فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درمورد حجیت قطع

اختصاصی از فی توو تحقیق درمورد حجیت قطع دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درمورد حجیت قطع


تحقیق درمورد حجیت قطع

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:71

فهرست مطالب:

 حجیت قطع چیست؟

چهار ویژگى قطع

انواع منجزیت

انواع ترخیص نسبت به تکلیف منجز

دلایل منع ترخیص در تکلیف منجز

آثار حق الطاعة در نظر مصنف حلقات

اقسام قطع

اقسام قطع منجّز

حجیت قطع، در چه مواردی!

نظریات علمادرباب حجیت قطع

دو ویژگى علم اجمالى

فروض ترخیص در علم اجمالى

دو نظریه درباره ترخیص مخالفت قطعیه

اقسام دلایل

اقسام دلیل محرز

حکم اطاعت دلیل ظنى

دو مبنا در اطاعت دلیل ظنّى

انواع دلیل محرز

اقسام دلیل شرعى

اقسام دلیل غیر لفظى

اقسام مدلول دلیل محرز

قطع: عنصر مشترکى است که در کار استنباط، چه در بخش اصول عملیه و چه در بخش ادّله محرزه بکار مى آید.

حجیت قطع: یعنى در صورت مخالفت باتکلیف مقطوع به عند المکلّف عقاب را منجز میکند و معذّر و نافى استحقاق عقاب است در صورتى که بخاطر عمل بقطعش با مولا مخالفت نماید.

حجیت قطع بر هر کار استنباطى مقدم است; حتى در بحث هاى اصولى، مثل ظهورات به حصول قطع به حجیت آنها نیاز داریم.

18 - چهار ویژگى قطع:

  1. کاشفیت از واقع (قطع عین انکشاف است).
  2. محرکیت به سوى واقع (که از آثار تکوین قطع و انکشاف واقع است).
  3. حجیت و تنجیز تکلیف; یعنى تکلیف را موضوع حکم عقل به وجوب امتثال و صحت عقاب بر مخالفت قرار مى دهد. به عبارت دیگر حجیت قطع به معناى حکم عقل به لزوم امتثال امر مولى است زیرا مولى یعنى «من له حق الطاعة اى من یحکم العقل بوجوب امتثاله و...» حجیت هم لازمه ذاتى قطع است و قابل لغو نیست.
  4. جواز اسناد حکم مقطوع به مولى زیرا این اسناد قول به علم است وقول به علم جایز است.

توضیح (1): شارع مى تواند با اخذ عدم قیام دلیل خاص - مثل دلیل عقلى یا قیاس - در موضوع حکم مجعول مانع تاثیر قطع شود بدون آنکه اشکال سلب منجزیت قطع پیش آید. (حلقات ج 3،...،ص 84).

توضیح (2): اسناد ما لم یصدر من الشارع الیه حرام است و اسناد ما لا یعلم صدوره من الشارع نیز طبق دلیل حرام است. حرمت اولى با قطع طریقى و نیز اماره حل مى شود ولى حرمت دوم، چون قطع به صورت موضوعى اخذ شده، با اماره حل نمى شود مگر با قیام اماره به جاى قطع موضوعى و یا مخصّصى که موارد قیام حجت شرعى را از این حرمت خارج کند. (همان ص 83).

. نظریه مشهور، مسلک قبح عقاب بلابیان: حق اطاعت مولى بر عبد به صورت قطع به تکلیف مولا اختصاص دارد و در صورت عدم قطع به تکلیف (ظن و یا احتمال تکلیف) امتثال واجب نیست و قبح عقاب بلابیان جارى است.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد حجیت قطع
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.