از جمله مهمترین نهادها، وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی مسوول آموزش بزرگسالان میتوان به سازمان نهضت سواد آموزیL.M.O ، وزارتخانههای جهاد سازندگی و کشاورزی و سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود. نظر بهنقش قاطع L.M.O در آموزش بزرگسالان در سال 1987 شورای پشتیبانی آموزشی تحت ریاست رئیسشورا به تشکیل جلساتی جهت طراحی و تصویب استراتژی ها و یافتن راه حلهای علمی جهت مبارزه با بی سوادی تشکیل یافت. برنامهریزی آموزشیاز جمله مهمترین برنامه ریزی های آموزشی که در حوزه آموزش بزرگسالان صورت گرفته می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. تغییر ساختار دوره های آموزش حضوری به آموزش مکاتبهای و نیمه حضوری 2. برطرف نمودن بیسوادی در افراد رده های سنی 40-10 سال 3. تحکیم و تثبیت مهارتهای سوادآموزان و نوسوادان در جهت جلوگیری از بازگشت آنان بهدورة بیسوادی 4. ثبتنام کودکان در مدارس رسمی 5. اعمال محدودیتهایی در هدایت افراد بیسواد و کم سواد رده های سنی زیر 40 سال بهکلاسهای سوادآموزی 6. استفاده از منابع عمومی و خصوصی جهت مبارزه با بیسوادی من جمله رسانههای جمعی مانند رادیو، تلویزیون و نشریات
اهداف و استراتژیها
استراتژیها
ازجمله مهمترین راهبردهای آموزشی آموزش بزرگسالان طی برنامه 5 ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. تعیین و تعریف سطح آموزش در جامعه و توسعه کشور، تعیین و تعریف مسئولیتهای مکمل دولت و مردم درآموزش و ارتقائ انگیزههای ملی جهت برقراری مشارکت و همکاریهای مردمی 2. .تأکید برآموزشهای عملی، علمی و فنی و حرفهای در چارچوب برنامه های جاری آموزشی 3. تلاش درجهت کسب اطمینان از همکاری سازمانهای مربوطه به منظور اصلاح قوانین و مقررات موجود درجهت برخورداری همگانی از تسهیلات اجتماعی من جمله قانون ممنوعیت کار ویژه کودکان رده های سنی 6 تا 10 سال 4. تأکید برانسجام و تقویت روشهای آموزشی جهت جلوگیری از بیسوادیو اولویت دادن به نو آوری و اتخاذ روشهای مناسب جهت یادگیری موثر و قابل کاربرد برای افراد شاغلازجمله مهمترین راهبردهای آموزشی آموزش بزرگسالان طی برنامه 5 ساله دوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. توسعه وتشویق آموزش بزرگسالان زیر رده سنی 40 سال بهواسطه اتخاذ متدهای مدرن آموزشی 2. توسعه آموزش مکمل بزرگسالان
اهداف کیفی
از جمله مهمترین اهداف کیفی مقطع آموزش بزرگسالان می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. ریشه کنی بی سوادی بین افراد رده های سنی 35-6 سال 2. برقراری ثبات میان نوآموزان و جلوگیری از بازگشت بی سوادی
سیاستها ، استراتژیها و اولویتها
از جمله مهمترین سیاستها، استراتژیها و اولویتهای آموزش بزرگسالان می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. ریشه کنی بی سوادی بین رده های سنی35-6 سال 2. .تمرکز بر سیاستگذاری آموزش بزرگسالان با تأکید بر تفویض قدرت اجرایی بهمناطق و نهادهای محلی 3. اولویت دادن به نوآوری و اجرای روشهای آموزش کاربردی مناسب کشاورزان ،صنعتگران ، روستاییان و زنان 4. ارزیابی فعالیتهای سواد آموزی درمراکز آموزش ابتدایی مناطق محروم و هماهنگی کامل با برنامههای وزارت آموزش و پرورش
برنامههای عملی
