نوع اندازه گیری
ابتدا می خواهیم انواع اندازه گیری ابتدایی را توضیح دهیم. اندازه گیری شتاب به موارد زیر تقسیم می شود:
ارتعاش : به جسمی که در محدوده یک وضعیت متعادل نوسان کند گفته میشود که ارتعاش دارد. ارتعاش یا لرزش را می توان در حمل و نقل، جو زمین، و محیطهای صنعتی یافت.
شوک یا ضربه : تحریک ناگهانی و زودگذر یک ساختار باعث ایجاد رزونانس ساختاری میشود. یک پالس ضربه می تواند در نتیجه انفجار، ضربه یک چکش، یا تصادف یک وسیله نقلیه ایجاد شود.
جنبش : عبارتست از حرکت آهسته یک رویداد مانند حرکت بازوی یک روبات.
سیزمیک (لرزش وابسته به زمین لرزه) : این رویداد بیشتر شبیه یک حرکت کند یا ارتعاش با فرکانس پایین است. اندازه گیری این کمیت به شتاب سنج ویژه با دقت تفکیک بالا و نویز کم نیاز دارد. از شتاب سنجهای سیزمیک برای اندازه گیری حرکت پلها، سطوح، و زمین لرزه استفاده میشود.
در حالت کلی از سنسورهای شتاب به دو روش در وضعیتسنجی استفاده میشود. روش اول انتگرالگیری از شتاب و بدست آوردن تغییرمکان میباشد و روش دوم استخراج فرکانس های ارتعاشی و شکلهای مودی سازه میباشد که معمولا روش دوم متداولتر است. از آنجایی که ویژگیهای مورد نیاز سنسور شتاب برای انجام هر یک از این دو هدف متفاوت است، انجام توامان این دو عمل همواره امکان پذیر نیست.
ساختار
به طور مفهومی، یک شتاب سنج مانند یک جسم میرا کننده روی یک فنر عمل می کند. هنگامی که شتاب سنج با شتابی حرکت می کند، جسم به اندازه ای جابجا می شود که نیروی وارد شده از فنر به جسم، جسم را با شتابی برابر شتاب بدنه ی شتاب سنج حرکت دهد. سپس با اندازه گیری میزان جابجایی مقدار شتاب اندازه گیری می شود.
دانلود پاورپوینت سنسورهای سنجش شتاب در 26 اسلاید