گزارش کارآموزی مکانیک در نمایندگی سایپا – تعمیر موتور پراید 35ص
موتور:
تعریف: موتور یا همان مولد قدرت که باعث به حرکت درآمدن هر نوع وسیله مکانیکی میشود. به نمونهای از آن وسایل ماشین میباشد که دربارة آن توضیح میدهیم.
قسمتهای سوار شده یا mix (میکس) شده با موتور را به ترتیب میتوان نام برد.
1-قطعات ثابت و متحرک
2-سیستم خنککاری
3-سیستم روغن کاری
4-سیستم سوخت رسانی
5-سیستم جرقه زنی
و همة این 5 مورد باعث تشکیل موتور یا مولد قدرت میشود.
موتور پراید همانند دیگر ماشینها از یک سری سوپاپها و سیلندرها و رینگها و … تشکیل شده است که تقریباً ظریفتر و جمع و جورتر میباشد.موتور پراید بر خلاف یکسری ماشینها که موتور آنها در راستای محور ماشین یعنی محور طولی قرار دارند در محور عرض قرار دارد.
1-قطعات ثابت و متحرک
1- اسپکها
2- گیت
3- سیت
4- سوپاپ
5- سرسیلندر
6- کانالهای آب
معایب قسمت سر سیلندر
1-معمولاً سرسیلندرها در دو نوع 1-چدنی 2-آلیاژ آلومینیوم وجود دارند.
یکی از ایرادهای مهم سرسیلندرها تاب برداشتن یا ترکیدگی که معمولاً در نوع چدنی بیشتر است میباشد و ایراد دیگر که معمول است خورندگی فلز در مقابل آب که دارای رسوبات گچی است و این رسوبات در دراز مدت روی فلزات اثر گذاشته و مخصوصاً در کانالهای آب سیلندر و سر سیلندر اثر گذار بوده و خورندگی ایجاد میکند و همچنین باعث ایجاد در رسوبات گچی در کانال گشته و در نهایت موجب افت عمل خنک کاری در گرمای معمول موتور میگردد. و همچنین از عمر مفید موتور کاسته خواهد شد.
سیت و گیت:
معمولاً به جای نشت پخ سوپاپ سیت و به راهنمای ساق سوپاپ گیت سوپاپ گویند.
که درتعمیرات معمولاً مورد بازرسی تعمیر و تعویض قرار میگیرد.
چنانچه سیت معیوب باشد (عدم آببندی و خوردگی پخ) باعث فرار کمپرس در زمان انفجار و تراکم میگردد. و چنانچه مربوط به سوپاپ دود باشد صدای یکنواخت کمپرس در اگروز شنیده میشود. و چنانچه مربوط به سوپاپ هوا باشد به صورت کمپرس و عطسه در هنگام گازدادن در کاربراتور شنیده میشود.
لازم به ذکر است چنانچه سوپهای هم بسوزند (سوپاپ دررو هوا) ممکن است چنین حالتهای احساس گردد که در هر دو صورت باید سرسیلندر باز و تعمیر گردد.
تعمیر و تعویض سیت وگیت معمولاً در تراشکاری صورت گرفته و با روغن سمباده و سنگهای مخصوص فرز دستگاه سوپاپ تراش این قسمتها را تعمیر و ترمیم مینمایند.
درباره نمایندگی :
خدمات نمایندگی
مکانیکی
جلوبندی
صافکاری
نقاشی
سرویس های ادواری
برق کاری و باطری سازی
تنظیم موتور
موتور
قطعات ثابت و متحرک
سرسیلندر
سیلندر
سوپاپ
علائم چسبندگی سوپاپ
طریقه آببندی کردن سوپاپ
سیت
تراشیدن سیت
گیت سوپاپ
اسبکها و نگهداری و کنترل آن
تایپیتهای خودکار هیدرولیکی
طریقه باز کردن و بستن سرسیلندر و رفع معایب آن
طریقه بستن سرسیلندر
دلایل سوختن واشر سرسیلندر
دلایل دوپهنی سیلندر
شاتون
سرشاتون
اندازهگیری گژنپین
میلنگ و یاتاقانها
میلنگ
تعمیرات میلنگ
دلایل بریدن میلنگ
کاسه نمد میلنگ
یاتاقانها
فلایویل
بوش انتهای میلنگ
رینگ پیستون و گژنپین
نکاتی که باید در تعمیرات مورد توجه قرار گیرد
رینگهای پیستون
معایب رینگها، تشخیص و برطرف کردن آن
کانالهای روغن
اویل پمپ
گزارش کارآموزی مکانیک در نمایندگی سایپا