مدیریت کیفیت در شرکت مارلیک سان
مقاله ای مفید و کامل
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:93
چکیده :
شرکت مارلیک سان در سال 1365 به منظور تولید انواع میل بادامک خودرو تأسیس و با تجهیز کارگاههای ریخته گری و ماشینکاری در سال 1368 به تولید اولین نوع میل بادامک خود یعنی میل بادامک پیکان 1600 سی سی و ریخته گری انواع قطعات مهندسی اقدام نموده است.
این شرکت با پشتوانه نیروی انسانی متخصص و با تجربه و دانش فنی کافی و نیز با بهره گیری از ماشین آلات و تجهیزات مدرن تولید و آزمایشگاههای کنترل کیفی مناسب، این توانایی را دارد که نیاز خودرو سازی کشور را با ظرفیت بیش از 1000000 قطعه میل بادامک در سال تأمین نماید. و در حال حاضر اقدام به راه اندازی خطوط جدیدی نموده تا علاوه بر افزایش ظرفیت تولید خود طی برنامه زمانبندی تا پایان 1385 حدود 10% محصولات تولیدی را صادر نماید.
وضعیت شرکت در حال حاضر:
در حال حاضر میل بادامک ماسینکاری شده پیکان cc1500 که از سال 1369 تولید آن شروع شده بود در مرحله جایگزینی با میل یادامک پیکان انژکتوری می باشد.
توجه: تولید میل بادامک رنو به علت اجراء سیاست کاهش آلودگی متوقف شده است.
تولید میل بادامک خام نیسان و پراید به مرحله تولید انبوه ریخته گری رسیده همچنین تولید میل بادامک ماشینکاری بصورت آزمایشی انجام و به مشتری تحویل گردیده است.
خط مشی (منشور ) کیفیت سازمان:
شرکت ما پس از یک دوره موفقیت نسبی در ارتقاء سازمانی و فرهنگی ضرورت رشد و گسترش به سمت دیدگاههای نوین و بهنگام مدیریت کیفیت را احساس می نماید و در این راستا دستیابی به استاندارد مدیریت کیفیت Iso/TS16949-2002 (خاص صنعت خودرو سازی) را یه عنوان راهی در پاسخگویی به این نیاز مورد توجه قرار داده است.
لذا شرکت ما جهت دستیابی به این مهم خط مشی های زیر را سر لوحه کار خود قرار داده:
1-کسب رضایت مشتری در راستای تولید محصول با کیفیت، مطابق با استانداردهای جهانی الزامات و نیازهای آن.
2-مشارکت کارکنان در اجرای سیستم مدیریت کیفیت.
3-ارتقاء فرهنگ سازمانی و تلاش در جهت ارتقاء دانش فنی و سازمانی کارکنان.
4-بررسی تدریجی و تعریف مجدد فرایندها در جهت کاهش هزینه های فاقد ارزش افزوده.
5-کاهش ضایعات بطوری که به سمت نقص صفر (zero defect) میل نماید.
6-ایجاد بهبود مستمر در تمامی زمینه ها و فعالیتهای مربوط به سازمان و سیستم کیفی.
7-ارتقاء کیفی محصول و ایجاد شرایط محیطی مناسب.
قرار است که برای کلیه موارد فوق و اهداف مربوطه دفترچه کسب و کار هر ساله مورد بازنگری قرار گیرد و اثر بخشی آن مورد بررسی قرار گیرد.
کسب رضایت مشتری شالوده اصلی برآیند فعالیتهای شرکت قلمداد می شود که بدون آن حضور شرکت در بازارهای ملی و جهانی نمی تواند معنا داشته باشد. شرکت به دنبال کسب تعالی و رشد در همه زمینه های فعالیت خود به ویژه در کیفیت محصول می باشد.
اهداف:
بطور کلی اهداف در شرکت ها شامل 1-اهداف کوتاه مدت 2-اهداف بلند مدت 3-اهداف وابسته به سازمان 6-اهداف وابسته به محصول5-اهداف وابسته به مشتری 6-اهداف عالیه 7-اهداف مرتبط با ایمنی8-اهداف وابسته به محیط زیست می باشد که
در زیر به تک تک آنها به طور مختصر اشاره می شود:
1-اهداف کوتاه مدت:
- ارتقاء بر گرید A بر اساس لیست ساپکو تا تاریخ آخر 1383.
- ایجاد شرایط زیست محیطی مناسب با استاندارد های ایزو 16000 .
- پیاده سازی TMP جهت سالن یک تا پایان 1382.
- برقراری نظام 5s در ایستگاههای پایلوت تا پایان 1382 .
