فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق دلایل عدم تحریف قرآن

اختصاصی از فی توو دانلود تحقیق دلایل عدم تحریف قرآن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق دلایل عدم تحریف قرآن


دانلود تحقیق دلایل عدم تحریف قرآن

دلایل عدم تحریف:
1- دلایل فراوانى بر عدم تحریف قرآن وجود دارد که برخى از آنها را مورد بررسى قرار مى‏دهیم:
اول: دلیل قرآنى; مانند آیه حفظ و آیه عدم اتیان باطل
انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون. (1)
قرآن در دو آیه فوق از مصونیت‏خویش سخن گفته با جملاتى اطمینان بخش و سرشار از تاکید و تصریح، آن را اعلام مى‏دارد.
در آیه اول که به صورت جمله اسمیه و با ان همراه با ضمیر منفصل "نحن" و لام تاکید بیان شده است، همه عوامل تاکید کننده در کلام، در کنار هم قرار گرفته‏اند; تا این حقیقت مهم و جاودانه را بیان نمایند.
آیه سوره فصلت نیز با قاطعیت و صلابت، مساله مصونیت و تحریف‏ناپذیرى قرآن را مطرح مى‏نماید.
«عزیز» از ماده عزت است که به معناى سختى است. البته موارد استعمال آن متفاوت است. در زبان عرب چیزى را که تحت تاثیر عامل خارجى قرار نگیرد «عزیز» مى‏گویند. قرآن عزیز است; یعنى کتابى است‏سخت و نفوذ ناپذیر که تحت تاثیر و مغلوب عامل دیگرى واقع نمى‏شود، جملات بعدى آیه در واقع توضیحى در همین رابطه است: لایاتیه الباطل من بین یدیه. این بیان کنایه از آن است که به هیچ صورتى، باطل در قرآن راه ندارد و در واقع قرآن یک حالت دفاعى در برابر باطل دارد; چنان آیات و جملاتش مستحکم و استوار است که هر گونه نفوذ باطل را در خود عقیم مى‏نماید.
وقوع تغییر و تبدیل، چه در جهت افزایش و یا کاهش آیات، چیزى غیر قرآن و باطل است. بنابراین، نفى باطل، نفى هر گونه تغییر و تحریف است. پس این آیه، هم‏امکان تحریف بالزیاده و هم تحریف بالنقیصه را رد مى‏نماید.
ممکن است اشکالى به این صورت مطرح شود: استدلال به این دو آیه براى اثبات عدم تحریف قرآن، تنها در صورتى صحیح است که خود آنها از قرآن باشند و از کجا معلوم است که خود این دو آیه از آیات تحریف‏شده نباشند؟ در پاسخ مى‏گوییم: اولا،مخاطبان بحث ما در تحریف (مدعیان تحریف) هیچ یک قائل به تحریف بالزیاده نیستند. بنابراین، عدم افزایش در قرآن اتفاقى است.
ثانیا، از آیات تحدى در قرآن، به خوبى بر مى‏آید که آن‏چه فعلا در اختیار ماست همان قرآن منزل من عندالله است; زیرا آوردن مثل آن امکان‏ناپذیر نیست. گرچه با آیات تحدى، عدم نقص در قرآن را نمى‏توان اثبات نمود ولى مى‏توان ثابت نمود که چیزى به قرآن اضافه نشده است. بنابراین دو آیه مورد بحث نیز از احتمال تحریف درامان مى‏مانند و با اثبات این دو آیه، عدم وجود نقص در قرآن نیز مطابق مفاد صریح آنها اثبات مى‏شود.
مصطفى را وعده کرد الطاف حق گر بمیرى تو، نمیرد این سبق من کتاب و معجزت را حافظم بیش و کم کن را، ز قرآن رافضم من تو را اندر دو عالم رافعم طاغیان را از حدیثت، دافعم کس نتاند بیش و کم‏کردن در او تو به از من حافظى دیگر مجو هست قرآن، مر تو را، هم‏چون عصا کفرها را درکشد چون اژدها
دوم: دلیل روایى
الف) حدیث متواتر ثقلین که از طرق عامه و خاصه نقل شده است. (3) این حدیث با اختلاف اندکى در الفاظ و تعابیر، سه نکته را به صراحت بیان مى‏کند:
