لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه26
فهرست:
بیمهخرد عرصهای جدید برای فعالیت بیمهگران
مفهوم بیمهخرد
مشتریان بیمههای خرد چه کسانی هستند؟
در بیمههای خرد چه ریسکهایی تحت پوشش قرار میگیرد؟
عرضه و فروش بیمههای خرد
نقش دولت در عرضه بیمههای خرد
بررسی تطبیقی بیمه های خرد در کشورهای پیشگام و توصیه های راهبردی برای ایران
مطالعه تطبیقی بیمه های خرد در زمینه بیمه های درمان
اقدامات و کمک های فنی و تخصصی جهت پیشرفت و توسعه بیمه خرد (بررسی تجزیه موسسه بین المللی OI)
منبع:
بیمهخرد عرصهای جدید برای فعالیت بیمهگران
مقدمه
«بیمه» واژهای است که در جوامع مختلف در طی زمان از گذشتههای دور تاکنون به معانی متفاوتی بهکار رفته است. امروزه «بیمه» مفهومی است بسیار وسیع و گسترده که هر روز با گسترش پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی بشر، بر گستردگی آن افزوده میشود.
بسیاری از صاحبنظران امروزی بیمه را «مکانیزم انتقال ریسک» میدانند و به دو دسته بیمههای «بازرگانی» و «اجتماعی» تقسیم میکنند و معتقدند که بیمههای بازرگانی چون با هدف کسب سود و از طریق بنگاههای اقتصادی (عموما خصوصی) عرضه میشوند با بیمههای اجتماعی که به وسیله دولتها و با هدف «حمایت اجتماعی» عرضه میشوند متفاوتند و راه این دو نوع بیمه از یکدیگر جدا است و اصول و روشهای متفاوتی در آنها به کار گرفته میشود. اگر چه این مطلب تا حدود زیادی صحیح است اما باید گفت در عمل نمیتوان این دو نوع فعالیت بیمهای را کاملا مستقل از هم دانست و نمونههای آشکاری وجود دارد که به صورت مشترک هم بر بیمههای بازرگانی و هم بر بیمههای اجتماعی تاثیر گذارند.
برای مثال به «فرهنگ عمومی» میتوان اشاره کرد. شناخت عمومی و آگاهی مردم از بیمه، موضوعی است که هم بر بیمههای بازرگانی و هم بر بیمههای اجتماعی تاثیرگذار است به گونهای که درحال حاضر اغلب مردم کشورمان بیمه را به مفهوم اجتماعی آن میشناسند و نه مفهوم بازرگانی، به عبارت دیگر «بیمههای اجتماعی»، «بیمههای بازرگانی» را تحتتاثیر خود در فرهنگ عمومی قرار دادهاند، اما بررسی تجربه سایر کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه همانند هند و کشورهای جنوبشرقی آسیا نشان میدهد که موسسات بیمه بازرگانی به منظور تامین اهداف بلندمدتی چون گسترش فرهنگ بیمه، افزایش سطح فعالیت در سایر رشتههای بیمهای و ایجاد تصویر مثبت از سازمان به عرصههای جدیدی در فعالیت بیمه روی آوردهاند هرچند که این فعالیتها سودآوری چندانی در کوتاهمدت ندارند. بیمههای خرد از جمله این موارد است که در این نوشته به صورت مختصر به معرفی و تشریح آن میپردازیم.
مفهوم بیمهخرد
بیمهخرد (Microinsurance) مفهومی نسبتا جدید (با قدمتی حدود 30 سال) است و مقصود مکانیزمی است که براساس آن اشخاص آسیبپذیر (اشخاصی که درآمد سرانه پایینی دارند یا دهکهای پایین درآمدی) میتوانند ریسکهای مختلفی را که در زندگی با آنها مواجهاند (جانی، مالی و کسبوکار) مدیریت نمایند.
