این فایل در قالب ورد وقابل ویرایش است.
بیان موضوع پژوهش
بهرهوری و کاربرد وسیع این مفهوم در عرصههای گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان روندی فزاینده داشته است. سوابق تاریخی نشان میدهد که برای اولین بار در سال 1766 میلادی در یک سند رسمی (Productiuity) با مفهوم بهرهوری، مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی، بهرهوری را همان خارج قسمت ستاده به نهاده تعریف کردهاند. بهرهوری فقط در نسبت ستاده به داده خلاصه میشود و در صورتی رقمی و عددی به خود میگیرد که درک و مقایسه میزان رشد آن نسبت به قبل به مراتب سادهتر از وجوه دیگر است و از آنجا خود این نگرش هم تحت تاثیر قرار میگیرد و به بیان ساده بهرهوری می شود، “ نسبت ستاده به داده” به میزان تحقق اهداف تعریف شده، تغییر می یابد و مفهومی عمیق تر پیدا میکند. تلاش برای افزایش بهرهوری جدی ترین مبارزهای است که مدیریت در آستانه قرن بیست و یکم با آن روبروست و به نظر میرسد در عصر ما، کارآیی و بهرهوری بالاترین هدف و ارزشمندترین مقصد همه مدیران است. بهرهوری به طور معجزه آسایی موجب بالا رفتن شگرفت معیارها و کیفیت زندگی در کشورهای پیشرفته شده است و این حرکت از یک قرن پیش تا به حال همچنان ادامه دارد.
بکارگیری دانش و شیوههای ارتقا بهرهوری در بسیاری از عرصههای اجتماعی و در موارد گوناگون به منظور دست یابی به کیفیت های مورد نظر توصیه می شود. ورزش که یکی از پدیدههای محبوب عصر ما تلقی میشود نیز یکی از موضوعاتی است که در دانش بهرهوری مورد توجه میباشد. یکی از این دیدگاهها که زاویه تازهای از موضوع بهرهوری را مورد ارزیابی قرار می دهد، اندازه گیری بهرهوری در اماکن ورزشی است که کاری است تازه و بدیع.
ارتقا بهره وری اماکن ورزشی و بخش های خدماتی از این دست، نه تنها در کشور ما بلکه در سطح بینالمللی نیز در ابتدای راه خود میباشد و احتمالاً بزرگترین و دشوارترین چالشی است که مدیریت ورزشی در کشورمان در حال حاضر و در دهههای آینده باآن روبرو خواهد بود.
مستندات مربوط به تحلیل عملیات عمرانی بخش تربیت بدنی و ورزش طی ده سال 67-1376 نشان میدهد که 104 درصد بیش از اعتبارات مصوبهای برنامه های پنجساله اول و دوم در اختیار این بخش قرار داده شده است. این امر نشان دهنده توجه بیشتر به ایجاد و توسعه اماکن و تاسیسات ورزشی میباشد. در حالیکه همین مستندات پائین بودن استفاده از تاسیسات ورزشی در مقایسه با ظرفیتهای موجود را تاکید کردهاند. بنا به دلایل مختلف از جمله فقدان اطلاعات و آمار صحیح و دقیق ساعات بهرهبرداری و استفاده از تاسیسات ورزشی موجود در نوبت کاری مختلف در کلیه روزهای هفته و ماههای سال، نداشتن سیستم های مناسب مالی و کمبود نیروی متخصص، تاکنون تعیین و محاسبه شاخص های بهرهوری بخش ورزش در حوزه اماکن ورزشی امکان پذیر نشده است.
تعیین میزان بهرهوری اماکن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی به شناخت و به کارگیری شاخصهای متقن و گوناگونی بستگی دارد. از این رو شناسایی و بررسی عاملها و پارامترهای موثر در بهرهوری، اولویتبندی آنها و تعیین شاخصهای بهرهوری از جمله مواردی هستند که در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ضرورت و اهمیت پژوهش
اندازهگیری[1]، جزء لاینفک و به تعبیر برخی نقطه آغاز فرایند علمی مدیریت بهرهوری است اگر بخواهیم بهرهوری را در فرهنگ سازمانی جلوهگر سازیم، شرط اساسی آن، وجود ابزاری برای کنترل و نظارت بر پیشرفت، فراهم آوردن بازخورد، تعیین هدفهای قابل اندازه گیری و ارزیابی عملکرد مدیریت است. به عبارتی دیگر، اندازهگیری بهرهوری، فراهم آورنده اطلاعاتی است که امکان ارزیابی و قضاوت را پیرامون چگونگی حرکت به سوی هدف (وضع موعود) را از نقطه عزیمت و شرایط قبلی (وضع موجود) ایجاد میکند.