توضیح: نظام 5s شامل s های پتج گانه است که هرکدام عبارتند از:
S1 : تفکیک و تعمیر
S2:ترتیب و تنظیم
S3: تمیزی
S4تداوم و ایمنی
S5: تعلیم و انظباط
- رشد و ارتقای مهارتهای نیروی انسانی و ارتقای توانایی و شرایط کار
2-اهداف بلند مدت:
- ایجاد تدریجی نهاد تحقق و توسعه و طراحی محصول جهت انجام فرآیند مهندسی معکوس و پدید آوری محصول جدبد برای رسیدن به سقف
6000000 محصول در سال تا پایان سال 1383.
- صادرات حدود 10% از محصولات به خارج تا پایان 1385.
- ایجاد سیستم ایمنی مطابق استانداردهای بین المللی OSHAS 18000 تا پایان 1383.
- شناسایی و استفاده از تکنولوژی متناسب و روشهای تولیدی مدرن جهت بهینه کردن روندهای ماشینکاری در تولید هر یک از محصولات جهت برخورداری از توانایی تولید در حد استانداردهای بین المللی و کاهش دوباره کاری و ضایعات تا پایان 1386.
3-اهداف وابسته به سازمان :
- برقراری نیازهای حقوقی
- بهبود موقعیت در بازار داخلی و خارجی
- اطمینان از پایداری و بقای سازمان
- بهبود مستمر
اهداف وابسته به محصول:
- کاهش نرخ ضایعات و میل به سمت نقص صفر (zero defect)
- کیفیت تحویل پیمانکاران
- بهبود کیفیت
- بهبود قابلیت فرآیند و قابلیت اطمینان
- بهبود عملکرد زیست محیطی
5- اهداف وابسته به مشتری:
- کوتاه کردن زمان سفارش تا تحویل
- بهبود رضایت مشتری
- کاهش زمان پاسخگویی به شکایات
- بهبود قابلیت اطمینان در فرآیند تحویل.
6-اهداف عالیه :
- افزایش ارزش افزوده
- کاهش هزینه بدون افت کیفیت
- افزایش اثر بخشی اقدامات اصلاحی
- افزایش و بهبود نحوه عملکردها
- طرح ریزی از پیش تعیین شده کیفیت.
7-اهداف مرتبط با ایمنی
- کاهش آلودگی صوتی
- ایمن سازی محیط کار
- ایمن سازی فرآیند
8- اهداف زیست محیطی
- کاهش آلودگی آب، هوا و خاک
- کاهش و مدیریت مصرف انرژی
- توسعه فضای سبز
- جدا سازی و بازیافت ضایعات
نظامنامه کیفی:
1- هدف و دامنه کاربرد (scope):
1-1-کلیات:
الف: شرکت مارلیک سان به عنوان مهمترین و پر سابقه ترین تولید کننده داخلی میل بادامک ایران خودرو و سایپا تلاش دارد تا با بکارگیری الزامات این استاندارد توانایی خود را در ارائه محصولی مطابق با خواسته های مشتری و فراتر از محصولات تولیدی داخلی و خارجی دیگر به اثبات رساند.
ب:شرکت ما قصد دارد تا با بکارگیری الزامات در جهت رسیدگی به نظرات مشتریان طبق فرمهای نظر سنجی داخلی و خارجی و بهبود مستمر و به روز سیستم گام بردارد.
1-2-کاربرد (application) :
در شرکت ما تمامی الزامات و قوانین مذکور در استاندارد ایران – ایزو 9000 ارائه شده و قابل بکارگیری است.
استثنا: با توجه به این که این شرکت فعالیتهای مریوط به طراحی (مذکور در بند 7) را انجام نمی دهد و محصولهای سفارشی توسط خود مشتری طراحی(عمدتا ساپکو) و در اختیار گذاشته می شود لذا طراحی محصول شامل فعالیتهای مربوط به سیستم کیفیت این شرکت نمی گردد.
2-مراجع الزامی (normative refrences) :
در سیستم ما کلیه الزامات از استاندارد ایران-ایزو 9000 سال 1380 گرفته و به روز خواهد شد.
3-1- اصطلاحات و تعاریف (term sand derinitions) :
3-1-تأمین کننده : (supplier)
شرکت مارلیک سان به عنوان تأمین کننده تعریف می شود که طراحی را از مشتری
می گیرد و بر اساس آن به تولید و عرضه محصول (میل بادامک) خواهد پرداخت.
3-2-مشتری (customer) :
شرکتهای ایران خودرو و سایپا به عنوان مشتری تعریف شده اند که محصول را دریافت می دارند.
3-3- محصول (product) :
ما حصل فرآیندهای شرکت میل بادامک است که به عنوان محصول در اختیار مشتری قرار می گیرد.
3-4-روش اجرایی (Procedure)
جهت اجرای فرآیندهای سیستم در شرکت ما نیاز دیده شده که علاوه بر روشهای اجرایی الزامی، تعدادی نیز بصورت اختیاری و مکمل در نظر گرفته شود که مجموع آنها به 39 روش اجرایی رسیده که در ادامه ذکر خواهند شد.
