نوع فایل: word
قابل ویرایش 256 صفحه
مقدمه:
با پیشرفت تکنولوژی و صنعت در زمینه های مختلف ،شاید بتوان گفت صنعت خودرو یکی از مواردی می باشد که پیشرفت های قابل توجهی نموده است، چرا که این صنعت به دلبل ویژگی های خاص و هدف آن که در درجه اول ایجاد آسایش و ایمنی برای سرنشینان خودرو است، همواره سعی نموده از جدیدترین تکنولوژی ها در قسمت های مختلف خودرو بهره مند شود.خصوصا تکنولوژی هایی که ضریب ایمنی و آسایش سرنشینان آن را افزایش دهد.
علاوه بر این شاید بتوان گفت علاوه بر این به دلیل تاثیر پذیری قابل توجهی که مجوع قطعات مختلف خودرو بر روی هم دارند.یکی از ویژگی های دیگر این صنعت ایجاد هماهنگی بین سیستم های مختلف این می باشد.به عنوان مثال تاثیرپذیری سیتسم های کم ولتاژ الکتریکی مانند سیستم رادیوی در برابر سیستم جرقه زنی که دارای ولتاژ بالای Ac می باشد. در این پروژه سعی شده است در مورد سیستم های ایمنی که نقش اساسی در ایمنی خودرو و رفاه سرنشینان ایفا می کند بررسی گردد.
در پایان بر خوود فرض می داریم که از زحمات ارزشمند و دلسوزانه استاد ارجمندمان جناب آقای مهندس ملک زاده کمال تقدیر و تشکر به عمل آید.
متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت درآوردن آن است. خودروئی که روشن نشود، ممکن است راننده اش را خشمگین سازد ولی وقتی به راه افتاد و در مسیر عبور و مرور قرار گرفت اگر ترمز آن معیوب باشد ویا راننده نتواند به درستی از ترمز آن استفاده کند، چه بسا ممکن است به صورت دام مرگ درآید.
ترمز ناگهانی و قفل شدن چرخها مهمترین خطریست که خودرو را تهدید می نماید. قفل شدن چرخها از دو جهت برای خودرو خطرناک است، این وضعیت در بسیاری از مواقع فاصله ترمزگیری را افزایش داده و مهمتر از آن کنترل فرمان چرخها نیز از اختیار راننده خارج می شود، خصوصاً در جاده های خیس و برفی یا یخ زده که خطر قفل شدن چرخها بیشتر وجود دارد، نیاز به سیستمی که بتواند ترمز چرخها را کنترل کرده و از لیز خوردن چرخها جلوگیری نماید، بیش از پیش احساس می شود.
فهرست مطالب:
فصل اول
ترمز ABS
مقدمه
تاریخچه سیستم ABS10
سیستم ABS چیست؟
اصول کارکرد سیستم ABS :
مزایای ABS
احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
اصطلاحات مربوط به ABS
اجزای سیستم ABS
عملکرد فعال کننده ABS
ABS ECU
سیستم های تویو تا
سیستم ABS چرخ عقب
سیستم ABS چهارچرخ تویوتا
سیستم ترمز کششی TCS
وظیفه سیستم
طراحی سیستم
نحوه عملکرد سیستم
انواع سیستم TCS
سیستم پایداری الکترونیکی ESP
وظیفه سیستم
طراحی سیستم
نحوه عملکرد سیستم
فصل دوم
کمربند ایمنی
مقدمه
تاریخچه کمربند ایمنی
دلیل استفاده کم از کمربند ایمنی
چگونگی عملکرد کمربند ایمنی
نحوه عملکرد سیستم
ضرورت استفاده از کمربند ایمنی
حرکت سرنشین در خودرو
مکانیزمهای کمربند ایمنی
فصل سوم
بررسی ایمنی شیشه های خودرو
هد ف
تعاریف و اصطلا حات
ویژگیها
شناسائی رنگها
فصل چهارم
Airbag
آشنایی با ایربگ
انواع ایربگ
خطرات ایربگ
راههای کاهش صدمات
منبع انرژی سیستم ایربگ
- منبع انرژی گاز تحت فشار
- منبع انرژی تولید کننده گاز
عملکرد انفجاری سیستم تولید کننده گاز
سیستم فرمان ایربگ
طراحی بالشتک هوا
خلاصه زمان بندی عمل ایربگ
بهینه سازی تولید کننده گاز ایربگ
پیشگیری از عملکرد بی موقع یا عدم عملکرد ایربگ
جلوگیری از عدم عملکرد سیستم ایربگ
فصل پنجم
سپر ایمنی و ایمنی بدنه
سپر ایمنی
ایمنی بدنه خودرو
ایمنی داخلی خودرو
فصل ششم
بررسی منایع نویز خودرو
- مقدمه
- منابع نویز خودرو
موتور
نویز مکانیکی
نویز احتراق
نویز سوخت پاش
نویز سیستم های ورود هوا و خروج دود
خط انتقال قدرت
-کنترل نویز
نویز ارتعاشی
لایه های ویسکوالاستیک
لایه های ویسکوالاستسک نامقید(آزاد)
نویز اکوستیکی
نتیجه گیری
پیشنهادات
سیستم وفقی کنترل نویز
توصیف سیستم
پیشرفت های نوین
سیستم ارتباطی و صوتی اتومبیل
مقدمه
سیستمهای صوتی اتومبیل
تلفن همراه
کاهش تداخل
فصل هفتم
سایر تجهزات رفاهی و ایمنی خودرو
سیستم کنترل الکترونیکی انتقال قدرت
سیستمهای اطلاعاتی
سیستمهای پارک خودرو
سیستم های لامپ های جلو
سیستم های تمیز کننده
سیستم های ضد سرقت خودرو
سیستمهای تنظیم کننده میل فرمان
سیستمهای تنظیم کننده صندلی
مبدلهای کاتالیتیکی (Catalytic Converte237
لاستیک در خودروها
منابع
منابع و مأخذ:
System (bosch) book Safety and comfort stabilty
ABS TCS and ESP system (bosch) book
TECHNECAL OF CHASSES book
اسناندارد های ایمنی خودرو
مجله علمی خودرو دانشگاه علم و صنعت
مبانبی سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو(انتشارات فنی ایران)
جزوه مرکز تحقیقات ایران خودرو
پروژه بررسی سیستم های ایمنی در خودرو. doc