اول آن که پیامبر فرموده است: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی;
دوم آن که: ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا;
سوم آن که: و انهما لن یفترقا حتى یردا علی الحوض.
این حدیث‏شاهدى تام و گواهى قطعى بر عدم تحریف قرآن است و با صراحت اعلام مى‏کند که قرآن براى همیشه و تا روز قیامت محفوظ است; زیرا اگر قرآن تحریف شده‏باشد، نه به قرآن مى‏توان تمسک نمود و نه به عترت; چون عترت جداى از قرآن به عنوان یک حجت مستقل شناخته نمى‏شود. اگر عترت باشد، ولى قرآن نباشد مفهوم آن افتراق عترت از قرآن است; در حالى که حدیث ثقلین مى‏گوید این دو هرگز از یکدیگر جدا نمى‏شوند. با این بیان از حدیث ثقلین روشن مى‏شود که اعتقاد به استقلال در حجیت هر یک از قرآن و عترت - گر چه از سوى بعضى از بزرگان مطرح گردیده است - (4) اعتقادى ناصواب و نپذیرفتنى است; زیرا دقت در حدیث ثقلین نشان مى‏دهد هر یک از کتاب و سنت از جهتى به دیگرى وابسته و نیازمند است; به طورى که اگر یکى از این دو تحریف شود و از بین برود دیگرى نیز از میان مى‏رود. قرآن به عنوان ثقل اکبر در تبیین و تشریح حدود و ثغور و معانى خویش نیاز به حدیث دارد - گرچه اصل حجیت آن ذاتى است - و احادیث و روایات به عنوان ثقل اصغر در اصل اعتبار و سندیت‏خویش نیازمند به قرآنند (5) و در حقیقت قرآن و عترت به عنوان یک حجت به هم آمیخته‏اند; به طورى که مکمل یکدیگرند و تمسک به یکى بدون دیگرى معقول نیست. اگر هر یک از قرآن و حدیث به عنوان دو حجت و دلیل مستقل مطرح بودند، با نبود یکى امکان تمسک به دیگرى وجود داشت; در حالى که پیامبر فرموده است: در صورتى که به این دو تمسک نمایید هرگز گمراه نمى‏شوید. ونیز فرموده‏اند: این دو از هم جدا نمى‏شوند، تا آن که در حوض بر من وارد شوند.
ب) روایاتى از ائمه به ما رسیده است که در حوادث و فتنه‏هاى روزگار، ما را به قرآن ارجاع داده (6) قرآن را به عنوان پناهگاهى مطمئن معرفى مى‏نمایند. حال اگر کتابى، خود از آسیب فتنه‏هاى روزگار در امان نمانده باشد آیا مى‏تواند دیگران را از گزند فتنه‏ها مصون نگه‏دارد؟
ج) دلیل دیگرى که بر عدم تحریف قرآن وجود دارد، روایات عرض بر قرآن است. احادیثى از ائمه وجود دارد که فرموده‏اند: آن‏چه را از ما به شما رسیده بر قرآن عرضه کنید; اگر موافق با کتاب الله بود اخذ نمایید، والا آنها را طرد کنید: ما وافق کتاب‏الله فخذوه و ما خالف کتاب الله فردوه.
نیز فرموده‏اند: هر سخنى و حدیثى که موافق با کتاب خدا نباشد باطل است: و کل حدیث لا یوافق کتاب الله فهو زخرف. یا ما لم یوافق من الحدیث القرآن فهو زخرف.
تعابیر دیگرى نیز مشابه با تعابیر فوق در روایات وارد شده است; به گونه‏اى که مجموعه این روایات در حد استفاضه است. در این جا به یک نمونه دیگر از این روایات اشاره مى‏کنیم:
قال رسول الله(ص): ان على کل حق حقیقة و على کل صواب نورا، فما وافق کتاب‏الله فخذوه و ما خالف کتاب الله فدعوه.
مطابق این نقل رسول خدا فرموده است: حقیقت هر حقى و نورانیت هر صوابى، قرآن کریم است. پس آن‏چه را موافق با کتاب خداست بگیرید و آن‏چه را مخالف بااوست رها کنید.

 

 

شامل 16 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق دلایل عدم تحریف قرآن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.