستان سرایان تشکیل می دهد. نمونة این پژوهش شامل 103 نفر از معلمان متاهل مقطع متوسطه شهرستان سرایان است، که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. در این پژوهش از پرسشنامه های مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر، پرسشنامه سلامت روانی GHQ، مقیاس سنجش مسئولیت پذیری استفاده شد. این پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهش های بنیادی محسوب می شود و برای پاسخ گویی به فرضیات از روش های آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی، استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در سطح آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی، برای اثبات یا رد فرضیه ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتایج نشان داد با توجه به سطح معناداری مسئولیت پذیری (000/0) و سلامت روان (004/0) بین مسئولیت پذیری و سلامت روان خانواده اصلی با سازگاری زناشویی در معلمان متاهل مقطع متوسطه شهرستان سرایان رابطه وجود دارد.
کلید واژه ها: مسئولیت پذیری، سلامت روان و سازگاری زناشویی
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق
1.1 مقدمه 2
1.2 بیان مسئله 4
1.3 اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1.4 اهداف تحقیق 6
1.5 فرضیه های تحقیق 6
1.6 تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق 7
1.6.1 سازگاری زناشویی 7
1.6.2 سلامت روانی 7
1.6.3 مسئولیت پذیری 8
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
2.1 مقدمه 10
2.2 سازگاری زناشویی 10
2.2.1 سازگاری 13
2.2.2 تعاریف سازگاری 14
2.2.3 عوامل مؤثر بر سازگاری 17
2.2.4 سیری بر رفتار سازشی 17
2.2.5 ویژگی های افراد سازگار 18
2.2.6 ناسازگاری 19
2.2.7 عوامل موثر در سازش با همسر 21
2.2.8 راه حل ناسازگاری 23
2.2.8.1 حفظ روابط زناشویی 24
2.2.8.2 رضایت از زندگی 24
2.2.8.3 بهداشت روانی و سازگاری 24
2.2.8.3.1 خصوصیات انسان سازگار و سالم 26
2.2.9 سلامتی زوجین و تاثیر آن در سازگاری زناشویی 28
2.2.9.1 سلامتی زن 28
2.2.9.2 سلامتی شوهر 28
2.2.10 بهداشت روانی ازدواج 28
2.3 سلامت روانی 30
2.3.1 تاریخچه سلامت و روان 31
2.3.2 سلامت روان از دیدگاههای مختلف 36
2.3.2.1 پزشکان 36
2.3.2.2 روانپزشکان 36
2.3.2.3 روانکاران 36
2.3.3 سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف 37
2.3.3.1 مکتب زیست گرایی 37
2.3.3.2 مکتب رفتار گرایی 37
2.3.3.3 مکتب روانکاری 37
2.3.3.4 مکتب انسانگرایی 38
2.3.3.5 مکتب بومی شناسی 38
2.3.4 اصول سلامت روانی 39
2.3.5 هدف ایجاد سلامت روان 41
2.3.5.1 پیشگیری اولیه 41
2.3.5.2 پیشگیری ثانوی (درمان) 42
2.3.5.3 پیگیری ثالث 42
2.3.6 نظریه های سلامت روانی 42
2.3.6.1 مفهوم سلامت روانی در نظریه های روانکاوی 42
2.3.6.2 مفهوم سلامت روانی در نظریه های روانی- اجتماعی و زیستی- روانی 44
2.3.6.3 مفهوم سلامت روان در نظریات انسان گرایی 47
2.3.6.4 مفهوم سلامت روانی در نظریه های هستی گرایی 50
2.3.6.5 مفهوم سلامت روانی در نظریات گشتالت 50
2.3.6.6 مفهوم سلامت روانی در نظریات ارگانیسمی 51
2.3.6.7 مفهوم سلامت روان در نظریه های شناختی 52
2.3.6.8 مفهوم سلامت روانی در نظریه رفتار گرایی اسکینر: 53
2.4 مسئولیت پذیری 54
2.4.1 مفهوم مسئولیت پذیری 55
2.4.2 تعاریف مسئولیت پذیری 56
2.4.3 ویژگی های مسئولیت پذیری 58
2.4.4 مروری بر نظریه های مسئولیت پذیری 60
2.5 پیشینه تحقیق 62
2.5.1 پیشینه خارج کشور 62
2.5.2 پیشینه داخل کشور 63
فصل سوم روش تحقیق
3.1 مقدمه 66
3.2 روش پژوهش 66
3.3 جامعه آماری 66
3.4 نمونه آماری و روش نمونهگیری 66
3.5 ابزارهای اندازهگیری 67
3.5.1 مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر 67
3.5.1.1 پایایی پرسشنامه 67
3.5.2 پرسشنامه سلامت روانی GHQ 67
3.5.2.1 پایایی پرسشنامه 68
3.5.3 مقیاس سنجش مسئولیت پذیری 68
3.5.3.1 پایایی پرسشنامه 68
3.6 روند اجرا و جمعآوری اطلاعات 69
3.7 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 69
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4.1 مقدمه 71
4.2 بررسی ویژگی های جمعیت شناختی معلمان 71
4.3 آزمون فرضیه های تحقیق 75
4.3.1.1 تحلیل رگرسیون نمرات متغیر ملاک بر نمرات متغیرهای پیش بین 75
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5.1 نتیجه گیری 83
5.2 آزمون فرضیه های تحقیق 83
5.3 محدودیت های تحقیق 88
5.4 پیشنهادات 89
منابع و مآخذ 90
فهرست جداول
جدول 1-4 توزیع فراوانی جنسیت آزمودنیها 71
جدول 2-4 توزیع فراوانی سن آزمودنیها 72
جدول 3-4: توزیع فراوانی بر حسب مدرک تحصیلی 73
جدول 4-4 تحلیل رگرسیون نمرات متغیر ملاک بر نمرات متغیرهای پیش بین 75
جدول 5-4 آزمون تحلیل واریانس برای معناداری مدل 75
جدول 6-4 پیش بینی متغیر ملاک از روی متغیرهای پیش بین 76
جدول شماره 7-4 آزمون همبستگی پیرسون بین مسئولیت پذیری با سازگاری زناشویی 76
جدول 8-4 ضریب همبستگی پیرسون 77
جدول شماره 9-4 آزمون همبستگی پیرسون بین سلامت روانی خانواده اصلی با سازگاری زناشویی 79
جدول 10-4 ضریب همبستگی پیرسون 80
فهرست نمودارها
نمودار 1-4 توزیع فراوانی بر حسب نوع جنسیت 72
نمودار 2-4 توزیع فراوانی بر حسب میزان سن 73
نمودار 3-4 توزیع فراوانی بر حسب مدرک تحصیلی 74
نمودار 4-4 آزمون همبستگی پیرسون 77
نمودار 5-4 آزمون همبستگی پیرسون 79
شامل 99 صفحه Word
دانلود تحقیق رابطه بین مسئولیت پذیری و سلامت روان خانواده اصلی با سازگاری زناشویی در معلمان متاهل مقطع متوسطه شهرستان سرایان