3-5-مدرک (document) :
به کلیه فرمهای موجود در سیستم کیفیت و حتی خالی و هنوز پر نشده باشد مدرک گفته می شود.
3-6-سوابق (records) :
در شرکت به هر مدرکی که پر شود و به تصویب و امضای مسئولان برسد سابقه گفته می شود که دارای تاریخ اعتبار است و باید برای آنها کنترل سوایق انجام گیرد.
3-7-نظامنامه کیفی (quality manual) :
اطلاعات و مستندات مشخص کننده سیستم کیفیت سازمان می باشد .
3-8-کیفیت (quality) :
در شرکت ما کیفیت به عنوان رسیدن به سطحی از محصول که ضمن برآورد رضایت مشتری تمامی الزامات و خواسته ها را برآورده می کند، تعریف می شود.
3-9-رضایت مشتری (customer satisfaction) :
رضایت مشتری تنها با ارائه محصولی مطابق خواسته های وی با قیمت پایین تر از بازار رقابتی ایجاد می شود. لذا کسب رضایت مشتری شالوده اصلی برآیند فعالیتهای شرکت قلمداد می شود که بدون آن حضور شرکت در بازارهای ملی و جهانی نمی تواند معنا داشته باشد . شرکت بدنبال تعالی و رشد در همه زمینه های فعالیت به ویژه در کیفیت محصول می باشد.
3-10-مدیر عامل (managing director) :
مدیر عامل که به هیئت مدیره پاسخگو است ، تمام مسئولیتها و اختیارات مربوط به مدیریت و اداره شرکت را بر عهده دارد و نیز وظیفه تهیه خط مشی ها و اهداف کیفیت شرکت را بر عهده دارد.
3-11-نماینده مدیریت (مدیر تضمین کیفیت):
مدیر تضمین کیفیت به نمایندگی از مدیریت عامل، کارکردهای سیستم کیفیت را کار سنجی می کند و اطمینان حاصل می نماید که این کارکردها یر طبق نیازها و استانداردهای ISO عمل می کند.
3-12-شورای کیفیت :
متشکل از مدیران و رؤسای کیفی شرکت است.
طراحی و اجرای طرحهای مربوط به توسعه کارخانه، تجهیزات و تسهیلات باید در
شورای کیفیت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا مشکلات آن از زوایای مختلف مشخص شود.
خط مشی و اهداف کیفی هر 6 ماه یکبار در شورای کیفی مورد بررسی و در صورت نیاز مورد بازنگری قرار می گیرد.
6-سیستم مدیریت کیفیت (quality management system) :
6-1-الزامات عمومی:
الف)جهت این بخش نمودار طرح فرآیندهای شرکت همراه با فرم مربوطه تهیه شده . در این فرم ورودی فرآیند، جریان فرآیند، فرآیند پشتیبان ، خروجی فرآیند و هدف آن ذکر شده .
فرآیندهای اصلی : فعالیتهای مدیریتی، فراهم کردن منابع، پدید آوری محصول و اندازه گیری می باشند .
ب) توالی و تعامل بین فرآیندها نیز توسط فرم طرح فرآیندهای شرکت و نیز DFD های موجود مشخص است.
ج) کلیه معیارها و روشها و شاخصهای لازمه مجددا در فرم طرح فرآیندهای شرکت بررسی و اجرا میشوند. معیارها می توانند مواردی از قبیل در صد شکایات
مشتری، تعداد قطعات برگشتی و امتیاز عملکرد و ... تعریف شود.
هر یک از معیارها نیازمند شاخص عددی هستند.
هدف نیز منطبق با شاخص تعیین می گردد. هدف هایی از قبیل کاهش تعداد قطعات برگشتی و افزایش رضایت و کاهش شکایت مشتری.
د)نظامنامه کیفی و منابع اطلاعات باید تکثیر و در اختیار مدیران و رؤسای مربوطه و سرپرستان قرار داده شود. و نیز منابع انسانی، زیر ساختها ، محیط کار و مشخصات فنی باید تأمین شود تا از نارضایتی کارکنان داخلی جلوگیری شود.
ه)نظارت، اندازه گیری و تحویل فرآیندها همانطور که نشان داده می شود در فرم طرح فرآیندهای شرکت آمده است.
9)باید در شرکت سیکلی وجود داشته باشد که واحدها گزارشات لازم را به شورای کیفیت فرستاده و شورا اقدامات لازم را جهت دستیابی به نتایج برنامه ریزی شده و بهبود مداوم فرآیندها در شرکت ما بازرسی ویژه ای وجود دارد که عملکرد و تطابق با الزاماتش مستقیما بررسی می کند.
