فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 11 صفحه
چکیده
فرهنگ به عنوان مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها، باورها، نگرش ها، ساخت های اجتماعی و نهادها است. بازاریابان همواره با مسئله چگونگی مقابله با ارزش های مختلف فرهنگی مواجه می شوند. ارزش های فرهنگی به طور گسترده ای به عنوان یکی از مفاهیم بسیار مهم در درک ارزش مصرفی خریداران، شناخته می شود. ارزش مصرف به بررسی دلایل و انگیزه های صریح و ضمنی افراد هنگامی که در موقعیت مصرف کننده تصمیماتی را اتخاذ می کنند، می پردازد. ارزش های مصرفی شامل ارزش کارکردی، اجتماعی، احساسی، شناختی و وضعیتی می باشد.
کلمات کلیدی: ارزش، ارزش فرهنگی، ارزش مصرفی، برند داخلی، رفتار خریداران.
- مقدمه
یکی از خصیصه های بنیادین انسان، نیازمند بودن و بر همین اساس مصرف کننده بودن اوست. انسان، برای تداوم حیات خویش، نیازمند مصرف کالاها و خدماتی است که نیازهای اولیة او را برآورده کند؛ بنابراین، نیاز و مصرف همراهان همیشگی انسان در طول تاریخ بشر بوده اند. اما امروزه مصرف و نیاز از هم فاصله گرفته اند و شکافی بین آن ها پدید آمده است؛ به نحوی که دیگر مصرف انسانی مطابق با نیازهای انسانی نیست، بلکه چیزی بیش از آن است. مصرف در پایان قرن بیستم به واقعیتی چند بعدی تبدیل شده که، در کنار ابعاد و الزامات اقتصادی، معانی فرهنگی و الزامات اجتماعی بسیار با خود دارد[1]. مفهوم ارزش یکی از پر کاربردترین مفاهیم در علوم اجتماعی به طور عام و در ادبیات مدیریت به طور خاص است. این مفهوم درمتون حسابداری و مالی، اقتصاد، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، علم اخلاق و ... هم مورد استفاده قرار گرفته است[ 4].
1-1- ارزش های فرهنگی شوارتز
بعد اول و دوم ارزش فرهنگی شوارتز شامل تسلط و هماهنگی است. فرهنگ های ملی بسیار مسلط جهت نهادینه سازی ارزش ها و نرم های مبتنی بر بازار آمادگی دارند. زیرا این چنین فرهنگ هایی پویایی، رقابت، گرایش به موفقیت و کامیابی را تشویق می کنند. ارزش های شاخص در این بعد شامل: موفقیت، بلند همتی، جسارت، شایستگی.
تحقیق درباره رابطه ارزش های فرهنگی با ارزش های مصرفی خریداران برندهای داخلی