خلاصه:
این مقاله با بررسی حقانیت وعقلانیت دین و پلورالیزم دینی ، ابتدا نظریات عقل گرایان که در مورد اساسی ترین موضوعات دین است یعنی وجود خدا ونفش و عالم ما بعد الطبیعه را بررسی نموده وبعد نظریات معرفت شناسانی مانند لاک وهیوم وکانت وهگل را تحلیل وتبیین می کند در ادامه به فلسفه معاصر وفلسفه دین بر خواسته از آن پرداخته و به این نتیجه می رسد که تمامی این نظریات درجات مختلفی از معنای پلوراالزم دینی را تایید می کنند و رسالت دولت دینی وزمینه ساز برخوردی فلسفی- فرهنگی با ایجاد معانی وگزاره های دقیق علمی ومعرفتی با این پدیده ی شناختی است و البته تمرکز مرجعیت تصمیم گیری برای دین و دنیا و ولایت فقیهان به این رسالت کمک می کند.
فهرست :
۱) معرفت شناسی و پلورالیزم دینی
۱-۱) فلسفه و معرفت شناسی
۲-۱) دستگاههای فلسفی و عقل گرایی
۱-۲-۱) دستگاه فلسفه دکارت
۲-۲-۱) دستگاه فلسفه اسپینوزا
۳-۲-۱) فلسفه لایپ نیتس
۴-۲-۱) فلسفه مالبرانش
۵-۲-۱) دستگاه فلسفه بارکلی وپاسکال
۶-۲-۱) نقد دستگاههای فلسفی و عقل گرایی
۳-۱) دستگاه معرفت شناسی لاک
۴-۱) دستگاه معرفت شناسی هیوم
۵-۱) دستگاه معرفت شناسی کانت ودین
۶-۱) دستگاه معرفت شناسی هگل و عقل مطلق
۷-۱) فلسفه تحلیلی وزبان معرفتی واحد
۸-۱) فلسفه انفعالی اکزیستانسیالیسم
۹-۱) فلسفه اسلامی و اصالت وجود انسانی
۱۰-۱) بازی زبانی دین و فلسفه ی دین
۲) فلسفه ی دین و پلورالیزم دینی
۱-۲) تعریف دین و پلورالیزم دینی
۲-۲) تجربه ی دین و پلورالیزم دینی
۳-۲) عقل گرایی و پلورالیزم دینی
۴-۲) علم و زبان دینی
۵-۲) بازی زبان دینی
۶-۲) فلسفه دین و تایید پلورالیزم دینی
پروژه و پایان نامه پلورالیزم دینی و رسالت فرهنگی فلسفی دولت