همچنین هرگاه فرایندهای منطبق و تأثیر گذار بر محصول به تأمین کننده واگذار شد، جهت هماهنگی این گونه از شرکتها با شرکت کارلیک سان باید APQP و سایر اطلاعات شرکت تأمین کتتده را بررسی کرد و سپس سازمان تصمیم بگیرد که آیا اختیار تأمین ما یحتاج را یه شرکت تأمین کننده بدهد یا خیر و این کنترل بصورت مداوم انجام می گیرد.
6-2- الزامات مربوط به مستندات :(documentation requirements) :
6-2-1- کلیات:
الف)سازمان دارای خط مشی کیفیت و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود که توسط مدیریت رده بالا تهیه می شود و هر شش ماه یکبار توسط شورای کیفیت بررسی و بازنگری می شود.
ب)در شرکت نظامنامه کیفیت ایجاد خواهد شد که کلیه الزامات ، استاندارد همراه با استثناعات در آن ذکر شده و اجرا خواهد شد و تغییرات لازم و به روز در دوره های معینی در آن انجام می شود .
ج)علاوه بر روشهای اجرایی الزامی تعدادی روش اجرایی اختیاری نیز بنا به نیاز تهیه و اجرا می شود، که این روشهای اجرایی عبارتند از:
1-روش اجرایی سنجش رضایت مشتری (customer satisfaction)
2-روش اجرایی ممیز داخلی (internal audit)
- روش اجرایی پایش و اندازه گیری فرآیندها که در دو مرحله درون روند و
آزمون نهایی انجام می شود.
- روش اجرایی سنجش محصول (monitoring and measurement of product)
- روش اجرایی کنترل محصول نا منطبق (control of nonconforming product)
- روش اجرایی بهبود مداوم (continual improvement)
- روش اجرایی اقدام اصلاحی (corrective action)
- روش اجرایی اقدام پیشگیرانه (preventive action)
- روش اجرایی توقف روند/تولید
- روش اجرایی تأیید اقلام خریداری شده
- روش اجرایی بازرسی و آزمون دریافت
- روش اجرایی شناسایی و ردیابی فرآورده
- روش اجرایی جایگاه بازرسی و آزمون
- روش اجرایی شناسایی میزان اندازه گیری و نحوه کالیبراسیون .
- روش اجرایی نحوه جابجایی ، نگهداری تجهیزات ، بازرسی و آزمون آنها.
- روش اجرایی بررسی فنی قرارداد.
- روش اجرایی فعالیت تیم FMEA
- روش اجرایی CMK
- روش اجرایی APQP
- روش اجرایی بازرسی پیش از ارسال
- روش اجرایی هزینه های کیفیت
- روش اجرایی برنامه ریزی تولید
- روش اجرایی آمار
- روش اجرایی جابجایی و انبارش
- روش اجرایی مشتری بابی
- روش اجرایی ارزشیابی پیمانکاران (تأمین کنندگان)
- روش اجرایی ایجاد انگیزش کارکنان
- روش اجرایی تهیه و کنترل مدارک
- روش اجرایی نگهداری، بایگانی و مراجعه به ثبتهای کیفی
- روش اجرایی ممیزی محصول و فرآیند
- روش اجرایی کنترل خرید
- روش اجرایی آموزش
- روش اجرایی نگهداری و تعمیرات
- روش اجرایی TMP
- روش اجرایی MSA
- روش اجرایی جایگزینی پرسنل
- روش اجرایی RPAR
- روش اجرایی طراحی و ساخت
- روش اجرایی ارتباط با مشتری
د)با توجه به گستردگی سازمان لازم دیده شد که برای همه بخشها و مراحل تولید روشهای اجرایی تهیه شود که تعداد آن در شرکت یه 39 مورد رسیده بود و هر کدام دارای مدارک و فرمهای خاصی می باشد که اثر بخشی اجرا و ... را کنترل می کند.
ه)سوابق اجباری استاندارد اجرا و نگهداری می شود و در مواقع لازم بازنگری شده و تغییر داده می شود.
6-2-2-نظامنامه کیفیت (documented procedure) :
الف)سیستم مدیریت کیفیت شامل تمام بخشهای سازمان می شود و نظامنامه برای
همه آنها تهیه می شود . و به جز یک استثناء در بند 7 تمامی الزامات استاندارد در نظامنامه شرکت اجرا می شود که همانا طراحی محصول است.
با توجه به این که شرکت فعالیتهای مربوط به طراحی را انجام نمی دهد و محصولهای سفارش شده توسط خود مشتری (عمدتا ساپکو) طراحی می گردد لذا طراحی شامل فعالیتهای مربوط به سیستم مدیریت کیفیت این شرکت نمی گردد.
و...
دانلود مقاله مدیریت کیفیت در شرکت مارلیک سان