بررسی کارکرد نهاد آموزش و پرورش در جامعه
نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:50
قیمت:2500 تومان
مطالعات برنامه درسی، آموزش، روانشناسی
جامعهشناسی یکی از چند رشتهای است که به فهم ماهیت و نقش پیچیدهی آموزش و پرورش یاری میرساند و وجه تمایز آن با رشتههای دیگر، در نوع پرسشها و روش تحلیلهای آن است.
آموزش و پرورش، پدیدهای است آشکار یا نهان که در تمام ارکان و نهادهای اجتماعی جای دارد و از راه تاثیرات متقابل در کل نظام اجتماعی نفوذ میکند. فراگرد آموزش و پرورش، متضمن ترکیبی ازروابط وکنشهای متقابل اجتماعی است. تحلیل جامعهشناختی آن هم میتواند به آموزش وپرورش رسمی که تحت شرایط معین درآموزشگاه ها صورت میگیردوهم به فراگردهای تربیتی بیشماری که در خانواده ومحیط زندگی به صورت منفی اتفاق میافتد ناظر باشد.
«به طورکلی جامعهشناسی آموزش و پرورش برمطالعه روابط میان آموزش وپرورش وجامعه از طریق کاربرد منظم دانش، مفاهیم، نظریهها، روشها و فنون جامعهشناسی، اطلاق میشود. در تعریفی دیگر، جامعهشناسی آموزش و پرورش عبارت است از: تحلیل علمی الگوها و فراگردهای اجتماعی دخیل در نظام آموزش و پرورش(بروک اور و اریکسون 1975). منظور از نظام آموزش و پرورش الگوی کلی نهادها و سازمانهای رسمی جامعه است که به واسطه آن معارف و میراث فرهنگی منتقل و پرورش و رشد اجتماعی و شخصی افراد جامعه میسر میشود».
مباحث مطرح در جامعه شناسی آموزش و پرورش
1- تحلیل علمی آموزش وپرورش رسمی وغیررسمی،کارکردها،عوامل وموانع مؤثردرتحقق آنها .
2- مطالعه رابطه متقابل نظام آموزشی وسایرنظامهای اجتماعی ازقبیل فرهنگ،خانواده،اقتصادوسیاست.
3- مطالعه نقش افراد و تقسیم نقش در نظام آموزش و پرورش.
4- مطالعه سیر تحولات حاکم برنظام تعلیم وتربیت وجهت گیری آن ها به سوی آینده.
آموزش و پرورش از نگاه جامعهشناسان
آگوست کنت (1798 – 1857)، واضع واژه جامعهشناسی، آموزش و پرورش را به منزله تهذیب و تزکیه آدمی می دانست.
اسپنسر(1820–1903)نیزغایت آموزش وپرورش راتدارک وتأمین زندگی بهتربرای فرددرجامعه میدانست.
از نظر امیل دورکیم (1858 – 1917) آموزش و پرورش فعالیتی است که نسل بالغ، درباره سنی که هنوز برای حیات اجتماعی نارس است، به جای میآورد و موضوع این فعالیت عبارت است از برانگیختن و پروردن افکار و معانی و شرایط معنوی و مادی که مقتضیات حیات در جامعه سیاسی و محیط خصوصی است که طفل برای زندگانی در آن، آماده میشود.
بررسی کارکرد نهاد آموزش و پرورش در جامعه