فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله الگو برداری

اختصاصی از فی توو دانلود مقاله الگو برداری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

چکیده
امروزه یکی از عوامل اصلی برای بقاء در بازار رقابت جهانی، رضایت مشتری می باشد و بدین جهت است که گسترش روز افزون ایده «مشتری مداری» را، در شعارهای تبلیغاتی بسیاری از شرکتها می توان بوضوح مشاهده کرد.
حرکت به سمت مشتری مداری از طریق مدیریت کیفیت جامع (TQM) تبلور و تحقق می یابد.
هدف مدیریت کیفیت جامع، بهبود مستمر بوده که بهبود مستمر بر حذف ضایعات و حذف دوباره کاری تاکید دارد که این خود باعث سوق دادن شرکت ها در جهت پذیرش مفهوم "نقص صفر" که بر انجام دادن درست کارها دربار اول اشاره دارد ، می شود.
این کار انجام شدنی نیست مگر اینکه از تجربه کسانی که در آن حیطه بهترین هستند استفاده نمود که به این کار الگو برداری گفته می شود.
بنابراین یکی از ابزارهای مهم مدیریت کیفیت جامع ، الگو برداری می باشد که با توجه به قابلیت هایش از جایگاه ویژه ای برخوردار است .
در این راستا ابتداً به تشریح الگوبرداری پرداخته سپس انواع آن و مراحل انجام آن و موانع و مزایای الگوبرداری تشریح خواهد شد. و در پایان تجربه شرکت زیراکس در زمینه الگو برداری بیان خواهد شد.
کلید واژه ها :
الگوبرداری، مدیریت کیفیت جامع، بهبود مستمر، مفهوم نقص صفر

 

 

 

 

 


مقدمه
توجهی که در چندین سال اخیر سازمانهای تولیدی و خدماتی بزرگ در دنیا به ابزارهای نوین مدیریت و کاربرد آنها نشان داده اند، نشانگر نقش کارآمدی است که این ابزارها در موفقیت هر سازمان ایفاء می کنند. در این میان الگو برداری یا محک زنی یکی از ابزارهای مهم مدیریت کیفیت جامع به شمار می آید.
مدیران باید بدانند کدام بخش موثرترین و بهترین روش را بکار می گیرد تا موفق باشد و پس از آن مدیران باید تمامی تلاش خود را در جهت هماهنگ کردن بخشهای مختلف سازمان بر اساس آن الگوی بهتر و نمونه (Best in class) بکار گیرند.
الگو برداری، فرآیند یادگیری پیوسته ای است که برای اندازه گیری و فهم عملیات خود، مقایسه آن با سایر سازمانهائی که به لحاظ برتری در عملکرد شناخته شده اند، استقرار برنامه ها و طرح هایی برای اکتساب آنها و تغییر عملیات خود به منظور دستیابی به تجارب آنها و گذشتن از سقف عملکرد آنها می باشد.
موثرترین راه برای دستیابی به تغییر موثر در فرآیندها، یادگیری از تجربه موفق و مثبت دیگران است. الگوبرداری در واقع یادگیری از دیگران است به کمک این ابزار از دانش و تجربه دیگران در جهت رسیدن به اهداف شرکت استفاده کرده و با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمان خود بهترین راه بهبود عملکرد را پیدا کنیم .
کنفوسیوس استفاده از اندیشه را والاترین راه ، استفاده از تجربه خود را تلخترین راه و استفاده از تجربه دیگران را آسانترین و با صرفه ترین راه می داند.
نکته مهم این است که الگوبرداری را نباید با تقلید کورکورانه (Capy catling) اشتباه گرفته در الگو برداری یک موفقیت اندازه گیری شده قبلی به عنوان یک استاندارد عالی برای یک فرآیند سازمان شناخته شده است که به عنوان یک ابزار قدرتمند در دست مدیران جهت بهبود مستمراست که پرش های ناگهانی و سریع مورد نیاز یک سازمان برای بهتر بودن را فراهم می کند.
در الگوبرداری فرآیندهای کلیدی بهبود پیدا کرده، زمینه های عدم رضایت مندی مشتری و کارکنان شناسائی و حذف می گردد و فرآیندهای که هزینه های آنها بیش از منافع آنها با شند حذف گردیده و از تکنولوژی روز در فرآیند عملیات استفاده می شود که همه این عوامل باعث رسیدن شرکت به اهداف خود می گردد و به لحاظ حذف فرآیندهای سعی و خطا ، مدیران تغییرات لازم را در عملکردهای شرکت های برتر به فراخور شرایط سازمان خود بکارگرفته که در نتیجه آن هزینه ها کاهش یافته و کیفیت افزایش پیدا می کند. در این شرایط بهبود مستمر که هدف مدیریت کیفیت جامع می باشد در سازمان اتفاق می افتد.

 

 

 

الگوبرداری باعث می شود نوآوری و تغییر در سازمان به صورت چشم بسته انجام نشده بلکه با دیدی باز و آگاهانه صورت بگیرد و برای اینکه الگوبرداری نتایج مطلوب داشته باشد بایستی بین سه عامل زمان ، منابع و ایده آل طلبی تعادل برقرار کنیم. ایده آل طلبی زیاد، منجر به یاس و نامیدی و ایده آل طلبی کم، منجر به استفاده ناقص از قابلیت های بالقوه الگوبرداری می شود.

 

بیان مسئله :
پیشرفت و تحولات سریع جهانی شرکتها را ناگزیر از افزایش بهره وری و بهبود مستمر کرده که لازمه این کار به کارگیری مکانیسم هایی می باشد که موجبات رسیدن شرکتها به این هدف را فراهم می سازد.
در جامعه به اصطلاح صنعتی کشورمان بیشتر شرکتها، از مکانیسم های سنتی در جهت توسعه شرکت استفاده می کنند که با استفاده از این مکانیسم های سنتی نمی توان همپای رقبای خارجی و داخلی در عرصه تجارت جهانی رقابت نمود بلکه شرکتها بایستی با استفاده از تکنیکهای مدیریت کیفیت جامعه در جهت توسعه شرکت استفاده نماید. بنابراین در این تحقیق نقش الگوبرداری به عنوان یکی از تکنیکهای مدیریت کیفیت جامع مورد بررسی قرار می گیرد.

 

اهداف تحقیق:
هدف از این تحقیق تبیین جامع مبانی نظری مرتبط با الگوبرداری، انواع، مزایا و موانع و مراحل انجام الگوبرداری می باشد.

 

انواع الگوبرداری :
الگو برداری داخلی : مقایسه درون شرکتی. برای مثال مقایسه شعبه ها فروشگاه ها زنجیره ای رفاه با یکدیگر
الگو برداری رقابتی : مقایسه بین شرکتها.برای مثال مقایسه شعبه های فروشگاههای زنجیره ای رفاه با شهروند
طبقه بندی فوق ، بر اساس اینکه چه کسانی الگو برداری می شوند انجام شده است.

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  6  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله الگو برداری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.