شاخصهای بهرهوری در بخش اماکن ورزشی به برقراری هدفهای واقعی و شناخت مراحل کنترل کمک کرده و تنگناها و محدودیتهای انجام کار را به روشنی نشان میدهد و به مدیران ورزشی کمک میکند که فعالیت های گذشته را تجزیه و تحلیل نموده و برای فعالیتهای جدید برنامهریزی کنند. بعلاوه بدون یک سیستم مناسب اندازهگیری بهرهوری در بخش اماکن ورزشی نمی توان انگیزه ها و روابط کاری را بهبود بخشید. این شاخص ها همچنین برای مقایسه بین امکان ورزشی مختلف یا بخشهای مختلف اماکن ورزشی ایجاد رقابت بین آنها بسیار مفیدند و به این علت است که اندازهگیری بهرهوری باید جز اولویتهای نخست مدیرتی اماکن ورزشی قرار گیرد. یک سیستم اندازهگیری بهرهوری جز لاینفکی از سیستم اطلاعات مدیرتی است که می تواند برای رسیدن به موازنه بین هزینهها و ارائه خدمات به کار آید. اندازهگیری بهرهوری در بخش اماکن ورزشی نشان می دهد که منابع چگونه مصرف شدهاند و توجه به کدام بخشها می تواند در افزایش بهرهوری فضای ورزشی تاثیر بیشتری داشته باشد. با اندازهگیری بهرهوری، مدیریت میتواند دریابد که آیا استراتژیهای انتخابی وی به درستی انجام میشوند یا نه؟ و یا نتایج حاصل از آنها همان نتایج مورد انتظار است یا خیر؟
اندازهگیری بهرهوری جدای از منافع استراتژیک آن کارکردهای تقویت کننده سودمند دیگری را نیز برای اماکن ورزشی در بر دارد. به طور خلاصه برخی از کارکردهای مفید اندازه گیری بهرهوری اماکن و تجهیزات ورزشی در پژوهش حاضر عبارتند از:
- اطلاع از میزان بهره وری اماکن ورزشی
- شناسایی فرصتها، تهدیدات و نقاط ضعف
- فراهم کردن اطلاعات لازم جهت تصمیم گیری
اهداف پژوهش
هدف کلی:
بررسی شیوههای افزایش بهرهوری اماکن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی
اهداف اختصاصی:
- تعیین عوامل اصلی موثر در بهرهوری اماکن ورزشی سازمان تربیت بدنی ا زدیدگاه مدیران اماکن ورزشی
- تعیین اجزای هریک از عوامل اصلی موثر در بهرهوری اماکن ورزشی از دیدگاه مدیران اماکنورزشی
- تعیین دادههای سیستم (اماکن ورزشی)
- تعیین ستاندههای سیستم (اماکن ورزشی)
- تعیین شاخصهای بهرهوری اماکن ورزشی
فهرست مطالب
بیان موضوع پژوهش.. ۵
ضرورت و اهمیت پژوهش.. ۷
اهداف پژوهش.. ۹
اهداف اختصاصی: ۹
جامعه آماری. ۱۰
نمونه آماری. ۱۰
روش اجرای پژوهش.. ۱۲
روشهای آماری پژوهش.. ۱۳
محدودیتهای پژوهش.. ۱۴
الف: محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر ۱۴
ب: محدودیتهای تحت کنترل پژوهشگر ۱۴
تعاریف و واژه های پژوهش.. ۱۵
مدیر فضای ورزشی: ۱۵
کارشناس ورزشی: ۱۵
کارشناس بهره وری: ۱۵
بخش اول: مبانی نظری پژوهش.. ۲۱
تاریخچه بهره وری. ۲۱
تعریف لغوی بهرهوری. ۲۳
تعریف بهرهوری. ۲۵
تعریف کاربردی بهره وری. ۲۷
دیدگاههای مختلف درباره بهره وری. ۲۹
الف- تعریف بهره وری از دیدگاه سیستمی. ۲۹
بهرهوری از دیدگاه سیستمی. ۳۰
ب ـ بهرهوری از دیدگاه ژاپنی. ۳۱
