پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب ردهبندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان میباشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.
پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری میباشد.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد و همچنین کلیه کارکنان این دوایر میباشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 147 نفر و کارکنان، تعداد 345 نفر میباشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 87 مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران (1379) » میباشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامهها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون اعتبار پرسشنامه منابع قدرت 61/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی 58/0 به دست آمده است. همچنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ اعتبار پرسشنامه منابع قدرت برابر 84/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی برابر 78/0 میباشد که تمامی ضرایب بدست آمده در دو روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب میباشند و بنابراین اعتبار پرسشنامهها قابل تأیید است.
جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین،میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربتهای اسپیرمن، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که:
- بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
- بینمنابع قدرت مدیران با سنواتخدمت ونیزسابقه مدیریتآنانارتباط معنادار وجود دارد.
- بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.
کلمات کلیدی
منابع قدرت – اثر بخشی سازمانی – مدیریت – ارتباطات سازمانی – سنوات خدمت
چکیده1
مقدمه3
بیان مساله3
اهمیت و ضرورت پژوهش5
اهداف پژوهش6
پرسشهای پژوهش7
متغیرهای پژوهش7
تعاریف علمی واژه ها7
مقدمــه12
الف- بررسی نظریهها13
ارتباطات13
اهمیت ارتباطات13
تعاریف ارتباطات15
فرآیند ارتباط17
منبع17
رمزگذاری17
وسیله17
رمزگشایی18
دریافت کننده18
بازخورد18
مسیر ارتباطات18
ارتباطات عمودی18
ارتباطات در سطح افقی19
مدل ارتباطات20
اصول ارتباطات21
ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت23
دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات23
نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات24
دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات24
دیدگاه اقتضایی و ارتباطات24
دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات25
اثربخشی در ارتباطات میان فردی25
ویژگیهای اثربخشی25
گشودگی26
همدلی26
حمایتگری27
مثبت گرایی27
تساوی27
همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»28
موانع ارتباطی28
قدرت34
اهمیت قدرت34
تعاریف قدرت34
قدرت در سطوح مختلف سازمان36
قدرت در سطح عمودی36
منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان36
منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان38
منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان38
قدرت در سطح افقی39
روابط قدرت39
رابطه صف و ستاد40
تشکیل دستهها و ائتلاف40
منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون41
انواع رویکردها به قدرت42
راسل و قدرت42
هیکس، گولت و قدرت43
گالبرایت و قدرت44
اتزیونی و قدرت45
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده45
پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی45
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور45
پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور47
پژوهشهای پیرامون منابع قدرت52
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور52
پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور56
فصل سوم64
جامعه آماری65
گروه نمونه65
روش و طرح نمونهبرداری65
حجم نمونه65
ابزار گردآوری دادهها66
پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی66
پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»67
تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه67
روایی68
اعتبار68
نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها)69
طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها (توصیفی و استنباطی)69
فصل چهارم71
مقدمــه72
توصیف دادهها:73
توصیف مولفه های منابع قدرت:73
توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی79
توصیف سایر دادهها84
تجزیه و تحلیل دادهها (بررسی فرضیات)86
جمعبندی سوال فرعی شش 90
یافته اضافی تحقیق92
بررسی نتیجه در ناحیه یک92
بررسی نتیجه در ناحیه دو92
بررسی نتیجه در ناحیه سه93
بررسی نتیجه در ناحیه چهار93
بررسی نتیجه در ناحیه پنج94
بررسی نتیجه در ناحیه شش94
بررسی نتیجه در ناحیه هفت95
جمعبندی 95
فصل پنجم96
مقدمه 97
یافته جانبی101
محدودیتهای پژوهش102
پیشنهادها103
پیشنهاد به پژوهشگران 103
ضمائم104
پرسشنامه شماره 1: پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی104
پرسشنامه شماره 2: پرسشنامه منابع قدرت105
فهرست منابع فارسی108
References111
شامل 121 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد