این پژوهش درصدد است تا به بررسی آزمایشی تشویق و تنبیه بر حافظه کوتاه دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی بپردازد.
تشویق و تنبیه اگر دقیق انتخاب شده باشد دو محرک مهم برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان به شمار می رود. این دو توجه و رغبت دانش آموزان را برانگیخته و باعث می شود که دانش آموزان حافظه خود را درست به کار بگیرند. در نظامهای آموزشی نیز تشویق و تنبیه در کلیه سطوح و مقاطه همواره جایگاه خاصی داشته و مورد توجه محققان و صاحب نظران بوده است . اصولاً تشویق به معنای شوق و رغبت و تنبیه به معنای آگاه و هوشیار کردن، بخش لاینفک یادگیری و یاددهی به حساب می آید.
با توجه به اهمیت تشویق و تنبیه درتعلیم و تربیت تحقیق حاضر در صدد است به سؤالهای زیر پاسخ دهد.
1- دانش آموزانی که در موقعیت آزمایشی تشویق قرار می گیرند نسبت به دانش آموزان گروه کنترل در آزمونهای حافظه نمرات بیشتری کسب می کنند؟
2- آیا دانش آموزانی که در موقعیت آزمایشی تنبیه قرار می گیرند نسبت به دانش آموزان گروه کنترل که در موقعیت آزمایشی تنبیه قرار نگرفته اند در آزمونهای حافظه نمره های بیشتر کسب می کنند؟
3- آیا دانش آموزانی که در موقعیت آزمایشی تشویق قرار می گیرند نسبت به دانش آموزانی که در موقعیت آزمایشی تنبیه قرار می گیرند، در آزمونهای حافظه نمرات بیشتری کسب می کنند؟
برای اینکه پاداش تقویت بیشترین موفقیت را داشته باشد باید یک رشته شرایط را در نظر گرفت :
الف) فوریت : پژوهشهای انجام شده در این باره نشان داده اند که تقویت فوری از تقویت ویراینده در افزایش رفتار مؤثر تر است (سکینر 1938به نقل از سیف 1378)
ب) مقدار تقویت
ج) انتخاب تقویت کننده های مناسب
د) تازگی و تنوع تقویت کننده ها : پژوهشهای انجام شده درباره اثر بخشی تقویت کننده های متنوع نشان داده اند، وقتی به افراد اجازه انتخاب از میان تقویت کننده های مختلف داده می شود و روش مثبت به حداکثر کارآمدی اش می رسد. (اگر من وهمکاران به نقل از سیف1380)
ه) استفاده از قواعد (استیپک1988) خاطر نشان می کند که یکی از تقویت کننده ها برای دانش آموزان محرکی مانند تحسین است؛ تاثیر گذاری که به روشنی وابسته به تغییرات دانش آموزان از رفتار معلم است.
شامل 72 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق اثرات تشویق و تنبیه بر دانش آموزان