ازجمله مهمترین برنامه های عملی آموزش بزرگسالان که در جهت مبارزه علیه بی سوادی توسط نهضت سواد آموزی L.M.O به اجرا در آمده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود: طرح سواد آموزی کارکنان و کارگران با اجرای طرح مذکور طی سالهای 1998 – 1990،بالغ بر 171 / 57 / 4 نفر بهواسطه اجرای طرح مذکور ازمهارتهای سوادآموزی برخوردار گردیدند. طرح سرباز معلم طی طرح مذکور افراد باتحصیلات دیپلم و بالاتر به گذراندن دوره خدمت وظیفه نظامی پس ازگذراندن دوره تعلیمات آموزشی خود بهعنوان معلمین سوادآموزی درمناطق روستایی و عقب مانده گمارده شدندکه باپیشرفت فزاینده برنامههای سوادآموزی همراه بود. طرح بسیج سواد آموزی طرح مذکور طی سال 1990 همزمان با تصویب اظهار نامه جهانی آموزش درجامتین تایلند به اجرا درآمد که در نتیجه آن از حدود 3 میلیون نفر بی سواد در کلاسهای سواد آموزی ثبت نام به عمل آمد. طرح سوادآموزی نیروهای مسلح با اجرای طرح مذکور طی سالهای 1998 – 1990، بالغ بر376769 نفر از نعمت سواد برخوردار گردیدند. طرح سواد آموزی قبایل چادر نشین با اجرای طرح مذکور طی سالهای 98 – 1990،بالغ بر 876 / 131 نفر از نعمت سواد برخوردار گردیدند.طرح سواد آموزی زندانیان طرح فراگیر سواد آموزی ( پیگیری فعالیتهای آموزشی )از جمله مهمترین سیاستهای به اجرا در آمده در طرح مذکور می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. اجرای سیاست تداوم در آموزش 2. طرح خواندن با خانواده 3. طرح تداوم گروهها 4. آموزش از رسانههای گروهی 5. برپایی مسابقات کتابخوانی 6. تجهیزکتابخانه های شهری و روستایی ویژه نوسوادان طی دهه اخیر اجرای برنامه های موفقیت آمیز سواد آموزی، اجرای دورههای فراگیر سواد آموزی، تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن، تشویق افراد بیسواد و کم سواد بهمطالعه و ارتقاء مهارتهای حرفهای توسط سازمان نهضت سواد آموزی L.M.O به اعطای 3 جایزه بین المللی ذیل بهسازمان مربوطه منتهی گردید: دیپلم افتخار و جایزه NOMA (سال 1990 ) نشان افتخار سواد آموزی (سال 1998 )جایزه Malcom Adisa Shia ( سال 1999) با وجود این آموزش بزرگسالان با مشکلات متعددی مواجه بوده است که از آن جمله میتوان به دلایل اصل ذیل اشاره نمود: 1.طبیعت غیر قابل اجرا و عدم وضوح مواد درسی2.کمبود نیروی انسانی3.فضای آموزش نامناسب و غیرآموزشی مراکز سواد آموزی نظیرخانه های مسکونی، مساجد و…… 4.کمبود بودجه و مواجه با مشکلات مالی 5. فقر مالی و فرهنگی مردم بی سواد وکم سواد 6.. غیر قابل دسترس بودن بعضی از مناطق عقب مانده بخاطر دوری آنها 7.تدارک عمده منابع مالی طرحهای سواد آموزی توسط دولت وتدارک تنها بخش ناچیزی از بودجه توسط افراد خیر و موسسات خیریه و سازمانهای غیر دولتی
نرخ سواد آموزی از گذشته تا حال
طی سال 1285 در آستانه انقلاب مشروطه جمعیت کشور ایران بر9 میلیون نفر بالغ می گردیدکه از این تعداد تنها چند دهم درصد از نعمت سواد برخوردار بودند. طی سال 1300 ( آغاز حکومت پهلوی) جمعیت کشور بر 7ر9 میلیون نفر با حدود حدود یک در صد افراد با سواد بالغ گردید.این در حالیست که در شهریور 1320 پس از 20 سال حکومت رضا شاهی از 8 ر 12 میلیون نفر جمعیت حدود جهار درصد از نعمت سواد برخوردار بودند . در پایان دهـه 1320 که از آن تحت عنوان دوران آشفتگی همراه با آزادی نسبی یاد می گردد جمعیت ایران بر 2ر16 میلیون و شمار افراد با سواد به 8 درصد بالغ گردید. (سالنامه آماری کشورـ تهران : مرکز آمار ایران 1376) از سال 1335 به بعد شمارش نسبتا دقیقی از جمعیت کشور درگروههای سنی گوناگون و جمعیت با سواد کشور وجودداشته است . در آبان همان سال جمعیت رده سنی بالای 6 سال کشور بر6 ر15 میلیون و نسبت با سوادان آن بر 24ر12 در صـد بالغ گردید.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 23 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله آموزش بزرگسالان