فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 118 صفحه
چکیده:
اینترنت و فضای مجازی[1] منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستند. با تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی در عرصههای مختلف زندگی انسانها رخ دادهاست، تعلیم و تربیت نیز از این قاعدهی تغییرات مستثنی نیست. در عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شدهاند و نمیتوان یکی از این دو را بدون دیگری به راحتی به دست آورد. فضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار میدهد و با ویژگیهایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن[2] و... قابلیتهای زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار می دهد. اصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی[3] و ... اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک[4] دارد که در مقابل آموزش سنتی[5] و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف است. در آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی، مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل میشود و به حجم و محتوای دانش اضافه میشود و یا در آن تغییراتی ایجاد میشود. این ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور[6] است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در ان عمل میکند، از ویژگیهای و قابلیتهای فضای مجازی برای عملکردش استفاده میکند.
مسئله اصلی در آموزش امروز دسترسی به اطلاعات بیشتر نیست در حقیقت یکی از چالشهای دانشجویان، معنی بخشیدن به حجم محتوایی است که با آن روبه رو میشوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات است. به خاطر انفجار اطلاعات و پیشرفتهای همراه با آن در ارتباطات به رویکردهای جدید نیاز داریم.[7]
در حقیقت یاد گیری الکترونیکی باعث شدهاست که متوجه بعضی از نقصهای فعلی آموزش مانند سخنرانیهای طولانی بشویم یادگیری الکترونیکی تواناییهای منحصر به فردی در پشتیبانی از ارتباط غیر همزمان و مشارکتی در محیط آموزشی پویا و با قابلیت سازگاری دارد. ایجاد اجتماع آموزشی نقاد و مشارکتی بخشی جدا نشدنی از آموزش عالی است. توانایی یاد گیری الکترونیکی قابلیت برقراری ارتباط بین افراد به صورت شخصی و گروهی را دارد. یکی از دیدگاههای معمول و مورد قبول که به وسیله یادگیری الکترونیکی عملیتر شدهاست، این است که آموزش مفاهیم سطح بالاتر ناگزیر گفتگوهای زیادی را ایجاد میکند. پژوهش در محیط آموزشی چهره به چهره و مبتنی بر رسانه مزایای به کار گیری یاد گیری مشارکتی را در پشتیبانی از سطوح بالا اثبات میکند.[8]
فهرست
مقدمه ……………………………….…...........………10
فصل اول: آموزش الکترونیکی
آموزش الکترونیکی...................................…14
1.1.1- تعریف آموزش الکترونیکی................……14
1.1.2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی.........16
1.2-مفاهیم پایه درآموزش الکترو نیکی..................19
1.3. آموزش الکترو نیکی در ایران.....................21
1.4. مزایای آموزش الکترونیکی.......................24
1.4.1. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه مدیر...........28
1.4.2. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه استاد..........28
1.4.3. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه تولیدکنندگان محتوای آموزشی.......28
1.4.4. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجو.........29
1.5. محدودیتهای آموزش الکترونیکی....................29
1.6. روشها و ابزارهای آموزش الکترونیکی...............30
1.6.1. تلویزیون آموزشی................................31
1.6.2. ویدیوکنفرانس تعاملی..............................32
1.6.3. آموزش مبتنی بر رایانه ...............................33
1.6.4. آموزش مبتنی بر اینترنت و وب......................33
1.7. انواع E – Learning..............................37
1.8. سیستمهای مدیریت در آموزش الکترونیکی ..........41
1.8.1. تعریف سیستم مدیریت آموزشی
1.8.2. سیستم مدیریت محتوا................................43
1.8.2.1. استاندارد در سیستم مدیریت محتوا.................45
1.8.2.2. بستههای آموزشی قابل استفاده مجدد...............................46
1.8.3. سیستم مدیریت محتوای یادگیری.......................47
1.8.4. سیستمهای مدیریت آموزشی نوین......................49
1.8.5. انتخاب سیستمهای مدیریت آموزشی....................51
1.8.6. ابزارهای توسعه استراتژی مداوم آموزشی..............56
1.8.7. سیستم پشتیبانی عملکرد الکترونیکی...................57
فصل دوم: استانداردسازی
2.1. استانداردسازی در آموزش الکترونیکی
2.1.1 مفهوم استاندارد سازی...............................60
2.1 مشخصه یا Specification چیست....................61
2. 13 . نتایج پذیرش استاندارد ها...........................62
2.1 نتایج پذیرش استاندارد ها از دیدگاه افراد مختلف..............63
2. 1 ضرورت استانداردسازی...............................64
2.1 استاندارد ها چگونه ایجاد میشوند..........................66
2. 1 انواع استاندارد........................................67
2.2. استانداردهای مطرح در آموزش الکترونیک...............68
2.2.1. استاندارد scorm...................................68
2.2.2. استانداردهای متادیتا و Interoperability.............74
2.2.3. استاندارد AICC....................................80
2.2.4. استاندارد IEEE LTSC.............................83
2.3. برخی موسسات استانداردسازی
2.3.1. موسسه.............................................89
2.3.2. موسسه ADLSCORM((Advanced ................89
2.3.3. Dublin Core.................................90
2.3.4. ARIADNE ......................................... 91
فصل سوم: پیادهسازی
3.1. پیادهسازی و عملیاتی کردن آموزش الکترونیکی..................93
3.2. نیازهای قابل بررسی در آموزش الکترونیکی......................94
3.3. مراحل عملی تحقق آموزش الکترونیکی..........................98
3.4. مراحل پیاده سازی آموزش الکترونیکی...........................99
3.4.1. آماده شدن برای آموزش الکترونیکی............................99
3.4.2. تعیین استراتژی.........................................101
3.4.3. معرفی و ارائه آموزشی الکترونیکی به همه افراد سازمان.........103
3.4گسترش پیادهسازی سیستم به همه موسسات وابسته...................105
3.4.5. ارزیابی و گزارش کردن نتایج پیادهسازی سیستم................106
فصل چهارم: نتیجهگیری
نتیجه گیری..................................................108
منابع و مراجع................................................117
پایان نامه بررسی و ارزیابی آموزش مجازی و استانداردهای آموزش مجازی