لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:20
فهرست
عنوان صفحه
بخش اول (عدل) ........................................................ 1
بخش دوم (عدالت) ........................................................ 2
شاخه های عدالت ........................................................ 2
انحراف از عدالت ....................................................... 11
داستانهایی از عدالت ....................................................... 13
بخش اول : عدل
معنای عدل
خداوند عادل است یعنی حق هیج موجودی را پایمال نمی کند ،و بهر موجودی طبق نظام حکیمانه هستی لطف می کند، و ظلم پایمال کردن حقوق است، پس عدل و ظلم در جائی است که حقی در کار باشد .
حالا ببینم آیا کسی از خدا طلبی دارد و آیا موجودات از قبل حقی داشته اند تا پایمال شده و ظلمی صورت گیرد؟ مگر ما قبلا بوده ایم یا از خود چیزی داشته ایم تا گرفته یا پایمال شده باشد؟ البته تفاوت هایی در جهان هست، یکی جماد است یکی گیاه یکی حیوان و دیگری انسان ، ولی هیچ موجودی حقی و وجودی نداشته تا جلویش را گرفته باشند، مثلا اگر یک قالی بزرگ را پاره پاره کنند می توای گفت این قالی قبلا بزرگ بوده و با پاره شدن بزرگی خود را از دست داد ، ولی اگر ما از اول یک قالیچه کوچک بافتیم قالیچه حق فریاد و ایراد ندارد که چرا من کوچکم ؟ زیرا او قبلا نبود و هیچ بود واصلا از خود بزرگی نداشت تا کسی آن را گرفته و ظلمی شده باشد.
خداوند تمام موجودات را با تفاوت هائی حکیمانه آفرید بدون اینکه هیچ موجودی طلبی و حقی از قبل داشته باشد ، و برهستی نظامی نهاد و برای هرموجودی راهی مناسب مقرر کرد ، و در انتظار و توقعی که هست هیچ تبعیضی قائل نشده میان نژادی یا امت دیگر یا فرد ی با فرد دیگر ودر حکم و کیفر ، مراعات امکانات و تناسب در کیفر را نموده ودراین بر نامه هیچ گونه ظلمی نیست .شما کا رخانه ای را فرض کنید که هم پیچ و مهره کوچک می سازد وهم تایر ماشین بزرگ ، آیا به خود اجازه می دهید به مؤسس کارخانه بخا طر تفاوت میان پیچ ومهره وتا یر نسبت ظلم بدهید؟ و آیا خود پیچ ومهره حق اعتراض دارد ؟البته جواب منفی است زیرا ما در نظام یک ماشین هم به پیچ و مهره کوچک نیاز داریم وهم به تایر بزرگ ولی زمانی هیچیک از این دو نبودندومؤسس کار خانه طبق این مصلحت این دو را برای دو کار مختلف ساخت . در اینجا فقط یک صورت برای ظلم باقی میماند و آن اینکه ما بار تایر را روی پیچ و مهره یگذاریم ،اما اگر هر قطعه برای کاری ساخته شد و بیش از ظرفیت هم
1
چیزی بر آنها حمل نکردیم ،وهیچ کدام از آنها نیز نه قبلا وجودی ونه از
صاحب کارخانه هم توقع بیش از اندازه و ظرفیت آنها ندارد ، در این
صورت ظلمی قابل تصورنیست . اکنون که معنای عدل و ظلم روشن شد توجه به یک نکته ضروری است
تحقیق در مورد عدالت