فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره بررسی و نقد دیدگاه سنت‌گرایان درباره وحدت ادیان

اختصاصی از فی توو تحقیق درباره بررسی و نقد دیدگاه سنت‌گرایان درباره وحدت ادیان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره بررسی و نقد دیدگاه سنت‌گرایان درباره وحدت ادیان


تحقیق درباره بررسی و نقد دیدگاه سنت‌گرایان درباره وحدت ادیان

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 36 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

  چکیده:

سابقه تاریخی سنت‌گرایی به‌عنوان یک جریان فکری که به‌دست اندیشمندانی چون رنه‌گنون، کوماراسوامی و شوان، هویت مستقلی یافت، به کمتر از یک قرن برمی‌گردد. مهم‌ترین اعتقاد سنت‌گرایان، عقیده به حکمت جاودانه‌ای است که لبّ تمام ادیان است و هر سنتی، تجلی خاصی از آن می‌باشد. آنها به وحدت متعالی ادیان نیز باور داشته، می‌گویند: ادیانی که منشأ الاهی دارند، در راستای رستگار کردن بشر در عرض همدیگرند. آنها بین ظاهر و باطن دین، تفکیک قایل می‌شوند و گوهر و باطن ادیان را واحد می‌دانند. این مقاله پس از تبیین تئوری سنت‌گرایان،‌ درصدد است چالش‌هایی را که این تئوری با آن روبروست، آشکار سازد. عدم ارایه ضابطه‌ای دقیق برای شناخت اصالت یک سنت، ابهام در همسانی بُعد درونی ادیان و چگونگی رابطه بین بعد ظاهری و باطنی یک دین، ازجمله این چالش‌ها هستند. عرفان نظری نیز تئوری وحدت متعالی ادیان را برنمی‌تابد و در بینش عرفای اسلام، ادیان در عرض هم نیستند؛ بلکه دین اسلام، کامل‌ترین تجلی الاهی برای بشریت است.

 

طرح مسأله

وجود ادیان مختلف از گذشته‌های دور و در نقاط مختلف جهان، نیاز درونی انسان‌ها برای طلب حقیقت و جستجوی دین کامل‌تر، تشابهات، تمایزات و گاه تضادهای بین ادیان، رشد و توسعه تجددگرایی در دنیای  امروز و به‌حاشیه رفتن دین و گاه نسبی تلقی کردن مفهوم حقیقت به‌دلیل ناتوانی در تبیین کثرت ادیان، مجموعه عواملی هستند که اهمیت و ضرورت بحث از مسأله وحدت و کثرت ادیان را ایجاب می‌کنند. پیش از پیدایش عصر جدید، شناخت دیگر سنن دینی، برای انسان‌ها خیلی اهمیت نداشت؛ اما امروزه و در عصر اینترنت، ماهواره، انفجار اطلاعات و رسانه‌های مختلف، دیوارهای محیط سنتی شکسته شده است و انسان ضرورتاً با آرا و اندیشه‌های جدیدی مواجه می‌شود. لذا ضرورت مطالعه ادیان و دیگر سنت‌ها، معلول شرایط ویژه دنیای نوین است. امروزه تجدد‌طلبی، باعث تضعیف ایمان دینی در بسیاری از پیروان ادیان، کم فروغ شدن معنویت و نیز القا تردید و حتی انکار نسبت‌به اصول مابعدالطبیعی - که زمینه مشترک همه ادیان محسوب می‌گردید - شده است. برای نسل امروز، به‌خصوص طبقه تحصیل‌کرده و روشنفکر، ارایه دین صرفاً به‌صورت مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها و به‌شکل سنتی و موروثی، کارآیی چندانی ندارد. برای این نسل، انتخاب آیینی مهم است که پاسخگوی نیازهای او و مطابق با مقتضیات زمان و شرایط عصر او باشد.

انسان فهیم به مطالعه، تحقیق، مقایسه و گزینش روی می‌آورد و در این فرایند، چنین پرسشی به‌طور طبیعی نمودار می‌شود که اگر هدف همه ادیان الاهی، سعادت انسان و رساندن انسان به کمال شایسته است، چرا راه‌های رسیدن به خدا متفاوتند؟ تعدد و تکثر ادیان چگونه تبیین و توجیه می‌شود؟ انسان ذاتاً در جستجوی وحدت است و طبیعتاً آن تئوری که بتواند وحدت ادیان در ورای کثرت صور آنها را با برهان و منطق اثبات نماید، موفق‌تر است. سنت‌گرایان معتقدند این مکتب می‌تواند مسأله کثرت ادیان را توجیه و در ورای این کثرت،‌ وحدتی متعالی را اثبات نماید. (نصر، 1382ب: 106) تبیین تئوری سنت‌گرایان با نام «وحدت متعالی ادیان» و نیز نقد و بررسی آن، مسأله اصلی این تحقیق می‌باشد.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره بررسی و نقد دیدگاه سنت‌گرایان درباره وحدت ادیان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.