ج- رویکرد اقتصادی بهره وری. ۳۳
سطوح بهرهوری. ۳۴
سطوح اندازه گیری بهره وری. ۳۷
کارآیی، اثر بخشی و بهره وری. ۴۱
شاخص.. ۴۳
شاخص های اطلاعاتی. ۴۴
شاخصهای پیش بینی. ۴۴
شاخص های شناسایی مشکلات.. ۴۵
شاخص های ارزیابی برنامه ۴۵
شاخص های بهرهوری. ۴۶
ویژگیهای شاخصهای مطلوب.. ۴۸
نسبتها ۵۳
انتخاب نسبتها ۵۴
انواع شاخصهای اندازهگیری بهرهوری. ۵۷
بهرهوری کار: ۵۹
شاخص های ارزش افزوده ۶۶
مزایا و محدودیتهای استفاده از شاخص های بهره وری. ۷۳
مزایا و محدودیتهای استفاده از انواع شاخص اصلی بهره وری در شرکتها ۷۳
طراحی شغل و بهره وری. ۷۸
روش های طراحی شغل برای بهره وری. ۷۹
روش فرایندگرا ۸۰
روش مردم گرا ۸۱
کارسنجی و بهره وری. ۸۱
بهبود روشها و بهره وری. ۸۳
جلوههای بهره وری. ۸۴
استراتژیهای بهره وری. ۸۵
مدلهای بیانگر عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی. ۸۶
عملکرد ۸۸
شیوههای مدیریتی و بهرهوری. ۸۹
مقایسه روشهای ژاپنی و غربی. ۹۸
اندازه گیری بهره وری. ۹۹
روشهای اندازهگیری بهره وری. ۱۰۱
رویکرد هزینه واحد. ۱۰۶
مشخصات مطلوب سیستم اندازهگیری بهرهوری. ۱۰۷
دوره ارزیابی بهره وری. ۱۰۹
مبنای مقایسه در بهره وری. ۱۱۱
تنوع دیدگاهها در اندازهگیری بهرهوری. ۱۱۲
دیدگاه اقتصاد دانان: ۱۱۳
دیدگاه رفتاریون: ۱۱۳
دیدگاه مهندسین: ۱۱۴
دیدگاه مدیران: ۱۱۴
مفهوم ارزش افزوده ۱۱۶
برنامه های بهبود بهره وری. ۱۱۶
فرآیند الگو سازی. ۱۲۳
مدلهای بهبود بهرهوری. ۱۲۴
مدل گودوین. ۱۲۶
الگوریتم آگاروال. ۱۲۸
مدل «هرشاور» و «راش». ۱۲۸
مدل تحلیلی بهبود بهره وری (APIM) 132
مدل CREST. 132
وجدان کاری و بهره وری. ۱۳۳
تعریف دادهها: ۱۳۵
عوامل موثر بر بهرهوری. ۱۳۹
یک الگوی ادغام شده در مورد عوامل موثر بر بهرهوری از دیدگاه I.L.O. 140
2- عوامل سخت افزاری. ۱۴۵
۱- تغییرات ساختاری. ۱۴۸
۲- منابع طبیعی. ۱۴۹
۳- دولت و زیرساختها: ۱۵۰
الگوی ماهوارهای عملکرد سازمانی. ۱۵۰
عوامل موثر بر بهره وری از دیدگاه «ناکایاما»: ۱۵۲
عوامل موثر بر بهره وری از دیدگاه وزارت کار ژاپن: ۱۵۳
عوامل موثر بر بهره وری از دیدگاه سومانث در آمریکا ۱۵۴
عوامل موثر بر بهره وری از دیدگاه پرفسور نایوداما ۱۵۵
ملاحضات ویژه برای مقیاس های داده ۱۵۷
ضوابط اندازه گیری دادهها ۱۶۱
انواع ضوابط متداول برای اندازه گیری دادهها ۱۶۱
فنون اندازه گیری داده ها ۱۶۲
تعریف نهادهها ۱۶۵
هزینه های پرسنلی. ۱۶۵
هزینه های سرمایهای. ۱۶۵
هزینه های انرژی. ۱۶۶
هزینههای مادی. ۱۶۶
هزینه های خدماتی. ۱۶۷
ملاحظات ویژه برای مقیاسهای نهاده ۱۶۷
اندازه گیری نهادهها ۱۷۰
رویکردهای پیاده کردن سیستم های بهره وری. ۱۷۳
مقایسه رویکردهای پیاده کردن سیستمهای بهرهوری. ۱۷۵
توسعه فلسفه شخصی در مدیران اماکن ورزشی. ۱۷۶
بخش دوم: پیشینة پژوهش.. ۱۷۹
پایان نامه بررسی شیوههای افزایش بهرهوری اماکن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی