مشخصات این فایل
عنوان: بکارگیری و مقایسه مدلهای سری زمانی در افزایش دقت پیش بینی تقاضا برای محصولات شرکت قند شیروان
فرمت فایل:پاورپوینت
تعداد اسلاید: 44
این مقاله درمورد بکارگیری و مقایسه مدلهای سری زمانی در افزایش دقت پیش بینی تقاضا برای محصولات شرکت قند شیروان می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله مقایسه مدل های سری زمانی در افزایش دقت پیش بینی تقاضا برای محصولات شرکت قند می خوانید :
:روش جمعآوری دادهها
روش کتابخانهای: استفاده از کتب کتابخانه وزارت صنایع، موسسه اطلاعات و پژوهشهای بازرگانی، کتابخانه صنایع و معادن خراسان شمالی و انجمن صنفی قند و شکر کشور وکتابخانه کارخانه قند بهره گیری از مقالات، نشریات و مجلات علمی پژوهشی در ارتباط با این بخش از صنعت
استفاده از آمار، ارقام و اطلاعات گذشته و جمع آوری و خالص سازی داده های تقاضا از دوایر بازرگانی و تولید
استفاده از نرم افزارExcel جهت فرموله نمودن مدلها
استفاده از نرم افزارهای spss جهت سنجیدن فرضیه ها و Minitab جهت تهیه اشکال و محاسبه MSEوRMSE
روائی تحقیق و اعتبار:
اولین شرطی که در داده های مورد استفاده سری زمانی لازم می باشد، بررسی ایستایی سری های زمانی است و شرط ایستایی نرمال بودن داده ها می باشد، در واقع اگر فرآیندی نرمال باشد می توان ایستایی فرآیند را نتیجه گرفت. برای آزمون نرمال بودن داده ها از منحنی نرمال p-p-plot کمک می گیریم.
با انجام این آزمون به کمک نرم افزار spssدو نمودار معرفی می گردد که نمودار اول منحنی احتمالات تجمعی مشاهدات را در برابر احتمال های تجمعی مقادیر مورد انتظار از توابع نرمال ارائه می دهد، اگر این نقاط بر روی نیمساز مربعی با اضلاع واحد به صورت تصادفی قرار بگیرند داده ها نرمال بوده و در غیر این صورت، نرمال بودن آنها رد می گردد.
در نمودار دوم که نمودار بدون روند p-p-plot می باشد اگر نقاط حول وحوش خط صفر پراکنده باشند و از روند خاصی پیروی نکنند داده ها را نرمال می گوییم.
آزمون دیگری که در این رساله جهت نرمال بودن باقیمانده ها مورد استفاده قرار گرفته است آزمون تک نمونه ای کولموگوروف اسمیرنوف است پس از اجرای این آزمون مقدار احتمالی به نام P-value بدست می آیدکه به آن احتمال معنی داری نیز می گویند و این احتمال ملاک تصمیم گیری می گردد، به طوری که اگر این مقدار بزرگتر از 0.05 باشد با دقت 95%فرض نرمال بودن باقیمانده ها رد نمی شود و به تبع آن مناسب بودن مدل جهت پیش بینی مورد تایید واقع می گردد.
نتیجه گیری:
تقاضای محصولات قند و شکر شرکت قند شیروان، از قریب به اتفاق مدلهای سریهای زمانی پیروی می نماید. پیش بینی تقاضای قند و شکر در آینده با توجه به نوسان الگوی کلی افزایش و کاهش در طول زمان (سالیانه،فصلی،ماهیانه) امکان پذیر است.
شرط بکارگیری داده ها در سریهای زمانی ایستا بودن داده ها می باشد و از آنجائیکه شرط نرمال بودن ایستایی را ایجاب می کند با بررسی نرمال بودن داده ها و نتیجه حاصله، ایستا بودن داد ها اثبات گردیده و به ما اجازه استفاده از مدلهای سریهای زمانی برای پیش بینی میزان تقاضا قند و شکر را ارائه داد. برای صحت انتخاب مدلها نیز از باقی مانده داده ها (خطای پیش بینی) نیز استفاده نموده و آنها را آزمون نمودیم و با آزمون های یاد شده، پی به نرمال بودن باقیمانده ها هم بردیم-شرط صحت به کارگیری مدلهای سری زمانی- و در نتیجه تقاضای محصولات را با عنایت به بهترین مدل سریهای زمانی-نمو هموار ساده- جهت داده های سال 88 پیش بینی نمودیم.
همچنین با توجه به شاخص RMSE تقریبا در همه روشها، روش نایو بدترین روش پیش بینی بوده است و از آن می توان نتیجه گرفت که شاخص فوق که بیشتر پیش بینی های فعلی کارخانه بر اساس آن صورت می گیرد با نتایج واقعی انحراف داشته و ضرر و زیان بالایی را همچون اتلاف منابع به شرکت وارد می کند، که در بلند مدت بر" برند" شرکت تاثیر گذار می باشد.
بخشی از فهرست مطالب مقاله مقایسه مدل های سری زمانی در افزایش دقت پیش بینی تقاضا برای محصولات شرکت قند
مقدمه
بیان موضوع:
اهداف تحقیق:
ضرورت تحقیق:
سئوالات تکمیلی تحقیق:
فرضیههای تحقیق:
:اجزای تشکیل دهنده سری های زمانی
انواع پیش بینی:
نوع تحقیق:
:روش جمعآوری دادهها
روائی تحقیق و اعتبار:
روائی تحقیق و اعتبار:
بررسی مدلهای سری زمانی برای تقاضای قند به صورت سالانه
سالیانه قند (RMSE)ها مجذور خطا جذر میانگین
بررسی مدلهای سری زمانی برای تقاضای شکر به صورت فصلی
بررسی مدلهای سری زمانی برای تقاضای قند به صورت ماهیانه
ماهیانه شکر (RMSE)ها خطا جذر میانگین مجذور
نتیجه گیری:
پیشنهادات بر اساس یافته های تحقیق:
پیشنهادات به محققین:
پاورپوینت مقایسه مدل های سری زمانی در افزایش دقت پیش بینی تقاضا برای محصولات شرکت قند