لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه6
این روش اجرایی چگونگی تهیه ،کنترل ، تصویب ، توزیع ، تغییر و نگهداری مدارک و مستندات سیستمکیفیت و نیز مدارک و اسناد فنی درون سازمانی و برون سازمانی ( از قبیل نقشه ها و استانداردهای مشتری) را بیان میکند. این مدارک به شکل مکتوب (متن یا رسم ) و واسطه های الکترونیکی به عنوان داده هایی برای کیفیت محصول ، مراحل ، فرآیندها و کارآیی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
2- دامنه کاربرد:
تمامی اسناد و مدارک سیستم کیفیت از قبیل استانداردها ، نقشه های برون سازمانی ، مدارک فنی و مدارک سیستمی تهیه شده در سازمان در دامنه شمول این روش اجرایی قرار میگیرند.
3- مسئولیت ها :
3-1- مدیر تضمین کیفیت مسئولیت تهیه و برقراری این روش را برعهده دارد .
3-2- مدیر تضمین کیفیت مسئولیت بروزسازی وکنترل تمامی مستندات را برعهده دارد .
3-3-تمامی مدیران وکارکنان مسئولیت تهیه و بکارگیری مستندات را برابر این روش بر عهده دارند .
3-2- برای هماهنگی تهیه ، توزیع ، تغییر ، کنترل و نگهداری مدارک ، مسئولیت های مرتبط در ماتریس مستندات ( بند 5-4 ) بیان شده است.
4- تعاریف:
4-1- مستندات (Documents):
عبارت است از تمامی مدارکی که برای ایجاد ، حفظ ، اجرا و ارزیابی سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل مکتوب (متن/ رسم ) یا واسطه های الکترونیکی و به عنوان دادههایی برای کیفیت محصول ، فرآیند ، ارزیابی و کارآیی مورد استفاده قرار میگیرد.
4-2- نظامنامه کیفیت ( Quality Manual) :
سندی است که در آن خط مشی ، اهداف و تعهد مدیریت نسبت به کیفیت و سیستم مدیریت کیفیت تشریح شده است.
4-3- روشهای اجرایی ((Procedures:
روشهایی هستند که چگونگی انجام فعالیتهای مهم کیفیتی را توصیف می کنند. این روشها مـراحل کنترل شده و سیستماتیک را برای اجــرای یک یا چند فعالیت معین میکنند و موجباتی را فراهم می آورند که نتیجه این فعالیتها با داده های مرتبط منطبق باشد .
4-4- دستورالعملهای کاری (Work Instructions) :
روشهایی هستند که جزییات اجرای کار را در هر مرحله کاری و یا در یک محل کاری معین می کنند و دربرگیرنده داده های مهم کیفیتی هستند.
4-5- دستورالعملهای آزمون (Test Instructions ) :
این دستورالعملها شرح روشنی برای اجرای تست ، کنترل و آزمونها جهت اثبات دستیابی به کیفیت و ارزیابی کیفیت در مقایسه با هدفهای از پیش تعیین شده ارایه می نمایند و دربرگیرنده داده های ضروری مانند پارامترها ، ابزار ، محل و مرحله های آزمون هستند.
4-7- سوابق کیفیت) Quality Records) :
سندهایی هستند بصورت کتبی یا واسطه های الکترونیکی که ناشی از عملکرد و اجرای سیستم مدیریت کیفیت می باشند و اثربخشی سیستم را مستند می نمایند . این سابقه ها شواهد و اطلاعاتی درباره کیفیت محصول ، خدمات یا فرآیند ارایه می دهند.
5- شرح عملیات :
5-1- تهیه ، تصویب و انتشار مستندات و مدارک
مسئول
اقــــــــــدام / شــرح فعالیت
ردیف
مدیر واحد
تهیه پیش نویس مدرک مورد نظر طبق دستورالعمل نحوه نگارش و مستند سازی سیستم کیفیت بشماره I40101 ، تکمیل فرم تهیه / تغییر مستندات بشماره F40101 و ارسال از طریق متصدی مرکز اسنادبه واحد تضمین کیفیت
5-1-1
مدیرتضمین کیفیت
بررسی پیش نویس ارایه شده ، و درصورت لزوم هماهنگی با تهیه کننده ، ارائه نظرات اصلاحی یا تکمیلی ، ذکر ماهیت تغییر و تعیین گیرندگان نسخ در صورت تایید پیش نویس
5-1-2
تیم CFT
در صورت عدم تایید ، مدرک مورد نظر بهمراه نظرات اصلاحی ارایه شده از سوی تیم به تهیه کننده عودت میگردد پس از اعمال تغییرات درخواست شده مراحل 5-1-1 و 5-1-2 مجدداً تکرار میشود
5-1-3
مدیر تضمین
کیفیت
شمارهگذاری مدرک طبق بند 5-3 این روش اجرایی ، درج در لیست مرجع مستندات Master List ) ) بشماره F40102 و تصویب مدرک براساس ماتریس مستندات ( بند 5-4 )
5-1-4
مدیر تضمین کیفیت
توزیع مدرک طی فرم دریافت و توزیع مدارک بشماره F40103 و مطابق بند 8 هر روش اجرایی
5-1-5
5-2- بازنگری و تغییر در مستندات و مدارک
چنانچه کارآیی ترتیبات اتخاذ شده در مدارک و مستندات به هر شکلی احراز نگردد ، باید آن را مورد بازنگری قرار داد . هر نوع تغییری که در نتیجه پیشنهادات یا بروز مغایرتها انجام خواهدگرفت باید به شرح زیر باشد.
مسئول
اقــــــــــدام / شــرح فعالیت
ردیف
هر یک از کارکنان
ثبت هر نوع عدم انطباق مشاهده شده دراجرای مدارک و مستندات در فرم اقدام اصلاحی و پیشگیرانه بشماره F80801 ، ثبت پیشنهاد تغییر در مدارک و مستندات در فرم F40101 و ارسال به واحد تضمین کیفیت جهت پیگیری های بعدی
5-2-1
تحقیق در مورد روش اجرایی کنترل مستندات