این پایان نامه در دانشگاه تهران و در مقطع کارشناسی ارشد و به روش تحلیل محتوای کمی و کیفی انجام شده است. 326 صفحه WORD و PDF.
بزرگترین گروهبندی که در جوامع انسانی شکل میگیرد، تقسیم افراد جامعه به دو گروه زن و مرد است.
این گروهبندی نشأت گرفته از ساختار فیزیولوژی زن و مرد است اما به دنبال خود تفکرات قالبی و کلیشههای جنسیتی را به همراه داشته است. کلیشهها در واقع صفاتی هستند که به تمامی اعضای یک گروه نسبت داده میشوند بدون آنکه تمایزات میان اعضای گروه در نظر گرفته شوند. بدین ترتیب زنان و مردان، هر یک به دیگری صفاتی را نسبت میدهند و آن را مختص همة مردان و یا همة زنان میدانند. کلیشهها که جزئی از تفکرات اعضای هر جامعه هستند در درون فرهنگ جوامع و به همراه دیگر عناصر فرهنگی، در طی نسلهای متمادی بازتولید و گاهی آنچنان بنیان استواری مییابند که جزو ذاتی گروه منتسب به آن صفات تلقی میشوند. در عصر حاضر، رسانهها و از جملة آنها تلویزیون، بخشی از ساختاری هستند که به بازتولید فرهنگ جامعه میپردازند.
در این پژوهش، محقق در صدد برآمده است بدین پرسش پاسخ دهد:
آیا در تلویزیون ایران، کلیشههای جنسیتی برگرفته از فرهنگ سنتی ایرانی در حال بازتولید هستند؟
به منظور پاسخ به این پرسش کلیشههای جنسیتی در دو بخش کلیشههای شخصیت و کلیشههای نقشهای جنسیتی مورد توجه قرار گرفتهاند و به عنوان مکمل تحقیق، نوع خانواده و روابط خانوادگی نیز بررسی شده است. بدین ترتیب دو موضوع اساسی کلیشههای جنسیتی و ساخت خانواده در سریالهای تلویزیونی ایرانی (که از برنامههای جذاب برای مخاطبان تلویزیون هستند) مورد ارزیابی واقع شده است.
پایان نامه بررسی جامعه شناختی کلیشههای جنسیتی و ساخت خانواده در سریالهای تلویزیونی ایرانی