دانلود درس پژوهی ریاضی چهارم ابتدایی تقسیم های غیر اساسی با باقی مانده کامل و آماده بافرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 27
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی :
آشنایی با تقسیم های غیر اساسی باباقی مانده اهداف جزیی : انتظار می رود پس از از اجرای این درس دانش آموزان برموفقیت های زیر دست یابند : 1 . آشنایی با تقسیم های با باقی مانده 2. آشنایی با راه حل بدست آوردن سریع جواب این تقسیم ها 3 . آشنایی با کار برد این تقسیم ها در زندگی اهداف رفتاری : انتظار می رود پس از اجرای این درس دانش آموزان به موفقیت های زیر دست یابند : 1. نحوه ی حل این تقسیم ها را بنویسید . (دانشی ) 2. به کار برد این تقسیم در زندگی پی ببرند . (مهارتی ) 3 . تقسیم های با باقی مانده را حل کنند . (دانشی ) 4 . با استفاده از وسایلی که در اختیار دارند به صورت مجسم تقسیم ها را بسازند . (مهارتی ) 5 . برای تقسیم ها شکل بکشند . (مهارتی ) 6. مسائل مربوط به تقسیم ها را حل کننئ . (مهارتی ) 7. برای تقسیم ها مسئله بسازند .(مهارتی ) 8 . با علاقه در کار گروهی شرکت کنند و به یاد گیری درس علاقه نشان دهند . (نگرشی ) مد ل کلاس : U شکل وسایل مورد نیاز : بسته های ده تایی و یکی ، کتاب ،تخته ، گج ، خودکار ، دفتر . ارزشیابی ورودی : 1. پاسخ ضرب های زیر را بدست آورید : 594 631 6 * 5 * 2. برای تقسیم های زیر شکل بکشید و مسئله بسازید = 9 ÷ 81 = 7 ÷ 24 ایجاد انگیزه : چگونه می توان عدد 23رابر2 تقسیم کرد ؟ ارائه درس : مرحله ی اول : بیان موضوع در این مرحله معلم توضیحاتی را در رابطه با این گونه تقسیم ها می دهد : بعضی از اعداد را اگر بر عددی دیگر تقسیم کنیم ممکن است به طور کامل تقسیم نشوند یعنی اگر آن اعداد را به دسته های مشخص شده دسته بندی کنیم تمام شکل ها در دسته ها قرار نمی گیرند . مرحله ی دوم: تعامل معلم ،دانش آموزان و موضوع معلم : 37 تانی بردارید ، 37 یعنی چه دانش آموزان : 37 یعنی 3 بسته ده تایی و 7یکی . م : 37 تا را به طور مساوی به 3 دسته تقسیم کنید . در حین انجام کار خواسته شده به سوالاتی که از شما می پرسیم پاسخ دهید . د : شروع به بسته بندی کردن می کنند . م: دسته بندی مردید ؟ د : بله م : در هر دسته چند بسته ده تایی قرار دادید د :دوتا یکی ولی یکی ازنها اضلفه آمد و خارج از از دسته ماند م : چرا که یکی اضافه ماند ه در یکی از دسته ها قرار ندادید ؟ د : زیرا اگر آن را در یکی از دسته ها قرار می دادیم دسته ها به طور مساوی درست نمی شدند م : چند تا ازنی ها خارج از دسته ها باقی ماند ؟ د: ارنی ها باقی ماند . م : پس هر چند تا ازنی ها که خارج از دسته ها بمانند به آن ها باقی مانده می گویند . م : حالا شکل کشیده شده را به 3 دسته مساوی تقسیم کنید . د : دسته بندی را انجام می دهند . م : چند دسته درست کردید و چند تا باقی ماند . د: 3 دسته درست شد و انی باقی ماند . م : در هر دسته چند تانی قرار گرفت ؟ د : 12 تانی . م : بچه ها اگر موافق هستید همه ی این کارهایی را که انجام دادیم به صورت ریاضی بنویسیم .پس شروع کنید به صورت نماد ریاضی بنویسید .مانند تقسیم های قبلی که باقی مانده نداشتند . 3 37 د : شروع به نوشتن می کنند . م : تقسیم را حل کنید .اول باید کدام عدد را بر 3 تقسیم کنید . د: اول 3 ده تایی را بر 3 تقسیم می کنیم . م : اگر 3 بسته ی ده تایی را بر 3 تقسیم کنیم چند دسته باقی می ماند . د : صفر . م : بعد از ده تایی ها کدام عدد را تقسیم می کنیم . د : 7 یکی را . م : از 7تا یکی اگر 6تا یکی برداریم چند تا باقی می ماند ؟ د :1 یکی باقی می ماند ، مرحله سوم : نتیجه گیری پس از این که دانش آموزان هر یک توانستند که اول 10تایی ها و سپس یکی ها را تقسیم می کنند . معلم نتایج درس را به طور خلاصه بیان می کند . پس در تقسیم ها همان طور که یاد گرفته بودید اول اعداد ده تایی و سپس یکی ها را تقسیم می کنیم . و وقتی که اعداد را از هم کم می کنیم ممکن است که باقی مانده صفر نشود واعداد بزر کتر از صفر به دست آیند ولی باقی مانده نباید آن مقسوم علیه بزرکتر باشد . 1- حاصل تقسیم های زیر را به دست آورید 4 47 7 89 تعیین تکلیف : 1. تمرینی : تمرینات کتاب را حل کنید . 2-خلاقیتی : 3 تا تقسیم بل باقی مانده بنویسید و برای آن ها مسئله بسازید
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی ریاضی چهارم ابتدایی تقسیم های غیر اساسی با باقی مانده