"فروغ فرخ زاد"
فروغ فرخ زاد 15 دی ماه 1313 در خانواده ای متوسط بدنیا آمد. پدرش شخصیتی دو سویه داشت. یک افسر ارتش مستبد که در کودتای رضاخان نقش و یک عاشق شعر که در می بست و با اشعار حافظ و سعدی راز و نیاز میکرد.
فروغ از نوجوانی شعر میسرود و نقاشی میکرد. برای فرار از فضای بسته محیط خانوادگی بسیار زود با پرویز شاپور ازدواج کرد " کامیار" نام گرفت.
در سال 1331 نخستین مجموعه شعر خود را با نام "اسیر" و در سال 1335 دومین آن را بنام دیوار منتشر کرد در بیست و دوسالگی سومین مجموعه شعر با نام "عصیان" را نیز بدست چاپ سپرد. خود وی بعد ها این هر سه را بی ارزش و حاصل احساسات سطحی یک دختر جوان دانست.
در سال 1337 فروغ به چنان آگاهی نسبت به ارزش های فکری خود میرسد که در می یابد می تواند در شعر به راهی جدا از دیگران برود. در همین سال سینما توجه او را جلب می کند و در کار ساختن بسیاری از فیلمهای مستند با " ابراهیم گلستان" همکاری میکند.
در سال 1338 برای آموختن فن سینما به انگلستان میرود و برداشت درخشان سینمائی او هنگامی جلوه میکند که فیلم " خانه سیاه است" را از زندگی جذامیان در جذامخانه تبریز میسازد.
در سال 1342 در نمایشنامه " شش شخصیت در جستجوی نویسنده " بازی چشمگیری دارد و در زمستان همان سال خبر می رسد که فیلم " خانه سیاه است " جایزه اول فستیوال " اوبر هاوزن " را برده است و متقدین اروپائی به شایستگی از او تجلیل می کنند.
و باز در همان سال اوج نبوغ اوست با یک مجموعه تازه " تولدی دیگر " در شعر او و در شعر امروز ایران آغاز میشود.
فروغ از پیشتازان تجدد در ایران است، به این اعتبار که؛ اگر چه نیما در شعر فارسی صاحب این مقام است، ولی شعر فروغ با حضور زن دنیای معاصر در آن، با تمامی وجود و فردیت این زمانی خویش، تازگی دارد. به این اعتبار که برای اولین بار زن به عنوان زن به شعر راه یافته است.. از این روست که می توان از او نیز، در شمار پیشگامان عرصه تجدد در ایران نام برد.
از انقلاب مشروطه تا کنون کشور ما عرصه زورآزمایی سنت و مدرنیته با یکدیگر بوده است. حاصل این چالش اما در انقلاب سال 1342به نفع سنت بود. از آنجا که روند شکل گیری مدرنیته در ایران هنوز نامعلوم و نامشخص است، غور و بررسی موضوع، چکونگی اندیشه بر آن و عملکرد تاکنونی آن همچنان برای جامعه ما موضوع روز است.
تجدد کالا نیست که بتوان آن را به آنی خرید و صاحب شد. محورهایی از تجدد، از جمله در عرصه سیاست، فرهنگ، ادبیات، زن، اقتصاد و دین بحث هایی را برای جامعه ما پیش آورده که موضوعاتی کلیدی در فرارویی جامعه سنتی ایران به مدرنیته است. تجدد را باید آموخت، فرهنگ آن را کسب کرد، آن را زندگی کرد و در زندگی و رفتار اجتماعی به کار بست. فردیت مایه مشترک تمانی این عرصه هاست. و اینکه فرد و حقوق او را به رسمیت بشناسیم. فردیت از جمله رسم و رسوم تازه ای بود که شعر نو، همچون داستان و رمان، در خلق و دریافت هنر به عنوان یک شکل ادبی جدید با خود به همراه آورد.موضوع و مسأله زن یکی از مصادیق بارز تجدد و تجددستیزی در ایران است. اگر چه دخالت مذهب در زندگی خصوصی افراد، در جامعه مدرن از بین می رود، ولی فرهنگ مذهبی مشکلی ست که سال های سال با ماست. اینکه می توانیم اخلاقی را که سال ها آموخته و به کار بسته ایم، به راحتی واگذاریم، خود موضوعی ست قابل بحث. در بحث از ادبیات نوین ایران، معمولا از هدایت و جمال زاده در داستان نویسی و نیما در شعر، به عنوان آغازگران این راه نام برده می شود.
شامل 32 صفحه word
دانلود تحقیق فروغ فرخزاد