در برخی کشورها از جمله هند، بیمهگران با توجه به نیاز جامعه، بیمه نامههایی را طراحی و عرضه نمودهاند به گونهای که حتی متکدیان نیز در این کشور از پوشش بیمهای برخوردارند. بیمه خرد به دنبال حادثه سونامی در جنوبشرقی آسیا به عنوان ابزار موثری جهت کاهش ریسک افراد کمدرآمد و آسیبپذیر مورد توجه جدی قرار گرفته است به گونهای که حتی شرکتهای بزرگ بیمهای اروپا نظیر آلیانز، بیمهنامههای مخصوصی را برای این منظور طراحی و به بازار عرضه کردهاند.
مشتریان بیمههای خرد چه کسانی هستند؟
مشتریان بیمههای خرد عمدتا افرادی هستند که از سطوح پایین درآمدی برخوردارند و قادر به تهیه پوششهای بیمهای معمول و عادی در بازار نیستند. برای مثال در کشور هند بیش از 80درصد مشتریان بیمههای خرد خانوارهای پر جمعیتی (بیش از 4 نفر) هستند که به کشاورزی مشغولند و درآمدی کمتر از 1800دلار در سال دارند و به طور معمول یک فرد از اعضای خانواده بیمهنامه را برای تحت پوشش قرار دادن همه اعضا (در بیمه درمان و عمر) خریداری میکند. از نظر بیمهگری این افراد ریسک بالاتری را در مقایسه با میانگین ریسک جامعه به علت شرایط نامساعد بهداشتی، آموزشی و درآمدی دارند و این ویژگیهای خاص بر نحوه ارزیابی ریسک و فروش تاثیر میگذارند.
در بیمههای خرد چه ریسکهایی تحت پوشش قرار میگیرد؟
بررسی تجربه سایر کشورها نشان میدهد که در این نوع بیمه با توجه به نیاز بیمهگذاران و خطراتی که با آنها مواجه هستند، پوششهای مختلفی وجود دارد، برای مثال با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی ریسکهای حوداث طبیعی نظیر سیل، توفان، خشکسالی یا زلزله تحث پوشش قرار میگیرند. به طور کلی پوششهای بیمهای که ارائه میشوند عبارتند از:
- هزینههای درمانی و بهداشتی
- خطر فوت و از کارافتادگی (بر اثر حادثه)
- خطر فوت یا بیماریهای خطرناک نظیر، مالاریا، ایدز، تب زرد و...
- از دست دادن درآمد بر اثر پیری و کهولت سن
- از دست دادن درآمد بر اثر خشکسالی، سیل، توفان، زلزله یا سایر حوداث طبیعی
- از دست دادن دارایی(خانه، زمین و..) بر اثر توفان، سیل، زلزله یا سایر حوادث طبیعی
عرضه و فروش بیمههای خرد
از آنجا که این نوع پوششهای بیمه ای گروه خاصی از بازار را هدف قرار داده است (Target Market) و این گروه دارای خصوصیات و ویژگیهای منحصر بهفردی چون پایین بودن سطح سواد، عدم آگاهی از مزایای بیمه، درآمد اندک و دسترسی محدودتر به امکانات ارتباطی و رسانهای برخوردار است، لذا روشهای بازاریابی و استفاده از سیستم توزیع و فروش ویژهای را میطلبد که با فروش سایر بیمهنامهها متفاوت است.
این نوع بیمهنامهها عموما از طریق عقد قرارداد گروهی با یک سازمان غیردولتی (NGO) که نقش واسطه را ایفا میکند به فروش میرسند. در این حالت موسسه یا سازمان مذکور به عنوان واسطه حق بیمهها را از طریق اعضای خود جمعآوری و به حساب شرکت بیمه واریز میکند و در فرآیند پرداخت خسارت نیز اقدامات لازم را انجام میدهد.
نقش دولت در عرضه بیمههای خرد
به طورکلی شرکتهای بیمه «بازرگانی» بیمههای خرد را عرضه میکنند و این نوع
مقاله در مورد تاثیر بیمه در اقتصاد خرد